Ska det vara "krypgrund" eller kommer du att fylla upp?

Protte
 
prototypen skrev:
Ska det vara "krypgrund" eller kommer du att fylla upp?
Jag kommer fylla upp med sprängsten och sönderbilade betongtrappor.
 
Beställa betong eller göra själv?

Ska du gjuta sockel runt eller mura leca?
 
Gjuter en armerad sockel och gjuter sedan den armerade plattan. Allt blandas själv i tombola. Plattan gjuts i sektioner.
 
Jag räknade på vår altanplatta (ca. 38 kvm) och fick då fram att det skulle bli drygt 1000 kr dyrare med att ta hit betongbil istället för att blanda själv. 1000 kr i skillnad är inte mycket, speciellt som man behöver vara minst 2 pers för att gjuta och det är en himla massa jobb... Ta in lite offerter på betongbil och fundera sen är mitt tips på vad man ofta glömmer... :)
 
anders07 skrev:
Jag räknade på vår altanplatta (ca. 38 kvm) och fick då fram att det skulle bli drygt 1000 kr dyrare med att ta hit betongbil istället för att blanda själv. 1000 kr i skillnad är inte mycket, speciellt som man behöver vara minst 2 pers för att gjuta och det är en himla massa jobb... Ta in lite offerter på betongbil och fundera sen är mitt tips på vad man ofta glömmer... :)
Jobbat som inköpare många år så missar inte på att ta in offerter och spela anbudsgivarna mot varandra. Kommer gjuta i sektioner pga att jag ska trycka in yta och mönster i betongen. Lönar sig inte att de tippar ur i flera omgångar. Tycker det är trevligt att blanda o gjuta (till det egna). Väcka kroppen lite =)
 
Hur saker och ting lönar sig beror ju på förutsättningarna.
När jag gjorde min altanplatta på 3 kvadrat så blev det rejäl skillnad i pris.
ca 40-45 cementsäckar, 1600kr
Grus hade jag i massor, behövde köpa till en kubik sand för 300kr och hyra en till blandare utöver min egna, totalt 2000kr för 35 kvadrat det var vad betongfirman ville ha i utkörnings avgift eftersom det inte skulle bli en full bil.
Sist jag beställde en full bil till min garageplatta kostade det 12000kr för 7 kubik, behövde ca 3 kubik till altanen, det skulle de ha ca 4800kr + 2000kr i utkörning för.

Sen kan jag personligen tycka det är lite utmaning i det hela och att man ibland kan behöva jobba rejält, somliga betalar ju mer för gymkort än jag betalade för ett betonglass.
 
Pumba skrev:
Hur saker och ting lönar sig beror ju på förutsättningarna.
När jag gjorde min altanplatta på 3 kvadrat så blev det rejäl skillnad i pris.
ca 40-45 cementsäckar, 1600kr
Grus hade jag i massor, behövde köpa till en kubik sand för 300kr och hyra en till blandare utöver min egna, totalt 2000kr för 35 kvadrat det var vad betongfirman ville ha i utkörnings avgift eftersom det inte skulle bli en full bil.
Sist jag beställde en full bil till min garageplatta kostade det 12000kr för 7 kubik, behövde ca 3 kubik till altanen, det skulle de ha ca 4800kr + 2000kr i utkörning för.

Sen kan jag personligen tycka det är lite utmaning i det hela och att man ibland kan behöva jobba rejält, somliga betalar ju mer för gymkort än jag betalade för ett betonglass.
Helt klart Pumba, håller med. Fick själv massor av cementsäckar över från förstärkningsgjutningen av husgrunden som bestod av staplad sprängsten. Grus och sandhögarna är fortfarande skapligt stora och det är skönt få arbeta med kroppen så länge man gör lyften rätt. Underbar årstid att jobba utomhus i kvällsbrisen.
 
Hur stor och tjock platta tänkte du gjuta och hur många sektioner delar du upp den i?
 
Helioz skrev:
Hur stor och tjock platta tänkte du gjuta och hur många sektioner delar du upp den i?
Sektionerna avpassade efter hur många vändor kroppen mäktar med att blanda i ett skift. Tjockleken har jag inte bestämt ännu. Kom gärna med förslag, har en känsla av att du är kunnig inom ämnet =)
 
Vi gjorde alldeles nyss en källargolvgjutning 2* 10m2 med blandare och för lite folk :surprised:...

Allt som kan gå fel gjorde det!
1) för lite betongsäckar
2) en av blandarna gick sönder
3) vi borde ha varit en man till = 5 man total
4) det började ösregna
5) det var ca 30 grader varmt

...men slutresultatet blev bra. Dock var det lite stressigt emellanåt. Nu är det klart och allt är glömt!

några tips.
* Se till att ha 3 blandare så att om en går sönder att du inte står med skägget i brevlådan som vi.
* mängda rätt - tänk på att isoleringen packas ihop och det går i mera betong. Se till att du har tillräckligt men inte allt för mycket.
* pressenning är bra till mycket :)
* se till att logistiken fungerar, ha allt nära men inte för nära
* se till att någon är nykter och kan köra bil för att hämta mera material...

Vi gjorde en ränna genom ett av källarfönstren och behövde således bara bära rullarna ca. 2 meter - så när vi hade tre blandare igång samtidigt var det som en dans med fyra gubbar... riktigt roligt och slitigt...
 
Johan- skrev:
Sektionerna avpassade efter hur många vändor kroppen mäktar med att blanda i ett skift. Tjockleken har jag inte bestämt ännu. Kom gärna med förslag, har en känsla av att du är kunnig inom ämnet =)
8-10 cm brukar vara standard. Hur många kvadrat är uteplatsen?
 
Haba_tsutt skrev:
Vi gjorde en ränna genom ett av källarfönstren och behövde således bara bära rullarna ca. 2 meter - så när vi hade tre blandare igång samtidigt var det som en dans med fyra gubbar... riktigt roligt och slitigt...
Känner igen det där med ränna. Tillverkade själv en sådan när jag gjutförstärkte husgrunden.
Gjutning 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjutning 2.jpg Gjutning 3.jpg
 
Helioz skrev:
8-10 cm brukar vara standard. Hur många kvadrat är uteplatsen?
Den blir ca 130m2 Helioz, plus trappor runt om, murar, schakt för bassäng etc.

Vilka är dina tankegångar kring armeringen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.