Surfarn_ skrev:
Skrev fel, den svänger vänster, jag vill att den skall svänga höger.

Min laddningsstation står inte enligt manualen, kanske dragningen runt den som ställer till det. När klipparen börjar klippa så vänder den 180 grader och följer sedan den röda kabeln.
[bild]

Ibland fastnar klipparen på husets, (högra gaveln), har detta att göra med att den röda tråden är lite väl lång så det kanske är en halvmeter kabel kvar bakom huset?
Du får hitta en annan plats för laddstationen :(.
Den röda ligger helt fel, den får följa laddstationen till hälften sedan måste den gå åt höger för att inte ställa till problem när klipparen skall köra ut samt docka för laddning.
Sedan måste du öppna upp höger sida på ditt hus så klipparen får plats att vända samt hitta den röda tråden när den skall kantklippa.
 
power650 skrev:
Du får hitta en annan plats för laddstationen :(.
Den röda ligger helt fel, den får följa laddstationen till hälften sedan måste den gå åt höger för att inte ställa till problem när klipparen skall köra ut samt docka för laddning.
Sedan måste du öppna upp höger sida på ditt hus så klipparen får plats att vända samt hitta den röda tråden när den skall kantklippa.

Du tror inte att det fungerar om jag gör som Törnis81 skriver? Flyttar in den röda kabel innanför buskarna och sedan gräver ner en gräsmattekant http://www.jula.se/grasmattekant-715000 utmed buskarna och fram till högra gaveln på laddningsstationen?

Som det är nu så fastnar inte gräsklipparen i huset när den skall backa ut och börja klippa.
 
@ Surfarn_
Du hade väl 50 cm extra bakom stationen? Häng bara upp den i busken och lägg en bräda vid röda snöret och prova...
 
Redigerat:
  • Gilla
Surfarn_
  • Laddar…
Beror på vilken programvara du kör, klipparen beter sig lite olika beroende version.
Kan funka att flytta den ut i buskarna, prova men risken är att den känner av den och börjar backa, samt problem att docka stationen.
Även kantklippning blir nog knepigt, hade min lina för nära förra säsongen och ibland smet den utanför linan där eller backade utanför, men som sagt det beror på vilken programvara du kör.
 
Jag har orginalprogramvaran. Klipparen konstruerades i mitten av förra sommarn.

Får testa att dra om tråden i morgon och se om det fungerar bättre.
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Hojj,

Skriver här trots att jag har en 520, men är väl typ samma maskin.
Vad har ni för spänning på batteriet när den laddat klart?
Tycker min ligger lite lågt och den känns lite klen i drivmotorerna.

Även, någon som gjort något smart för att få tyst på den skramlande karossen?

\Tommy
 
Tavvo skrev:
Hojj,

Skriver här trots att jag har en 520, men är väl typ samma maskin.
Vad har ni för spänning på batteriet när den laddat klart?
Tycker min ligger lite lågt och den känns lite klen i drivmotorerna.

Även, någon som gjort något smart för att få tyst på den skramlande karossen?

\Tommy
Hade en granne med skramlande kaross
Bytte programvara gjorde mycket
Samt satte o-ringar på dom fyra skruvarna som håller skalet
 
Tavvo skrev:
Hojj,

Skriver här trots att jag har en 520, men är väl typ samma maskin.
Vad har ni för spänning på batteriet när den laddat klart?
Tycker min ligger lite lågt och den känns lite klen i drivmotorerna.

Även, någon som gjort något smart för att få tyst på den skramlande karossen?

\Tommy
Sätt något som håller fast bakkanten, finns sidor tidigare här som visar hur. Det har gjort mycket på min iaf.
Min är klar när den har laddat till ca 28.5v.
 
Ska se om jag får bukt med mitt skrammel.
Den sköter sig skapligt nu iaf. Men tycker nog att schemaläggningen är aningen kass.
Borde kunna finnas mer än en starttid per dygn,så att area 1 klipps en laddning med start 8:00
Och area 2 en laddning med start 20:00 till exempel.
Nu får man lov att sätta en starttid, ex. 20:00 och sedan 100 min i A1 och 100 min i A2.

Och då till batteriet igen, ska den starta gå 200 min en gång om dagen, så är ju mitt batteri nere på ca 26V efter att ha varit passiv i omkring 19h. Då måste väl nått vara fel när den ladddar ur sig så fort?
 
Tavvo skrev:
Ska se om jag får bukt med mitt skrammel.
Den sköter sig skapligt nu iaf. Men tycker nog att schemaläggningen är aningen kass.
Borde kunna finnas mer än en starttid per dygn,så att area 1 klipps en laddning med start 8:00
Och area 2 en laddning med start 20:00 till exempel.
Nu får man lov att sätta en starttid, ex. 20:00 och sedan 100 min i A1 och 100 min i A2.

Och då till batteriet igen, ska den starta gå 200 min en gång om dagen, så är ju mitt batteri nere på ca 26V efter att ha varit passiv i omkring 19h. Då måste väl nått vara fel när den ladddar ur sig så fort?
Ultraljuden drar en massa ström i standby nya programvaran som kommer framöver ska ha så att den går in i laddnings läge 2timmar innan utsatt tid
 
Jag har dock en s520. Som skickades från fabriken i maj. Vet inte vilka ändringar som gjorts sedan dess i mjukvaruväg.
Konstigt att den drar så mycket bara.
Men bra iaf om den går till laddning två timmar innan.
 
Törnis81 skrev:
@ Surfarn_
Du hade väl 50 cm extra bakom stationen? Häng bara upp den i busken och lägg en bräda vid röda snöret och prova...
Jag gjorde som Törnis skrev, hängde upp den röda begränsningstråden över busken och lade en bräda utmed busken. Nu går följer klipparen den svarta linan, vilket innebär att den svänger ut åt rätt håll när den skall ut till areorna. Det enda problemet jag har är att den inte stannar vidare länge inom arean, utan rymmer vidare till nästa area.

Ni som kör med areor, har ni byggt in trånga passager så att klipparen endast kommer förbi om den följer begränsningstråden? Som det är nu så spenderar klipparen kort tid på framsidan, lite tid bakom huset, och sedan mest tid längst ner i tomten. Verkar vara lätt för den att åka ner till den nedre delen, men inte lika lätt att hitta upp igen.
 
Ja. Man måste ha en väldigt smal passage för att den inte ska smita. Om man har 50 cm får den in nosen och vrider sig igenom till nästa area. Men har man för smalt så smiter den lätt över på fel tråd när den ska hem och ladda.
 
Jag har problem när klipparen ska ansluta till laddaren. Jag har monterat på de taggiga hjulen för bättre grepp i backe men när den ska docka med laddaren så är de allt annat än bra. Klipparen smackar in i stationen men glider sen i sidled så den ena kontakten inte ansluter. Där står den sen å spinner med ena hjulet. De taggiga hjulen i hårdplast får inte grepp på stationens golv som också är av hårdplast. Den har t.o.m. slirat så mkt att den gjort en liten grop i stationens bottenplatta.

Det ska sägas att stationen bara är provisoriskt utlagd och inte förankrad vilket gör att den ligger ovanpå gräset och kanske lutar ngt lite, knappt synbart.

Som lösning har jag köpt en gummimatta som jag tänkte klippa till och tejpa /limma fast för bättre grepp. Men jag kommer inte ifrån att klipparen dundrar in i stationen med full kraft vilket ser allt annat än smidigt ut.

Ngn som har samma problem?
 
Jag vek ut kontakt plattorna lite efter det har det funkat.
 
  • Gilla
Marquiz78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.