peternicklas
Är du inte nöjd så kan du åberopa reklamationsrätt för det som den inte uppfyller. Uppdatering genom Internet är kanske ett sådant som kan vara avgörande.
 
pgerts skrev:
Fråga till Granfot.
Har du fått senaste programuppdateringen till din harv som fått ny styrrulle?

Och så en bild på Schrödinger med sin golfkompis.
[bild]

Frågan är om ett "kjolpaket" hade hjälpt till Golfen - finns det sådana till Golf-1?
Just i dag var det åskväder. En intelligent klippare ställer sig då under bilen.
Det är nog farligare att stå i laddstationen när det åskar..
Det är alldeles lagom höjd på bilen för att klipparen skall komma in under den, och få stoppknappen intryckt. Jag får väl slänga in en säck cement i kofferten.
Man får väl även ha en viss förståelse för att tyskarna vill umgås med varandra :)
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Hallå igen, efter mitt senaste inlägg angående problem med att klipparen gnäller över att blivit lyft så har jag en veckorutin med silikon spray på axlarna till framhjulen och problemet är i stort helt borta, helt plötsligt började jag komma hem och klipparen stod i laddstationen vilket var trevligt! Nu till det tråkiga, kom hem i förrgår och klipparen stod still, ingen ström i stationen, mätte med multimetern och jag får inget ur adaptern så jag antar att den är död. Någon här som har kontaktat bosch och fått en ny adapter? Känns ju så ovärt att behöva skicka in allt 2-5 veckor bara för att få en ny adapter... Fundering nr 2 är att ta en industri trafo från jobbet på 48v 3,5A och koppla på istället.
 
peternicklas
Linus Kroon skrev:
Hallå igen, efter mitt senaste inlägg angående problem med att klipparen gnäller över att blivit lyft så har jag en veckorutin med silikon spray på axlarna till framhjulen och problemet är i stort helt borta, helt plötsligt började jag komma hem och klipparen stod i laddstationen vilket var trevligt! Nu till det tråkiga, kom hem i förrgår och klipparen stod still, ingen ström i stationen, mätte med multimetern och jag får inget ur adaptern så jag antar att den är död. Någon här som har kontaktat bosch och fått en ny adapter? Känns ju så ovärt att behöva skicka in allt 2-5 veckor bara för att få en ny adapter... Fundering nr 2 är att ta en industri trafo från jobbet på 48v 3,5A och koppla på istället.
Om du tittar tidigare i tråden så är detta ett av de många fel som finns på klipparen. Blir till att skicka in den och vänta. Du har väl din gamla klippare kvar? Se till att den är i bra trim, det kan behövas.
 
peternicklas
Läste på ett Tyskt forum att Indego ska sluta att tillverkas och att Bosch ska sluta med robotklippare, kan någon här bekräfta detta?
 
peternicklas skrev:
Läste på ett Tyskt forum att Indego ska sluta att tillverkas och att Bosch ska sluta med robotklippare, kan någon här bekräfta detta?
Ojdå, har de tagit sitt förnuft till fånga....
Troligen blir det för dyrt för de med alla inskick av klippare
 
Linus Kroon skrev:
Hallå igen, efter mitt senaste inlägg angående problem med att klipparen gnäller över att blivit lyft så har jag en veckorutin med silikon spray på axlarna till framhjulen och problemet är i stort helt borta, helt plötsligt började jag komma hem och klipparen stod i laddstationen vilket var trevligt! Nu till det tråkiga, kom hem i förrgår och klipparen stod still, ingen ström i stationen, mätte med multimetern och jag får inget ur adaptern så jag antar att den är död. Någon här som har kontaktat bosch och fått en ny adapter? Känns ju så ovärt att behöva skicka in allt 2-5 veckor bara för att få en ny adapter... Fundering nr 2 är att ta en industri trafo från jobbet på 48v 3,5A och koppla på istället.
Jag hade inte tvekat.
 
Det går att få Bosch Indego supporten att skicka ut en ny nätdel. Trust me, I know. :)
 
Jag har haft både min Indego och min Landroid M nu igång hela sommaren. Jag måste nog säga att jag är lite mer nöjd med Indegons klippresultat. Inte för att Landy är dålig på nåt vis. Absolut inte. Men Indyn:s matta ser bättre ut. enl min uppfattning.
Jämnare och snyggare. Det trodde man ju inte! Landyn har stoppat ett par gånger i sommar och Indyn 1 gång.
 
peternicklas
MeanMike skrev:
Jag har haft både min Indego och min Landroid M nu igång hela sommaren. Jag måste nog säga att jag är lite mer nöjd med Indegons klippresultat. Inte för att Landy är dålig på nåt vis. Absolut inte. Men Indyn:s matta ser bättre ut. enl min uppfattning.
Jämnare och snyggare. Det trodde man ju inte! Landyn har stoppat ett par gånger i sommar och Indyn 1 gång.
Din uppfattning om de båda klipparna kan nog vara rätt så korrekt. Man måste ju ha i åtanke att det är 2 helt olika klipptekniker som jämförs. Bosch är mer lik en vanlig gräsklippare som klipper färdigt snabbt och även i ett mönster som stämmer med en vanlig klippare. Worx m.fl. använder ju slumpmetoden och då kan det bli lite ojämnt klippt. Dock skulle jag tro att Worx klipper kortare strå vilket är lättare att omvandla till kvävegödning. Är det samma typ av gräsmatta samt vad den växer i, lerjord/sandmark?
Om jag tolkar dig rätt så måste du vara väldigt nöjd med Worx då den kostar 50% av Indegon. Tror fler än jag uppskattar denna jämförelsen då du har båda klipparna och kan jämföra direkt.
Bosch, hur är det med ljudnivån samt alla de andra felen som man läser om?
 
peternicklas skrev:
Läste på ett Tyskt forum att Indego ska sluta att tillverkas och att Bosch ska sluta med robotklippare, kan någon här bekräfta detta?
Länk till det?


Jag har bara sett den tidigare artikeln i Welt att de skulle ha dem internetuppkopplade
http://www.welt.de/wirtschaft/article127614533/Bosch-muss-keine-Angst-vor-Google-haben.html

https://translate.googleusercontent...n.html&usg=ALkJrhgwdnKuelsHtqCt7TUj913y_vkJFw

Die Welt: How long will it take until the lawnmower can be controlled via smartphone?

Volkmar Denner: Not for long. We are already working on the networking of the product.
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Linus Kroon skrev:
. Fundering nr 2 är att ta en industri trafo från jobbet på 48v 3,5A och koppla på istället.
Den originale trafo er på 42v 3,5A .... troligen speler det ingen roll .... de fleste laddare tåler en moderat høgre spenning inn.

Prova på eget ansvar ... eller bytt ut din defekte med en ny från Bosch.
 
peternicklas
frav skrev:
Länk till det?


Jag har bara sett den tidigare artikeln i Welt att de skulle ha dem internetuppkopplade
[länk]

[länk]

Die Welt: How long will it take until the lawnmower can be controlled via smartphone?

Volkmar Denner: Not for long. We are already working on the networking of the product.
Har tappat länken, var därför som frågan om någon kan bekräfta det. Att koppla upp något via en smartphone är en enkel sak. Finns ju hur mycket som helst som kan styras med WIFI och smartphones. Konstigt att ingen har gjort detta innan.
 
peternicklas skrev:
Din uppfattning om de båda klipparna kan nog vara rätt så korrekt. Man måste ju ha i åtanke att det är 2 helt olika klipptekniker som jämförs. Bosch är mer lik en vanlig gräsklippare som klipper färdigt snabbt och även i ett mönster som stämmer med en vanlig klippare. Worx m.fl. använder ju slumpmetoden och då kan det bli lite ojämnt klippt. Dock skulle jag tro att Worx klipper kortare strå vilket är lättare att omvandla till kvävegödning. Är det samma typ av gräsmatta samt vad den växer i, lerjord/sandmark?
Om jag tolkar dig rätt så måste du vara väldigt nöjd med Worx då den kostar 50% av Indegon. Tror fler än jag uppskattar denna jämförelsen då du har båda klipparna och kan jämföra direkt.
Bosch, hur är det med ljudnivån samt alla de andra felen som man läser om?

Det är lite olika jordtyper som jag har istan o vid fritidhuset. Det har jag tagit i beaktande.När det gäller hur kort den klipper (kortare strå) så tror jag faktiskt inte det. Boschen klipper kort den oxå. Bara man ser till att knivarna är något sånär vassa. (behövde slipa om mina förra veckan,1 gången i år) Jag gav 9300 ca för min Indego förra året och 7200 för min Landy så skillnaden va inte så stor. Ljudnivån är högre på Indyn men o andra sidan så e den ute mycket kortare tid än landy som surrar på halva dagen ungefär (fast den e väldigt tyst). Här är oxå en aspekt som man kan tänka på: Indyn går ut o klipper på tex morgonen, så kan man vara/jobba/ha prylar på tomten utan att behöver bry sig. Landyn måste ju nästan gå på natten , annars får man stänga av den om man ska tex släpa fram byggprylar eller nåt annat. Kan tänka mig att detta är ett litet strul för barnfamiljer där ungarna "sprider" prylar hela dagarna.

Så jag antar att ingen kan jämföra sig med nån annan för vi har alla olika tomter/ lutningar/ ungar/ hundar samt inte minst standarder på ytan på gräsmattan.
Ibland tror jag att vissa som har tomter som troligen ser ut som månens yta dvs kratrar/rötter/högar o växter o ser ut som en åker.......tror att bara man sätter ut en klippare så löser sig allt. Har man en golfbana som tomt och installerat på rätt sätt så funkar nog alla maskiner hur bra som helst. En åker klarar nog ingen maskin särskilt bra....vare sig Landy eller Indy eller HQ. Läser man sen trådarna så märker man att alla har sina tekniska problem. ifs så hade Indy mer än normalt inledningsvis. Nu tror jag det ser mer jämt ut.

Sålunda....Om mina båda maskiner kostat lika mycket eller vid liten skillnad så väljer jag Indyn. pga de fördelar jag tycker den har. Landyn är en mycket bra maskin som för priset som finns idag (som ni skriver om) ca 6000 är väldigt prisvärd. Så smaken e som baken......alla är vi väl vinnare, för dessa klippare är det bästa jag köpt på länge, otroligt skönt att slippa klippa gräs manuellt.
 
Redigerat:
  • Gilla
di99pejo och 3 till
  • Laddar…
rcjofo skrev:
Den originale trafo er på 42v 3,5A .... troligen speler det ingen roll .... de fleste laddare tåler en moderat høgre spenning inn.

Prova på eget ansvar ... eller bytt ut din defekte med en ny från Bosch.
Om du är nervös så kan du ju alltid sänka spänningen med ett antal seriekopplade dioder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.