Skippa fasaden helt och satsa på en snygg viet-cong bunker istället! Då har du bara taket, dvs. gräsmattan, att underhålla!
 
Men gräsmatta är ju väldigt organiskt, kanske en grushög istället då. :D
 
Fredrik Å skrev:
Brädorna är inte bytta?
Det tror jag faktiskt inte på.
Brädor i söderläge torkar och spricker efter ett antal år
Fredrik
Nej, och vad jag kunde se när jag målade om dem ifjol så har de målats högst 3 gånger tidigare på de 70 åren. Södersidan hade en del flagnad färg, men brädorna var fina, lite små antydningar till sprickor nedersta centimetrarna vid ändträt bara. Men det är klart, på den tiden använde man prima virke, tätvuxet och kådrikt. Även nu 70 år senare doftar det kåda när man borrar eller sågar i det!

Sedan hjälper det ju också att jag har en tomt med träd på som ger skydd mot det värsta vädret och solskenet.
 
b8q skrev:
Nej, och vad jag kunde se när jag målade om dem ifjol så har de målats högst 3 gånger tidigare på de 70 åren. Södersidan hade en del flagnad färg, men brädorna var fina, lite små antydningar till sprickor nedersta centimetrarna vid ändträt bara. Men det är klart, på den tiden använde man prima virke, tätvuxet och kådrikt. Även nu 70 år senare doftar det kåda när man borrar eller sågar i det!

Sedan hjälper det ju också att jag har en tomt med träd på som ger skydd mot det värsta vädret och solskenet.
Min panel är från 1907, men den börjar bli risig nu... Finns det en second-hand marknad för smidd krokig spik som kan bekosta ny panel? ;-)

Virket förr var helt annorlunda, nu får vi snabbvuxen gran...
 
Larsa skrev:
Min panel är från 1907, men den börjar bli risig nu... Finns det en second-hand marknad för smidd krokig spik som kan bekosta ny panel? ;-)

Virket förr var helt annorlunda, nu får vi snabbvuxen gran...
Virket förr var precis lika bra/dåligt som det är idag. Problemet är att allt dåligt virke som fanns förr har ruttnat bort så det enda vi idag ser är det bästa virket vilket ger en skev bild av verkligheten. Det finns även ett visst mått av konfirmeringsbias inblandat då man oftare uppmärksammar det fina virket. Självklart går det att få samma kvalitet idag som förr om man är beredd att betala.
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
S
Helioz skrev:
Virket förr var precis lika bra/dåligt som det är idag. Problemet är att allt dåligt virke som fanns förr har ruttnat bort så det enda vi idag ser är det bästa virket vilket ger en skev bild av verkligheten. Det finns även ett visst mått av konfirmeringsbias inblandat då man oftare uppmärksammar det fina virket. Självklart går det att få samma kvalitet idag som förr om man är beredd att betala.
finns inte mycket skog som inte är snabbvuxet. skall man ha sånt fint virke som förr så får man leta någon gammal orörd skog.
 
Håller med om att plast är organiskt material eftersom det baseras på polymerkedjor där kol spelar en avsevärd roll, mea culpa.

I övrigt tycker jag det är intressant att se vilka våldsamma reaktioner man får när man attackerar Svenskhetens symbolbärare #1 när det gäller fasader - TRÄFASADEN! I Sverige gillar vi nämligen trä. Som uppvuxen i miljonprogrammets Göteborg har jag en något annan, mindre PK, mer hatisk, inställning till grundämnet TRÄ (kommer inte riktigt ihåg atomnumret för trä nu, men ni fattar).

Min poäng är alltså att av de hus som byggs totalt i Sverige så byggs en majoritet som grupphus och de få tomter som släpps till en icke oligopolkapitalistisk (NCC, PEAB, Skanska m fl) exploatör (dvs privatpersoner) oftast bebyggs med kataloghus. Dessa utrustas ofta med träfasad.

Och denna träfasad består ofta av billigast möjliga trä dvs snabbvuxen gran/furu som sprutas på linen i sågverket med grundfärg och så låter man svenne måla klart med billigast möjliga färg eller så offerereras svenne jobbet och det utförs till fast pris av billigast möjliga arbetskraft med billigast möjliga färg. Det är liksom så här verkligheten ser ut.

Summa summarum står svenne ofta där efter ett antal år med en taskig fasad som ruttnar bort och där ny färg inte fäster bra eftersom man lagt lågprislager på lågprislager med färg på en fasad som stått för länge med taskig grundning från linen i sågverket.

Ledsen om jag sårat någon, det var inte min mening. Dessutom är jag starkt färgad av mina erfarenheter under 70-talet med plastfärg på sämsta möjliga panel och fönster i kommunala bostäder. Och i Götet har vi som ni vet salt i luften. I inlandet håller givetvis en panel av kvalitetsträ som målats korrekt mycket längre.

Men jag tycker fortfarande att villor byggda med betongelement med Dansk sjösten låter attraktivt.....:D
 
Anders_Nilsson,
jag tycker det är tråkigt att du uttrycker ett sådant hån, för att inte säga förakt mot andra här.
För jag antar att det är oss övriga forumskribenter, som du så svepande benämner "svenne".
Tack så mycket :p

Ledsen om jag sårat någon, det var inte min mening
Nog tusan är du ute efter att såra och förolämpa!
Börjar med ett fint latinskt uttryck, och sablar sedan ned all den svenska byggtradition som vi andra trivs med och tycker är fin.

Och så beskriver du vår diskussion här som "våldsamma reaktioner"!
Hur vill du då beteckna ditt eget alster? En spya?

Nej, Anders_Nilsson, jag tycker du skall skämmas för ett sådant utbrott.
Dags för en rejäl ursäkt :mad:
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Anders_Nilsson. Det är fel att attackera träfasadskramarna bara för att du själv har fått men för livet av kommunalt misskötta träytor. Det är många här på forumet som inte bara är måna om virkeskvalitet utan även om att ytbehandlingen på huset ska fungera - kosta vad det kosta vill i tid och pengar. Flertalet husföretag och virkesleverantörer samarbetar förresten med färgleverantörerna idag för att säkerställa att grundmålning och färgsystem håller hög kvalitet, och inte bara tar betalt för ett blaskigt transportskydd.

"Felet" som du beskriver har inget med materialet att göra utan misskötsel och exploatering.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Fredrik Å skrev:
Brädorna är inte bytta?
Det tror jag faktiskt inte på.
Brädor i söderläge torkar och spricker efter ett antal år
Fredrik
Nej, allt är original. Du är välkommen på ett studiebesök om du vill :) Visst är brädorna fårade och spruckna på södersidan men det är mest kosmetiskt.
 
Bortsett från träfasad eller annat, så kan jag tycka att man så långt som möjligt ska följa traditionen på orten.

En träfasad ibland andra hus som enbart har tex tegelfasad ser malplacerat ut.
Ett modernt putsat hus med stora fönster kan se malplacerat ut bland 30-tals villor osv.;)
 
  • Gilla
Fredrik Å och 2 till
  • Laddar…
Roland53 slog huvudet på spiken. Viktigast är nog att göra som grannarna så det inte ser konstigt ut.
 
Roligt med så många svar :) om vi säger så.... ni med träfasad hur ofta behöver ni måla? Stämmer de att man inte behöver måla mer än vart 15 år som många leverantörer påstår?
 
Beror nog helt på vart huset står och hur det är byggt har det tex ett tak som sticker ut och skyddar väggarna eller om det är avhugget funkis stil. Jag har numera det mesta målat med falurött och då är nog ca 15 år en lagom intervall men då ser inte färgen ut att vara i toppskick de sista åren ska man ha det i toppskick hela tiden får man nog måla efter 10 år beroende på läge och hus.
 
Jag har bara bott i mitt trähus i 5 år, och målade om det ifjol (2013). Gissningsvis (förra ägaren rörde knappt huset) var det då inte ommålat sedan ungefär slutet på 80-talet (dvs 20-25 år), men så var det också mycket flagnad färg på söderfasaden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.