Då var det äntligen dags, vi ska slänga ut vårt badrum från 1982!

Men så var det det här med pengar då... Vi har redan fått 100k av banken, men vill gärna spara in på utgifterna. Så frågan är: Hur bygger man om ett badrum så absolut billigt som möjligt, men att det ändå blir bra?

Det enda jag inte fixar/vill fixa själv är våtskiktet och kaklingen.

Men i övrigt; Köpa kakel, blandare, möbler, toalettstol etc etc. Var gör man det, och finns det några speciella saker vi kan göra för att spara så mycket pengar som möjligt?

Tips och idéer mottages tacksamt! :)
 
Personligen kan jag bara rekommendera dig att leta reda på en seriös person som sköter tätskikt och plattsättning och sen i samråd med denna kanske ni kan komma överens om vilka bitar du ska fixa själv och hur det ska göras.

En duktig hantverkare har bra kontakter även med vvs och el så det flyter på och blir bra.
I många fall är hantverkaren juste och släpper en del av sina rabatter på det som behövs.

Många (inkl. mig själv) vill inte ta sig på ett jobb där kunden själv sprungit på t.ex Bauhaus och köpt grejerna i förväg så det ska man akta sig för att göra åtminstone till man har en bra kontakt med hantverkaren.

I övrigt kan du spara en hel del genom att riva och köra bort avfall själv.
T.ex skruva skivor och liknande beroende på hur händig du är.

Men som sagt...leta hantverkare först så du inte köper på dig en massa och sen står där och inte får tag i en hantverkare som vill göra jobbet p.g.a detta.

Anledningen till att man som hantverkare många ggr inte vill jobba med t.ex Bauhaus-prylar är att om det blir problem så är det vi som står där med skägget i brevlådan och det är svårt med reklamationer och ersättningar.
Har vi då samtidigt lämnat fast pris på ett jobb vill man inte hamna med stillestånd och strul. ;)
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
O
Tja... riva ut det gamla badrummet, så sparar man in en liten slant... Köp blandare wd och badrumsmöbler själv. Då borde du spara in lite pengar... Leta på blocket... Men köp "riktiga" blandare så som FMM eller Mora... Men kolla på nätet... Om du kollar på blocket så kanske du kan få fatt på kakel billigt... Men det är kanske inte alltid det smartaste... eftersom det är viktigt att när man köper kakel att allt kommer från samma "batch" Köper man på blocket så kan det vara svårt att komplettera...
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
O
Paul-Staffanstorp skrev:
Personligen kan jag bara rekommendera dig att leta reda på en seriös person som sköter tätskikt och plattsättning och sen i samråd med denna kanske ni kan komma överens om vilka bitar du ska fixa själv och hur det ska göras.

En duktig hantverkare har bra kontakter även med vvs och el så det flyter på och blir bra.
I många fall är hantverkaren juste och släpper en del av sina rabatter på det som behövs.

Många (inkl. mig själv) vill inte ta sig på ett jobb där kunden själv sprungit på t.ex Bauhaus och köpt grejerna i förväg så det ska man akta sig för att göra åtminstone till man har en bra kontakt med hantverkaren.

I övrigt kan du spara en hel del genom att riva och köra bort avfall själv.
T.ex skruva skivor och liknande beroende på hur händig du är.

Men som sagt...leta hantverkare först så du inte köper på dig en massa och sen står där och inte får tag i en hantverkare som vill göra jobbet p.g.a detta.

Anledningen till att man som hantverkare många ggr inte vill jobba med t.ex Bauhaus-prylar är att om det blir problem så är det vi som står där med skägget i brevlådan och det är svårt med reklamationer och ersättningar.
Har vi då samtidigt lämnat fast pris på ett jobb vill man inte hamna med stillestånd och strul. ;)
Men om man köper "riktiga" prylar så är det väl en annan sak? Jag förstår att man inte som proffs vill montera billiga prylar.... Men du har rätt i att hitta en hantverkare först....

förresten... rör och kopplingar låter du rörisen ta hand om...
 
Odjuret skrev:
Men om man köper "riktiga" prylar så är det väl en annan sak? Jag förstår att man inte som proffs vill montera billiga prylar.... Men du har rätt i att hitta en hantverkare först....

förresten... rör och kopplingar låter du rörisen ta hand om...
Jo men visst...men samma problem med ev. Reklamationer uppstår då inte hantverkaren kan trycka på sin leverantör om det är några fel på prylarna och då står kunden och ska lösa allt sådant vilket inte alltid är så lätt för den "lilla" kunden...
 
Gör VVS själv så spar du mycket pengar, tätskikt är egentligen inte så svårt men jag har förstått att det är svårt att hitta plattsättare som vill göra jobbet om man gjort tätskiktet själv, även om det är lika bra eller bättre än en hantverkare.
 
Jag hade personligen aldrig gjort vvs själv med tanke på om något skulle hända...
Att man inte vill sätta plattor på rätsida någon annan lagt handlar om att man tar över ansvaret och de vill man inte oavsett hur bra det påstås vara gjort...
 
Duschkabin, målat tätskikt med våtrumstapet direkt på vanlig gips, golv med lutningen gjord med golvspånet (inget flytspackel) och plastmatta på golvet. Detta borde vara de billigaste sättet att bygga men fortfarande vara inom våtrumsreglerna.
 
  • Gilla
Jönas och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren!

VVS har jag en vän som jobbar med, som hjälper oss.

El har jag en annan vän som jobbar med, som hjälper oss.

Riva ut badrummet gör jag själv. Likaså sätter upp nytt gips om det behövs.

Men tätskikt, även om det inte verkar svårt, vill jag överlåta till ett proffs.

Kakel har satt själv en gång, och därmed lärt mig (och lärt mig att jag inte är bäst på det). Men jag vill verkligen att det här ska bil kanonbra så det överlåter jag till ett proffs.

Skruva ihop möbler och uppsättning av dessa gör jag själv.

Faktum är att det enda som känns svårt är just tätskiktet och kaklet. Resten gör jag gärna själv.


Men Paul - du menar att det är bättre att köpa blandare, toalett och möbler från hantverkarna även om det blir lite dyrare?
 
O
Jag skulle köpa blandare och wc själv. Jag har lite svårt att köpa argumenten att inte göra det... Men visst finns deet fördelar att låta hantverkaren köpa allt... Det underlättar garantimässigt, om det blir fel på blandaren...
Men personligen är jag beredd att ta den risken...

Men som sagt det är tur att vi alla tycker olika!
 
Äh, gör man det noga är VVS inget problem, de flesta försäkringsbolag är överens om att badrum som är gjorda av privatpersoner har bättre statistik när det kommer till fuktskador.

Men får du kompispris så är det ju inget problem!
 
Tänk bara på att poängtera för hantverkaren att du inte accepterar småmissar med kakel utan vill ha det topp...så de räknar med att lägga ner lite extra för annars slarvar många med finishen...

Jag hade gjort det för att slippa ev. Garantiproblem men kanske inte med själva inredningen utan snarare kakeln som kan bli svår och dyrbar att byta om något händer typ sprickor i glasyren eller liknande grejer som dyker upp efter fogning...
Tätskikt måste du ju med kolla med hantverkaren så han har rätt att sätta det som ska användas...
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Bra poäng, jag skulle även skriva eget avtal när det gäller fogsprång etc, standardavikslen för denna har jag för mig är 2mm vilket är på tok för mycket.

Vad ska tätskitet sitta på btw? Och vem gör det? Kan vara så att plattsättaren vill göra även detta? Ska du ha stora plattor är underarbetet superviktigt
 
Tänk på att badrummet är en helhet från träskivor/reglar etc till det färdiga kaklet eller plastmattan som ytskikt. Att leja bort tätskikt och kakling kräver att du har full koll på hur allt det övriga ska byggas vilket INTE är det lättaste när det gäller badrum.
 
Om du vill spara ordentligt med pengar så välj våtrumsmatta på golv och väggar. Eller matta på golv och målade väggar. Undvik kakel och klinker så sparar du tonvis med kosing ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.