Jaha, nu verkar smekmånaden vara slut (två veckor för att vara mer exakt). För ett par dagar sedan började Birger Jarl (BJ) att missa begränsningstråden, fick ett meddelande i displayen att den inte hade fått signal på ett tag. Efter ett antal försök att få igång BJ igen, vände jag BJ på rygg och rengjorde plasten undertill så gott jag kunde. När den kom på rätt köl igen och jag slog på den, klagade den på att det lutade för mycket trots att den stod på plan mark. När jag rengjorde den såg jag att det rann vatten ur kåpan. För några dagar sedan blev den stående i ösregnet några när den hade kört på ett nerfallet äpple, så jag misstänkte att det hade läckt in vatten.

Jag tog in BJ inomhus och plockade av kåpa efter kåpa. Det var fuktigt lite överallt. Den fick stå och torka upp några timmar, sedan skruvade jag ihop den igen. Nu när jag startar den, lyser displayen upp, flimrar lite, men det kommer ingen text/grafik. Någon som har varit med om samma sak eller vet vad det kan röra sig om?
 
Jonnemannen skrev:
Jaha, nu verkar smekmånaden vara slut (två veckor för att vara mer exakt). För ett par dagar sedan började Birger Jarl (BJ) att missa begränsningstråden, fick ett meddelande i displayen att den inte hade fått signal på ett tag. Efter ett antal försök att få igång BJ igen, vände jag BJ på rygg och rengjorde plasten undertill så gott jag kunde. När den kom på rätt köl igen och jag slog på den, klagade den på att det lutade för mycket trots att den stod på plan mark. När jag rengjorde den såg jag att det rann vatten ur kåpan. För några dagar sedan blev den stående i ösregnet några när den hade kört på ett nerfallet äpple, så jag misstänkte att det hade läckt in vatten.

Jag tog in BJ inomhus och plockade av kåpa efter kåpa. Det var fuktigt lite överallt. Den fick stå och torka upp några timmar, sedan skruvade jag ihop den igen. Nu när jag startar den, lyser displayen upp, flimrar lite, men det kommer ingen text/grafik. Någon som har varit med om samma sak eller vet vad det kan röra sig om?
Problemet med lutning kommer förmodligen av att du fått fukt i tiltrelät som sitter på moderkortet.
Du kan läsa i mina tidigare inlägg hur du kommer till rätta med det problemet.

Angående displayen så kan det räcka med att plocka isär klipparen och låta den torka i några dagar, alternativt torka den försiktigt med en hårfön/värmepistol.

Lycka till!
 
Redigerat:
lems skrev:
Problemet med lutning kommer förmodligen av att du fått fukt i tiltrelät som sitter på moderkortet.
Du kan läsa i mina tidigare inlägg hur du kommer till rätta med det problemet.

Angående displayen så kan det räcka med att plocka isär klipparen och låta den torka i några dagar, alternativt torka den försiktigt med en hårfön/värmepistol.

Lycka till!
Jag letade efter ditt inlägg tidigare, men visste inte vad jag skulle söka efter. Nu hittade jag det, mycket bra information. Nu startar klipparen upp normalt. Den har väl torkat till lite. Förhoppningsvis kan man driva ut lite fukt ur tilt-sensorn också. Torkar den inte, får man fundera på en fullösning eller Bosch-support. Det kan tyckas märkligt att man konstruerar maskinen så att det lätt kommer in vatten, men att den har svårt torka upp.
 
Jonnemannen skrev:
Jag letade efter ditt inlägg tidigare, men visste inte vad jag skulle söka efter. Nu hittade jag det, mycket bra information. Nu startar klipparen upp normalt. Den har väl torkat till lite. Förhoppningsvis kan man driva ut lite fukt ur tilt-sensorn också. Torkar den inte, får man fundera på en fullösning eller Bosch-support. Det kan tyckas märkligt att man konstruerar maskinen så att det lätt kommer in vatten, men att den har svårt torka upp.
Tack :)
Det borde inte komma in fukt om det bara regnar.
Du kanske ska plocka isär den ändå och täta alla eventuella "hål".
Fukten kan vara kvar och skapa korrosion.

Btw, kolla så att gummit för sd-kortet sitter som det ska.
 
Redigerat:
pgerts skrev:
[media]

Den här Indegon e verkligen inteligentare än dom flesta!!.
Visst ska en golf-green vara väl-klippt!!!
Otroligt va utvecklingen går frammåt! :wow:
 
Nu har jag kratsat ner en hel mängd kabel till och Sokrates har fått mappa om och klippa några dagar.
Mike gillar inte att man klipper en "åker" men vad ska man göra? Har det funkat med sladdgräsklippare i över 20 år så borde väl Sokrates kunna fixa det bättre?
Lusern är fantastiskt - grönt, fint och välväxande även när det är torrt som öken. Rötterna går ett par meter ner och om man hittar huvudroten så sitter den riktigt rejält. Man skulle nog kunna dra över ett ton utan att den brister. En normal
spade hackar inte av en sådan rot. Är det någon som vill ha en Buxbomshäck så finns det för avhämtning - så får Sokrates det ännu bättre.
mattan14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En fråga.
Kan man schemalägga en klippning över midnatt?
Jag har en grind som måste vara öppen och hustrun gillar inte att hundarna springer iväg så jag får öppna vid 22 och stänga runt 06. Jag kör 00 till 06 men skulle vilja ha flera timmar.
 
Bör det inte gå att köra dag 1 22-00 och dag 2 00-06?
 
plaggis skrev:
Bör det inte gå att köra dag 1 22-00 och dag 2 00-06?
Bra fråga. Jag provade något sådan men fick ett felmeddelande. Man kan ju köra till 23.55 (går inte till .59) och låta den stå inne 5 minuter men det är nog minst 10 minuter för den att hitta hem och ut om det är längst bort den skulle befinna sig.
 
Dum fråga... Roterar knivplattan medurs eller moturs? Tänkte montera de nya enkelslipade 26R åt rätt håll... jag gissar medurs.
 
plaggis skrev:
Dum fråga... Roterar knivplattan medurs eller moturs? Tänkte montera de nya enkelslipade 26R åt rätt håll... jag gissar medurs.
Hur du än monterar dem blir det rätt, detta då slipningen hamnar likadant hur då än vänder på bladet.
 
Nu fattar inte jag... bladet är ju bara vasst på en sida. Det går ju montera med vassa delen åt höger eller vänster
 
Det här var intressant.
Man borde kunna se det på hur avlagringarna sitter på de gamla bladen om du inte monterat bort dem.

DSC_0933.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Varför är de gamla dubbeslipade? Blir inte snittytan fel om man vänder dem uppochner för att återanvända dem?
 
De dubbelslipade är helt symetriska och går att vända.
Det ser ut som att plattan snurrar medurs när man tittar på hur förslitningen är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.