R
raddforasbest skrev:
Märk väl att jag ger råd utifrån min egen tro. Jag handlar som jag lär ut.

Nu har du börjat rycka i böjarna också ser jag.. jag rekommenderar dig verkligen att ta ett prov åtminstone om det sedan finns asbest så är det bara din egen inställning till detta material som avgör vad du gör.
Det bästa är såklart att ta ditt ett saneringsföretag (som inte fuskar) och riva bort det. Allt annat är otänkbart enligt mig.

Har du barn så är det ditt förbannade ansvar.
Ta det lugnt nu...med din inställning så måste det vara otänkbart att ha med något äldre än -90 talet att göra...
 
raddforasbest skrev:
Man använde faktiskt asbest i färg också. Det ni inte inser är att asbest var extremt använt.

[länk]
Om det är nu så välanvänt och farligt, hur många känner du som dött av det?
 
det där med asbest är ju knepigt,man undrar ju dock över att det har använts i så många material sålänge och överallt,folk har väl alltid renoverat hus osv,varför har inte alla dött?
Samma med bromsbelägg,tänk alla som skruvat bilar,varför har inte dom dött?
Verkar vara diffust det här med siffror.
Asbest lär ju inte brytas ner,så om dom körde med bromsbelägg med asbest i länge och så bromsades det då flyger väl partiklarna i luften,så alltså har inget asbest i luften försvunnit?

Ja ibland har man ju undrat vad för material man håller på med,men ärligt det är inte gratis att skicka in prover heller.

Man får hoppas att man haft tur helt enkelt
 
Jag börjar misstänka att raddforasbest har ekonomiska intresse i företag som testar asbest. :D
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Nu har jag inte läst hela tråden utan utgår ifrån första inlägget och bilden. I böjarna är det inte ovanligt att det kan vara asbest. Jag skulle inte chansa utan hantera det som man ska. Du får sanera själv.
Jag skulle tejpa in böjarna med tät plast väldigt löst och sedan riva direkt i plasten. Sörj för god ventilation använd engångsoverall , tät klädsel och ett riktigt ansiktsfilter. Inte ett sådant vit som bara filtrerar tegelsten.
 
thomas33 skrev:
Jag börjar misstänka att raddforasbest har ekonomiska intresse i företag som testar asbest. :D
fan va bra kan vi få mängdrabatt då
 
Angående hur farligt asbest är så reagerar alla olika.
Jag känner flera som har fått hälsoproblem av det t.o.m. Avlidit av sviterna
 
Jag har eternittak på sommarstugan, som jag har vistats i varje år sedan 1970.

Och 1983 tog jag ner sidiplattorna (=eternit = asbestcement) på mitt dåvarande hus när jag tilläggsisolerade och satte upp träpanel.
Vi försökte köra sidiplattorna till tippen, men grannarna längs vägen tog alltihop som reserv till sina hus :)

Undrar om jag lever på lånad tid nu :eek:
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
@raddforasbest
Jag skrev i ett tidigare inlägg att det är tidigare ägare som rivit och om du tittar noga så ser du även att det är målat där det är rivet i kröken. Måla tror jag ingen skulle göra under pågående rivning, i alla fall inte jag. Tycker även att vi lämnar barn och kraftuttryck utanför den här diskussionen. Jag har frågat om någon kan uttala sig säkert utifrån bilden och har fått både saklig hjälp och råd om försiktig hantering av kunniga medlemmar här på forumet. Och saneringsföretag kan vara kanonbra, men min åsikt är att det finns saker som med rätt utrustning och kunskap görs lika bra själv, oavsett om det är asbest- eller annan sanering som är aktuell.

@allaandra: Tack för alla svar, väldigt bra och lärorik hjälp! Vi kommer att ta på oss vår skyddsutrustning (vi har bra grejer), linda in just krökarna i en kraftig plast och kapa runtomkring när det är dags för det. Med hänsyn taget till alla parametrar bedömer jag det som en både rationell och försiktig lösning.
 
  • Gilla
thomas33 och 3 till
  • Laddar…
R
Jesca skrev:
@raddforasbest
Jag skrev i ett tidigare inlägg att det är tidigare ägare som rivit och om du tittar noga så ser du även att det är målat där det är rivet i kröken. Måla tror jag ingen skulle göra under pågående rivning, i alla fall inte jag. Tycker även att vi lämnar barn och kraftuttryck utanför den här diskussionen. Jag har frågat om någon kan uttala sig säkert utifrån bilden och har fått både saklig hjälp och råd om försiktig hantering av kunniga medlemmar här på forumet. Och saneringsföretag kan vara kanonbra, men min åsikt är att det finns saker som med rätt utrustning och kunskap görs lika bra själv, oavsett om det är asbest- eller annan sanering som är aktuell.

@allaandra: Tack för alla svar, väldigt bra och lärorik hjälp! Vi kommer att ta på oss vår skyddsutrustning (vi har bra grejer), linda in just krökarna i en kraftig plast och kapa runtomkring när det är dags för det. Med hänsyn taget till alla parametrar bedömer jag det som en både rationell och försiktig lösning.
Okej vad bra då kan du väl freestyla om du någonsin behöver bli opererad eller försvarad i domstol. Får vi se hur konsekvenstänkandet och logiken håller.
 
raddforasbest skrev:
Okej vad bra då kan du väl freestyla om du någonsin behöver bli opererad eller försvarad i domstol. Får vi se hur konsekvenstänkandet och logiken håller.
Eller hur lång psykos man får av att tro att allt är asbets i ett äldre hus
 
  • Gilla
VikHe och 1 till
  • Laddar…
Mattias Axelsson skrev:
Angående hur farligt asbest är så reagerar alla olika.
Jag känner flera som har fått hälsoproblem av det t.o.m. Avlidit av sviterna
¨

Jag vill inte säga emot dig men är det helt säkert att du känner FLERA ?

Jag har min bakgrund från en industri som var en storanvändare av asbest en gång i tiden men som också var de första att sluta med det. Jag var delaktig i stora och kontinuerliga hälsoutredningar på de äldre kollegor som varit i kontakt med just asbest, men har trots detta inte träffat många som fått hälsoproblem. Därför undrar jag lite för det är inte så vanligt trots allt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Ja flera där orsaken angivits vara asbest. Även vi gjorde kontinuerliga hälsokontroller pga att vi jobbade med sanering och främst asbest.
 
Ja, har man näsan i asbest dagarna i ända som tex arbetarna på Eternit i Lomma då händer det saker....

men det är inte yrkesmässig sanering av asbest vi diskuterar i tråden eller....? :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.