MaxPax skrev:
På många kvitton verkar bläcket som används blekna väldigt fort och vissa kvitton från kassarullar som blir liggandes någon timma i solen blir helt svarta eller iallafall oläsbara. Medvetet designat för att självförstöra verkar det som...
På den lokala pizzerian lägger de kvittot mellan pizzakartongerna. Hela kvittot blir svart efter några sekunder.
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
fubar skrev:
Det funkar ju bra så länge det är en butik där man ändå automatiskt drar medlemskortet för att tjäna någon krona på det.
Ja, det är väldigt smidigt i exvis Apple Store i USA där dom bara frågar "Do you want the receipt by email?"

Detta utan att man uppgivit sitt Apple-ID eller liknande. :x Uppenbarligen matchar dom kreditkortsnumret mot sina databaser.
 
hahalj
Var på marknad häromdan, väldigt många hade satt upp handtextade skyltar med "Vill du ha kvitto, säg till!" el. dylikt. Hur går det ihop med vad Skatteverket säger?
 
Det är OK.
 
I Grekland kan kunden få böter om denne saknar kvitto.
Jag vet dock inte hur länge man måste spara dem.

Summor upp till €160 har jag hört. Vet inte om det stämmer, men då tar man nog hellre kvittot.


Har sett en lapp på flera ställen i Grekland som jag tolkar som att kunden inte behöver betala om det inte erbjuds kvitto. Nån som vet mer?
 
Redigerat:
MaxPax skrev:
På många kvitton verkar bläcket som används blekna väldigt fort och vissa kvitton från kassarullar som blir liggandes någon timma i solen blir helt svarta eller iallafall oläsbara. Medvetet designat för att självförstöra verkar det som...
Det har inte varit bläck i kassaregister på många år nu, det är thermoprintrar och papper istället. Printern bränner in texten på pappret därför blir det oläsbara när de ligger i solen, det blir varmt och då blir det svart.

Har du ett kvitto räcker det att du lägger det på bordet och drar nageln över kvittot så blir det ett svart sträck. Man måste dock göra det på den "glatta" sidan för det ska gå.

Det är alltid bra att fota viktiga kvitton då det krävs väldigt speciell förvaring för att de ska hålla i många år.
 
Har för mig att jag hört/läst om nån som plastlaminerade sina kvitton med ett mörkt resultat.

Ganska konstigt att ett så potentiellt viktigt dokument får vara så känsligt.

/ATW
 
Kvittona står sig bra bara de förvaras mörkt.
 
M
Pizzerian här frågar inte om kvitto. Ber man själv om kvitto så får man svaret
"Du, vi är inte medlemmar i den där jä*la momsen".
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
ullberg
mycke_nu skrev:
Ja, det är väldigt smidigt i exvis Apple Store i USA där dom bara frågar "Do you want the receipt by email?"

Detta utan att man uppgivit sitt Apple-ID eller liknande. :x Uppenbarligen matchar dom kreditkortsnumret mot sina databaser.
Det gör de även i Svedala, dock vill de gärna ha Apple-id:t här om jag minns rätt, men kvittot kommer hur som helst den vägen (om man inte begär annorlunda). Snart i en applebutik hos er på smart-grid-testön! (Vilket decennium som helst...)
 
M
Elgiganten mailar väl också kvitto vill jag minnas.
 
miksil skrev:
Pizzerian här frågar inte om kvitto. Ber man själv om kvitto så får man svaret
"Du, vi är inte medlemmar i den där jä*la momsen".
En pizzeria jag skulle sluta handla hos...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.