Mikael_L
Johan- skrev:
Ett tips är annars att renovera ett risigt begagnat släp. Bocka till det som är stöt, svetsa lite, byta ut lite reflexer och kanske lite kablar och lampor. Kom själv undan väldigt väldigt billigt på det viset och har nu ett fungerande släp för akuta stödköp av skivmaterial och virke. Får annars allt hemkört då det är flera paket i stöten som skickas.
Jamen då jag får en ny halvhyfasd EU-kärra för 8 papp så känner jag mig ganska svårmotiverad att köpa en beggad risig vagn för 5' och sen lägga flera helgers jobb på denna.
Och dessutom besiktning oftare och med större risk för nedslag.

Nä, för min del tror jag på ett 8000 kroners EU-flak och i ungefär samma kvalla som ett flak pripps folköl :), för att vid behov köra lite småskit i. Och sen anlita riktig och ordentlig transport vid behov (,som idag verkar behövas max en gång per år).
 
Mikael_L skrev:
Jamen då jag får en ny halvhyfasd EU-kärra för 8 papp så känner jag mig ganska svårmotiverad att köpa en beggad risig vagn för 5' och sen lägga flera helgers jobb på denna.
Och dessutom besiktning oftare och med större risk för nedslag.
Köpte mitt för 2 papp och la ca 200kr på det. Men har du gott om pengar så smetar du ut 5,5 papp extra(på ett kanske obromsat?) istället för att unna dig och respektiven en restresa för samma summa. Gör du en seriös renovering så finns ingen anledning för besiktningen att slå ner på släpet.
 
Mikael_L
Ja jag får väl se hur jag gör.

Om det ens blir något släp. :p Det ligger i alla fall inte i närtid, än så länge klarar vi oss utan.
Skulle behöva en dragkrok på bilen också för att få ordentlig nytta av ett släp. :)
 
Mikael_L skrev:
Ja jag får väl se hur jag gör.

Om det ens blir något släp. :p Det ligger i alla fall inte i närtid, än så länge klarar vi oss utan.
Skulle behöva en dragkrok på bilen också för att få ordentlig nytta av ett släp. :)
=) Du vet bäst vad du behöver. Köpte själv en S10 pickup för 5 papp som jag fixade med så den gick igenom besiktningen istället för att sätta drag på befintliga bilen för 5 papp plus samma mängd meckande. Slipper på så sätt slita ut kopplingen på bilen medan jag nu har dubbel lastkapacitet(och en kul kärra att dra ut i vildmarken med smågrabbarna i familjen, lite raptor coating på utsidan så tål den en hel del misshandel av grenar som repar mot eller brädor som slängs ner i den vårdslöst) =)
 
Har en Gisebo från 1982 med "storflak" som går över hjulen. Den köptes för 7000:- för tre år sen och enda underhållet var att byta ut plyfaplattor. Jag anser det vara att av bättre investeringar vi har gjort då vi renoverar hus. Den har rullat en gång i veckan i snitt och lånats ut till grannar och vänner. En av vänner har lastat den till 1.6 ton av misstag och det gick finfint :) (är besiktat till 970kg annars).

Jag tror tror att jag får 7000:- om jag säljer den igen...
 
Redigerat:
Köpte mig ett Brenderup R900 i våras. Har haft en väldigt mycket användning av det. Nu när man haft ett par månader så undrar jag hur man kan klara sig utan släp... Finns ju så mycket man kan köra på det!
 
  • Gilla
runohm
  • Laddar…
Köpte ett brenderup släp för ca 6 år sedan. Bromsat, lövhäckar, tipp o kapell för 19500:-, körde i 4 år med det och sålde det för 17000:- och köpte ett nytt nästan likadant för 19500:- igen !
Billigare än att hyra....😄
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Men med det menar jag naturligtvis inte att det är generellt dumt att köpa ett bra och ordentligt släp.

Det är bara utifrån mina behov.

Ska jag ha lite större mängd byggmaterial så låter jag min bygghandlare köra ut, den transporten är så urbillig att det inte ens löns sig för mig (bara tidsmässigt) att lasta och köra själv.
Vill jag ha grus låter jag någon av de jag fått kontakt med under husbygget hämta med sin lastbil för några enstaka hundringar.
osv

Så de pengar (typ 50' vid denna jämförelse) jag sparar på att själv köpa ett billigt EU-släp kan jag alltså portionera ut till att helt enkelt köpa större och värre och tyngre, men köpta, transporter vid behov.
Så får sen det usla rappliga EU-släpet användas till att köra pinnar, löv och skräp till återvinningen, och att hämta en möbel eller så. :)

Jag tycker man måste utvärdera sin behovsprofil, alla har inte tillgång till vettiga transporttjänster att köpa, eller har både stora och/eller tunga och/eller frekventa privata transportbehov, och då förslår givetvis ingen halvrapplig EU-kärra långt.
Transport brukar inte vara något större problem iom att man har tillgång till lastbilar på jobbet (både grusbil och skåpbil), men det är ändå skönt att ha ett släp hemma på gården som man kan använda precis när man vill. Har just hämtat en ytterdörr, och iom att man har kåpa på så får dörren stå kvar där tills man behöver släpet till annat eller tills det är dags för montering.
Det blir ju en och annan vända till bygghandlaren när man behöver hämta allt eftersom, vill inte ha alltför mycket virke hemma som det finns risk för att det drar sig innan man hinner använda det.
Även efter att bygget är färdigt så kommer jag ändå ha en del användning för släpet när det är dags att frakta runt på skotern. På sommaren blir det allt som oftast ett par vändor till soptippen med skräp och sedan hämta hem allt möjligt. Så just nu känns det faktiskt rätt värt att köpa en släpvagn, trots priset.
 
Mikael_L
Ja som jag redan varit inne på så är det givetvis avhängigt vilket bruk och vilken bruksfrekvens man har på släpet som avgör om det enkla billiga EU-släpet är rätt val eller ett rejält men dyrare släp.
(Iaf om man begränsar sig till mest ekonomiskt tänk och så,
väger man in mjuka värden såsom känsla, trygghet (att det inte går sönder när det är som mest olämpligt), imponatorvärde osv så kan ju ekvationen kantra åt vilket håll som helst, med vilket släp som helst).

Jag som har byggt klart (nästan) känner idag mindre behov av ett släp som tål hög last och mycket stryk. Tror att jag klarar mig med en smårappligt billigt EU-släp och vara lite försiktigt med det.
En hantverkare som använder nästan dagligen i sin firma kan givetvis inte köpa något som inte är stryktåligt.
Många privatpersoner ligger väl mellan dessa ytterligheter.

Jag tror du gör rätt val, för dig själv.
Bara det att du tänker köra skoter på det är väl ett bra skäl, jag antar att det knatar på rätt många mil då under en vinter. Kanske inte rätt val med en EU-kärra då.
 
Verktygsgurun:
Jag gjorde ungefär samma sak.

Köpte ett nytt Tiki 1000kg släp för 22' för 2 år sedan.
Sålde det för 20' förra veckan.

Lade ut det på blocket och skrev att jag ville ha bud.

Fick 3 mail inom 2 timmar. Alla bjöd 20'.
Trodde det var ett skämt men det var det ej.

Hämtar nog hem ett större släp från Tyskland nu samt köper ett obromsat för snabba lätta transporter.

Begagnatmarknaden för släp är helt sjuk!
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
....jag behöver iaf inte oroa mig för att gå back på mitt anssems psx3000 jag köpte beggat i nyskick för 16-17', årsm 2006...... :)
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
peternicklas
Köpte ett helt nytt Anssems PSX1300 för 12500:- 2006, tror inte heller jag behöver vara orolig för att gå back.:D
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.