Om du nu vill ta bort isoleringen så blöt den, trä plastpåse över och skär bort isoleringen. Det där behöver du ingen sanerare för.
Asbest är ett arbetsmiljöproblem och inget folkhälsoproblem.
Fredrik
 
Hej! Bifogar ett par bilder till, en krök och en skarv. Jag tycker det ser likadant ut som på det raka partiet. Huset är från -72 och är därmed producerat efter att larmrapporterna kom men innan förbudet trädde i kraft. Mer isolering ska bort då vi flyttar vattenförsörjningen till köket (OT, men det vi gör är att slå ihop det klassiska minimala syrummet a la 70-tal med det pyttelillla 70-talsköket och får ett vettigt stort och trevligt utrymme).

P1100868.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P1100867.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker det är riktigt roligt att ni engagerar er i min fundering, tack!
 
oceanis skrev:
Men det är ju antagligen orsaken till att man tagit bort en bit isolering. Dvs man har gjort en ny skarv på ett gammalt rör.

Det är nog lika ovanligt att man har isolering med målad gasbinda på moderna rör med presskoppling, så här är det nog frågan om en påskarvning på ett gammalt rör helt enkelt.
Det är nog rätt tänkt.
 
Johan Gunverth skrev:
OT, men presskopplingen är en över 50 år gammal svensk uppfinning. Det skulle rent teoretiskt kunna vara en autentisk installation med stenull, gasbinda och presskoppling från sent 60-tal, men sannolikt inte.
Det visste jag faktiskt inte, men när började man använda presskopplingen i vanliga installationer? Det måste vara på 90 talet det blev allmänt spritt?
 
Jesca skrev:
Hej! Bifogar ett par bilder till, en krök och en skarv. Jag tycker det ser likadant ut som på det raka partiet. Huset är från -72 och är därmed producerat efter att larmrapporterna kom men innan förbudet trädde i kraft.

[bild]
Lite otydligt men visst ser det ut som något vitaktigt just i kröken (innanför gasbindan)?

Detta kan vara asbest, eftersom det var just i krökarna man använde detta material
 
MathiasS skrev:
Det visste jag faktiskt inte, men när började man använda presskopplingen i vanliga installationer? Det måste vara på 90 talet det blev allmänt spritt?
Jag vet att farsan jagade på sina rörläggare under början av 70-talet att anamma Mapress kopplingar, men han talade för döva öron. Tror inte att det blev accepterat av svenska rörläggare förrän 2000. När han drog VVS:n i mitt hus 2005 hade det precis börjat vara standardförfarande

Edit: Häpp!
http://www.geberit.se/sv_se/target_...r/supply_systems/historien_bakom_mapress.html
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
roland53 skrev:
Lite otydligt men visst ser det ut som något vitaktigt just i kröken (innanför gasbindan)?

Detta kan vara asbest, eftersom det var just i krökarna man använde detta material
Ser ut som målarfärg....
 
Pumba skrev:
Ser ut som målarfärg....
Kan ju vara asbest i färgen...


Skojade bara :p
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Så här tolkar jag bilden:

röd pil = ändan av mineralullsisolering, kanske förtillverkad rörskål
gul pil = omålat kopparrör, hoplött med rörkrök
grå pil = vitmålad rörkrök
blå pil = isolering förmodligen av/med asbest

isolering-tolkning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och alltsammans inkapslat i vitmålad gasbinda.
 
nja tolkar nog mer bilden som att nån skurit bort en bit av isolerigen och kommit på att det ser fult ut och slafsat på ett lager vitfärg för att allt ska ha samma färg och inte bryta för mycket mot väggen bakom.
 
O
fahlis skrev:
Så här tolkar jag bilden:

röd pil = ändan av mineralullsisolering, kanske förtillverkad rörskål
gul pil = omålat kopparrör, hoplött med rörkrök
grå pil = vitmålad rörkrök
blå pil = isolering förmodligen av/med asbest

[bild]

Och alltsammans inkapslat i vitmålad gasbinda.
Och jag tolkar bilden som att någon har målat över isoleringen....
Intressant att man kan se så olika saker....
Men så finns det de som hävdar att USA aldrig var på månen...
De finns de som tror på tomten....
 
...och så finns det dom som kapar dessa rör på en rakt ställe och lyfter ut misstänkta krökar hela och därmed slipper man fundera asbest eller icke.
 
MathiasS skrev:
...och så finns det dom som kapar dessa rör på en rakt ställe och lyfter ut misstänkta krökar hela och därmed slipper man fundera asbest eller icke.
Lite opraktiskt om man bara tänkt ny isolering på de gamla rören :cool:

Annars är det väl inte optimalt att skarva kopparrör på gamla galvade rör med tanke på potentialskillnaden. ;)
 
Redigerat:
Opraktiskt men det bästa om man har asbest i krökarna.
 
R
Märk väl att jag ger råd utifrån min egen tro. Jag handlar som jag lär ut.

Nu har du börjat rycka i böjarna också ser jag.. jag rekommenderar dig verkligen att ta ett prov åtminstone om det sedan finns asbest så är det bara din egen inställning till detta material som avgör vad du gör.
Det bästa är såklart att ta ditt ett saneringsföretag (som inte fuskar) och riva bort det. Allt annat är otänkbart enligt mig.

Har du barn så är det ditt förbannade ansvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.