dhanjel skrev:
@bamsefar, vet att du har fått frågan innan, men ställer den igen, tiden kan ju ha påverkat svaret :)

Är du fortf nöjd med ditt byte till hc2?
Hallå!

Ja och Nej,


Fibaro är bara marginellt bättre än Vera, och vi skall för f*n inte ens tala om kundservice för det är inget av bolagen bra på - dom är direkt urkassa.

Om du inte tycker att det händer något på Fibaro fronten, så skall du vara medveten om att det händer ännu mindre på Vera sidan. Det sagt, Vera är öppen som en laxlåda och pluginarkitekturen medger saker som är svårare att uppnå i Fibaro.

HC2 är massivt stabilare och extremt mycket rappare än Vera Lite.
HC2 är kapabel till massor, och dessvärre lyckas inte Fibaro utnyttja dess potential.
Vera lovade Vera Pro för snart två år sedan - den lyser fortfarande med sin frånvaro.
Vera's nya firmware är ungefär som Fibaro's - instabil och inte alls aktuell att nyttja, BETA testande överlåter jag till andra helt enkelt.
Vera's plugin butik är nice, tills vissa började ta betalt retroaktivt mot alla gällande lagar. Hade man bara frågat hade karl'n fått 100 GBP av mig - men när man TVINGAR in folk i ett givet läge då kan man dra åt h*lvete anser jag.

Jag har inte ångrat flytten till HC2. Men HC2 är inte perfekt, bättre än Vera Lite - ja, värd pengarna njae - stabiliteten gör den värd pengarna, men samtidigt så krävs omstarter även på HC2 (varje vecka just nu, men 2 veckor är i sig inget problem, Vera Lite tvingades jag starta om varje dygn och då gick det hjälpligt okej för det mesta). Jo förresten den är värd sina pengar för mig, det sagt, jag köpte mera internminne och installerade mot rekommendation och stabil är den numera - undrar varför Fibaro snålade in på minne? Så löjligt liten kostnad....

I övrigt är jag lite som vespaman, tittar lite nyfiket på OpenHab... Jag slår vad om att jag kommer flytta över så smått till OpenHab, speciellt som vissa som kodat plugin moduler till Vera, numera är aktiva i OpenHab....
 
Tack för uttömmande svar! Man kanske skulle ge OpenHab en chans trots allt, det kostar ju under tusenlappen att köpa antingen en Aeon USB-sticka och försöka få till på nas:en, eller en R PI med Razberry.

Viktigaste för mig är att mina scener för att tända/släcka lampor fungerar, att jag smidigt (och relativt snyggt) kan från iOS (både mobil och platta) kunna trigga scener, se kameror och ha en fungerande larmfunktionalitet. Frågan är om man kan få till det i OpenHAB.
 
Det finns en variant på detta, beroende på hur desperat du är:- Det finns en kille i veraforumet som gör en koppling mellan vera o openhab, där veran är en zwave hub, och openhab är logiken och övrig integration. Tanken är att man på detta sett kan tillgodogöra sig verans kompatibilitet med diverse zwave pryttlar, samtidigt som man får stabiliteten.

Har inte bestämt mig för om jag gillar detta koncept, men det är låter som en säkrare väg för oss som har veror, och vant oss vid att de flesta zwave pryttlar funkar. Och man slipper lära om alla alla enheter man har.

Dock är han inte helt klar ännu, men det verkar iaf som att han är på god väg, och eftersom han har producerat några pluggar redan, så kommer han nog i mål snart.
http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,25531.0.html

Vet inte vad en Vera kostar i dagsläget, men det är kanske marginellt dyrare än en usbsticka, och så kan du ju testa vera UI5, och UI7 tills han är klar... :)
 
Jo... OpenHAB verkar ju lovande. Om Mark får till en Vera plugin kan man ju smyga över successivt. Tänkte prova det på en Cubieboard2 (en smula kraftfullare än RPi). Någon som kört det men OpenHAB?
 
Jag har en HFX PowerNas (med Windows Home Server 2011, inkl. MyMovies med mera) stående som hanterar all media (film/musik) hemma, den har en Intel core i3-2310M. Troligen kommer jag byta Mini-ITX moderkortet till ett Intel Avoton (Atom baserad serverutgåva) med 8*2.4GHz - borde räcka till för det jag kommer att göra inklusive OpenHab... Som sagt, en fundering...

För övrigt har jag redan ett Intel Atom DN2800MT (identiskt med det som sitter i Fibaro HC2!) liggandes med nätdel, minne osv. Bara säga till om någon vill köpa ;-) Hos mig gör det ingen nytta...
 
Redigerat:
Var aldrig någon Verafantast men kan säga att jag aldrig tittat tillbaka efter att ha gått över till OpenHAB. Det enda bökigt är att associera om alla enheter till ny kontroller.

Kan vara lite drygt ibland att debugga regler och skript i OpenHAB men det fungerar utan strul.

I början funkade allt skit men det kokade ner till att nästan alla zwavepaket routades via en Fibarodimmer som krashade varannan dag. Efter att jag flyttat Aeonstickan upp från källaren (lång, "aktiv" det usb-kabel) har det fungerat klockrent.
 
phl skrev:
Var aldrig någon Verafantast men kan säga att jag aldrig tittat tillbaka efter att ha gått över till OpenHAB. Det enda bökigt är att associera om alla enheter till ny kontroller.

Kan vara lite drygt ibland att debugga regler och skript i OpenHAB men det fungerar utan strul.

I början funkade allt skit men det kokade ner till att nästan alla zwavepaket routades via en Fibarodimmer som krashade varannan dag. Efter att jag flyttat Aeonstickan upp från källaren (lång, "aktiv" det usb-kabel) har det fungerat klockrent.
Styr du bara via "mekaniska" prylar eller även via telefon/platta? Hur funkar det isf? Vilken app, om någon?
 
Innan jag började bygga mitt hematomationssystem med integrerat inbrotts- och brandlarm, funderade jag mycket på olika systemlösningar. Första tanken var att köra allt via Z-wave, Men jag insåg snabbt att Z-wave, oavsett controller, inte kan uppnå tillräcklig hög driftsäkerhet för t.ex larmdelarna. Och även om det finns en uppsjö av Z-wave prylar så ville jag inte begränsa mitt system till dessa, utan vara flexibel mot i stort sätt alla befintliga och kommande tekniker och protokoll.

Mina tankar mynnade därför ut i följande systemlösning:
1) De mest kritiska funktionerna såsom inbrottslarm och brandlarm hanteras av ett riktigt proffslarm (Siemens SPC).
2) Energimätning, belysningsstyrning, temperaturmätning mm hanteras av en Raspberry Pi med Z-wave controller
3) Scener, syntetiskt tal, historisk mätdatalagring, videolagring, webserver mm hanteras av prestandaskäl på en separat Linux-dator.

Status från samtliga givare på SPC-larmet speglas över till de andra delarna i systemet. Vilket gör att rörelsedetektorerna och magnetkontakterna eller larmets interna status kan användas för att t.ex trigga scener eller röstmeddelanden. Larmet skickar SMS vid larmhändelser och som backup så skickar även linuxsystem pushnotiser via mail, NMA eller Growl.

I systemet finns idag även möjlighet att kommunicera via RFXtrx 433 (NEXA), Bluetooth och naturligtvis http via LAN och Wi-Fi och kan enkelt byggas ut med nya protokoll.

Openhab skulle säkert passa alldeles utmärkt att använda, men jag har istället valt att knyta ihop allt med en mqtt-buss som gör att all information blir helt händelsestyrt tillgänglig för alla delar av systemet. Har blivit förälskad i javascript och bygger därför det mesta i nodejs. För scener kan man t.ex använda node-red och för mätvärdeslagring så använder jag mongodb. Vad det gäller användargränssnitt så går jag mer och mer åt "dasboard"-hållet. Håller just nu på att ta fram lite egna widgets för freeboard.io som är en proffsig dashboardprodukt som precis är släppt som open-source.
 
  • Gilla
troja och 4 till
  • Laddar…
Freeboard.io ser ju väldigt intressant ut. Har själv tankar på att skapa en anpassad display till iOS.

Går det endast att visa data med Freeboard eller kan man även skapa interaktion mha knappar (läs tända, släcka etc)?
 
Det finns lite begränsat med färdiga widgets idag, så jag håller som sagt på att ta fram några egna. Tror det med tiden kommer betydligt fler när utvecklare får upp ögonen för denna produkt. Allt man kan göra med html och JavaScript är möjligt så det går alldeles utmärkt att även använda input objekt som knappar mm.
 
stefancrs skrev:
Styr du bara via "mekaniska" prylar eller även via telefon/platta? Hur funkar det isf? Vilken app, om någon?
Kör Habdroid då dimmers inte blir helt optimalt i webbgränssnittet.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Om man ska byta till en ny controller, måste man avregistrera alla enheter från den första först då?
 
Jag gjorde det i min vera lite först, sedan inkluderade jag varje enhet i min hc2.

Det skrivet, jag misstänker att det räcker med att från exkludera enheterna från nya controllern först och sedan inkludera enheten igen från nya controllern....
 
Ok, lite pill då när man har en del enheter. Tänkte testa en Aeon Labs-sticka och OpenHAB.

Min HC2 är därmed till salu förresten om någon är sugen, 4500kr kanske är rimligt? (inkl frakt), ca 1200kr lägre än tex Grönahus. Blir ett par extra enheter om någon ska komma igång :)
 
Redigerat:
Någon som lekt med en RFID eller NFC läsare av något slag? Vore smidigt för larm-scener.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.