Nej, det var inte moderkortet som det var fel på heller. Fick tillbaka den från verkstan men samma fel. Den dör i laddstationen efter man startat igång den när det står: "Laddning pågår". Batteriet fulladdat. Försökt trycka ut den men den dör innan den hinner gå ut. Går inte att sätta på den alls utanför laddstationen. Nu tillbaka på verkstan igen, men återförsäljaren och verkstan verkar inte ha en aning. De har kontaktat Stiga men tiden bara går. Klipparen har gått en säsong utan problem - men inte gått en meter i år utan varit inne på verkstan sedan 19 april. När kan man kräva ny maskin?
Boltis du verkar ju kunna mycket - eller någon annan som har någon aning om vad som kan vara fel?
Kommer aldrig rekommendera en Stiga!
 
Jo den dog hos reparatören också så det är nog inte laddstationen det är fel på. OK, får se om de klarar det på andra reparationsförsöket.
 
Min ena hjulmotor har gett upp. Maskinen går väldigt långsamt framåt.
Är detta något man själv kan felsöka och renovera upp eller är det att lämna in maskinen för översyn som gäller?
 
I servicemenyn kan du konstatera vilken hjulmotor som gett upp (eller inte) at fixa en sådan är inte raketforskning men lite pilligt. Det kan vara ett kol som fastnat eller så är kolen slut helt enkelt..
 
Tillägg : kolen kostar ca en femtiolapp stycket och det sitter två i varje motor. Vart noga med att inte tappa fjädern som håller kolet bara..
 
Jag lämnade in den så de renoverade båda motorerna samt lite annat småfix. 1000 kr var det värt.
Satte även på kugghjulen på drivhjulen, blev riktigt bra och nu slirar den aldrig.
 
Efter ett minst sagt häftigt regn i fredags med hagel och åska precis hos oss så hade Stig stannat precis utanför boet (backat ut och svängt 90 grader) och säger ingen signal. Jag testade att starta om ute på gräset med ingen signal som fel. Jag hade inte tid att ta tag i det på fredag och lördag. Det enda jag hann göra i lördags var att kolla om felet kvarstod och det gjorde det om jag ställde honom mitt på gräset med ingen signal som följd. När han stod där kollade jag sändninglampan som lös röd på laddstationen.

I morse kollade jag återigen lampan som fortfarande lös röd. Men då stod klipparen i boet. Jag rycker ut kontakten till sändaren som först blinkar i gult och snabbt går över till rött. Så då tänkte jag börja med felsökning på allvar. Jag tar fram min signalspårare och testar roboten. Men då går den ju hur bra som helst. Jag har signal även inne på sändaren som togglar gult och grönt. Sätter jag in roboten i boet så lyser led lampan rött.

Jag blev givetvis glad över att jag fått igång den men samtidigt vill jag ju veta vad som var fel. Jag tänkte att det kanske var någon skarv som läckte lite om det kom in vatten. Så jag har gått runt och vattnat kopiösa mängder vatten längs kabeln och framförallt på skarvarna. Men Stig tuffar på.

Jag känner att jag behöver förstå ganska snart om det är något fel på klipparen då garantin går ut om tre veckor :(

Så till mina frågor:
1. Skall lampan lysa rött när den står inne i boet för laddning
2. Kan en kabel som är lite skadad orsaka ingen signal och framförallt då om det kommer vatten på den
3. Laddstationen står relativt skyddad under altanen. Men nu fick vi en regnskur som jag aldrig sett maken till. Kan den bli "vattensjuk".
4. Finns det möjligen något annat som kan vara fel på klipparen som t.ex moderkortet.
 
Jag minns inte vilka färger som betyder vad, men defaultinställningen är sådan att när roboten står i laddaren så sänds ingen signal ut på slingan. Så att färgerna ändras när roboten står i laddaren gentemot när den är ute och kör är nog helt normalt.
 
När roboten står på laddning skall signalsändaren lysa med fast rött sken.
 
De bytte det mesta, knivmotor, moderkort, kretskort,batteri, men fick inte ordning på den, så Stiga ordnade så att vi fick en ny Autoclip 520. Är nu nöjd med Stiga! Den nya fungerar utan några som helst problem - äntligen!
 
Hej
Efter lite strul under perioden som följde installationen förra våren har Elmer (autoclip 520) fungerat ypperligt och nu avverkat ca 800h.
Tyvärr verkar nu Elmer sjuk :-/
Började med att den gjorde omstart på omstart. Jag iakttog att ena hjulet endast roterade lite eller inget alls och trodde att detta var felet.
Plockar isär Elmer och rengör båda hjulmotorerna samt kollar kolen (som ser bra ut). Sedan roterar båda hjulen vid sync men nu backar den istället för att gå framåt. Motorerna går olika fort och den känner inte av begränsningskabeln. Upprepade omstarter och den laddar inte heller när den sätts in i laddaren (om man inte startar om den).

Gjorde en liten mer detaljerad koll under kvällen. Båda motorerna går bra när de kopplas till ett externt nätaggregat (samma hastighet och vrid vi samma spänning).
Kör man motortest så är det dock så att den ena inte jobbar/roterar. Och detta beror på att det inte kommer fram någon ström (mätte spänningen). Spänningen är också inverterad vilket gör att det "fungerande" hjulet roterar åt fel håll. Återkopplingen från hjulen fungerar dock som den skall på båda sidorna och ger rätt varvtal på displayen.

Kan man prova att fabriksåterställa den?

Min känsla är att något i motorstyrningen (på kretskortet?) troligtvis är fel. Kanske hjälper en uppdatering av programvaran.
Borde dock gå på garanti/reklamation eller?

Mvh
Henrik Seth
 
Om det ena hjulet roterar åt fel håll så har du nog förväxlat polariteten på kablarna till motorn.
Kolla också klippmotorns kol samt rengör från koldamm runt rotationssensor som också sitter där.
Klipparen kan bete sig väldigt konstigt om klippmotorn har problem vilket jag själv har upplevt.

I mitt fall skuttade klipparen fram som en hare, ömsom fort och ömsom i snigelfart för att ibland stanna helt.
Rengöring och nya klippmotorkol var rätt medicin.
 
Hej.
Kopplingarna är rätt men polariteten fel. När jag mäter med voltmetern är helt plötsligt nolla/svart där jag har en positiv spänning och fas/röd noll. Att det bara är ena hjulet som roterar fel beror på att det andra inte roterar. När väl båda roterar så går den baklänges. För att få hjulen att gå framåt måste man gå negativt i motortestet.

Det hela är väldigt märkligt.

Tack
///Henrik
 
Alla motorer är rengjorda och i bra skick och Alla sensorer fungerar som de skall.

///H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.