Har rivit all gammal dill som växt sig två meter hög.
Vad skall jag med krondill till, jag tänker inte koka kräftor.

Och sådde lite ny dill så vi får till sensommaren och hösten.

Sam njutit av anblicken av katternas lek. Rädda för vatten :rolleyes:
P1000311 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P1000312 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men i fredags plockade jag "vildhallon".
Medan hustrun plockade fem liter röda vinbär fick jag ihop det här
P1000308 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror det blev 22 millimeterstora hallon innan jag gav upp :confused:
 
Marlen Eskilsson skrev:
Stackare! Hur var det förankrat? Ska man behöva oroa sig för att växthuset blåser av nu också. :(
Med stenar som låg över nedre delen av plasten. Är ett bågväxthus. En av stenarna är så stor att jag inte kan marklyfta den utan fick rulla dit den så jag trodde det var helt säkrat men ack vad jag bedrog mig.
Note to self - ta ner det innan höstovädren sätter igång. :cool:
 
Ok, då var det kanske inte så stor skada skedd. Flexibel konstruktion du har. :)
 
Kanske lite i gråzon mellan trädgård och hus men jag har köpt en ljuslykta till verandan som jag är så nöjd med så jag utgår från den när jag kommer inreda resten :)

20140729_120101.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tittat på sambon som lekte en stund med nya röjsågen och suckat lite över att gräsmattan kommer se ut som *** efter helgen. Imorgon kommer grävmaskinen så vi kan gräva ner kabelkanaler för fibern samt gräva upp diverse trötta buskar och göra annat tungt grävarbete.
 
KnockOnWood skrev:
Har rivit all gammal dill som växt sig två meter hög.
Vad skall jag med krondill till, jag tänker inte koka kräftor.

Och sådde lite ny dill så vi får till sensommaren och hösten.

Sam njutit av anblicken av katternas lek. Rädda för vatten :rolleyes:
[bild]

[bild]

Men i fredags plockade jag "vildhallon".
Medan hustrun plockade fem liter röda vinbär fick jag ihop det här
[bild]
Jag tror det blev 22 millimeterstora hallon innan jag gav upp :confused:
Åh, vi har också en grön och en svart kanna. Utan den fantastiska fluffiga dekorationen, förstås. Och en stackars hallonplanta hittade vi med! Med små, små hallon. Den busken ryker imorgon eftersom den växer i exakt 15 cm slö jord ovanpå en betongyta.
 
Hemmakatten
KnockOnWood skrev:
Har rivit all gammal dill som växt sig två meter hög.
Vad skall jag med krondill till, jag tänker inte koka kräftor.

Och sådde lite ny dill så vi får till sensommaren och hösten.

Sam njutit av anblicken av katternas lek. Rädda för vatten :rolleyes:
[bild]

[bild]

Men i fredags plockade jag "vildhallon".
Medan hustrun plockade fem liter röda vinbär fick jag ihop det här
[bild]
Jag tror det blev 22 millimeterstora hallon innan jag gav upp :confused:
Våra katter har alltid gillat att dricka vatten ur hinkar och vattenkannor. Man får passa sig lite så att man inte lämnar kvar en vattenkanna med gödningsmedel i, utan alltid skölja ur den innan man fyller på nytt vatten.

Våran gammelkatt som blev 18 år letade skalbaggar (ju större desto bättre) i rabatterna som hon sedan med stor förtjusning åt upp. Tyvärr var det också ett krasande ljud vilket var mindre trevligt att lyssna på.
 
Redigerat:
  • Haha
GreenYoda
  • Laddar…
Halloj!

Ny på forumet och även nybliven husägare, men jag har smugit runt bland byggahus artiklar och forum en längre tid.

Finns en hel del att göra i trädgården. Förra ägaren var uppenbarligen ännu mindre förtjust i trädgårdsarbete än vad jag är. Dagens arbete blev att riva upp hundstaketet. Kom visserligen bara halvvägs innan jag trots kraftiga arbetshandskar började få blåsor i händerna. Måste skaffa mig en kraftigare avbitartång...

Så jag avbröt det arbetet och tog en ny rond i bekämpningen av kirskålen istället. Även de stora bestånden av nässlor och de skott av rönn som börjat komma upp inne på gräsmattan fick sig en omgång.
 
D09
Städat undan en rishög som åkte ner i kvarnen och vidare till en sopsäck och komposten :)

Skyfflat lite grus och börjat förbereda ( mest mentalt he he ) för kommande stödmur.
 
Huskvarnaroboten vs grep 0-1 :(
 
  • Gilla
D09 och 2 till
  • Laddar…
Kört över gräsmattan med vertikalskäraren, tvingat fru och barn att kratta upp böset, kört det till tippen, köpt gräsfrö och dressjord, spritt ut det och nu är det bara att hoppas att det gror trots torkan. Jag kör vattenspridaren en halvtimme på eftermiddagen de närmaste dagarna för att bättra på oddsen lite.

På kvällskvisten sprutade jag några liter ogräsättika på en rabatt som ska bort.
 
Idag har jag blivit mycket glad över att se tre näckrosblommor. Gjorde dammen i år och vågade inte hoppas på att få blommor redan det här året så det var en glad överraskning.

DSC_5389.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
GreenYoda och 9 till
  • Laddar…
Apollonia skrev:
Idag har jag blivit mycket glad över att se tre näckrosblommor. Gjorde dammen i år och vågade inte hoppas på att få blommor redan det här året så det var en glad överraskning.
Vad fint det ser ut!

Hur stor är dammen, längd, bredd och djup?
Och hur har du gått till väga när du byggde den?
Berätta! Och det är helt klart värt en egen tråd.

Jag förmodar att du lägger isolerskivor över sedan inför vintern.
Västerbotten låter Brrrr :wow:
 
KnockOnWood skrev:
Vad fint det ser ut!

Hur stor är dammen, längd, bredd och djup?
Och hur har du gått till väga när du byggde den?
Berätta! Och det är helt klart värt en egen tråd.

Jag förmodar att du lägger isolerskivor över sedan inför vintern.
Västerbotten låter Brrrr :wow:
Tack!

Här är en översiktsbild där hela altanen syns bättre.
DSC_5353.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva dammen är cirka 4 x 1 meter och 70 centimeter djup. Helt raka väggar och plan botten med dammduk på och trallen är där endast för dekoration.

Vet inte riktigt hur vi ska göra inför vintern, skulle gärna lyckas övervintra näckrosorna men misstänker att det kan bli svårt här. Tar gärna emot tips om någon lyckats!
 
  • Gilla
GreenYoda och 8 till
  • Laddar…
Har plockat 1,5 liter (en SIA-glassburk full) med björnbär på kvällskvisten,
händerna är något rödstrimmiga :p

Får nog bli ett par liter till i morgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.