Skulle inte en fredagkväll passa för att ta lite bilder. Så man har något att kika på till den kalla ölen ;)
 
Kan inte annat än hålla med :) Synd bara att det är mer oordning än på många månader :)
 
Oordning kan vi ha överseende med :)
 
Ni, inte jag.
 
  • Gilla
Remne
  • Laddar…
phl skrev:
Ni, inte jag.
oordningen behöver lite integritet.... ;)
 
Det visar bara på att du är mänsklig phl:)
Så BILDER vill vi se.

Pär
 
Remne skrev:
oordningen behöver lite integritet.... ;)
Fina ord.
 
Jaha, fick städat av lite i verkstan och passade på att knäppa några felexponerade bilder som någon form av teaser. Ambitionen är att inom en månad eller så (haha!) beskriva ett antal lösningar lite mer ingående. Många små detaljer som kan fungera som inspiration för andra.

Stora rummet:
verkstad_teaser1.jpg

verkstad_teaser2.jpg

verkstad_teaser3.jpg

Lilla rummet:
verkstad_teaser4.jpg

verkstad_teaser5.jpg
 
  • Gilla
-RB- och 7 till
  • Laddar…
phl skrev:
Jaha, fick städat av lite i verkstan och passade på att knäppa några felexponerade bilder som någon form av teaser. Ambitionen är att inom en månad eller så (haha!) beskriva ett antal lösningar lite mer ingående. Många små detaljer som kan fungera som inspiration för andra.
Kul att du visar verkstaden, den ser både funktionell och strukturerad ut, vi ser fram mot beskrivningen av lösningarna du flaggar för.
 
Har själv inte bestämt mig om jag ska ha kordade maskinerna i fack rakt in, med flyttbara mellanväggar och separat utrymme för sladden eller om jag vill exponera maskinerna med bredsida, dvs. bredare och grundare fack. Ville för mycket med arbetsbänken längs en vägg vilket innebar att jag lade projektet på is ..ett tag. Tänkte integrera fräsbordet i längdbänken till kapsågen, så att jag kan sänka ner fräsbordet och lägga över en skyddande skiva när jag grovsnickrar och sedan höja upp fräsen när det är dags att seriefräsa långa lister etc. Har än så länge iaf en modell i SW. Läktar upp en billig och lätt konstruktion.
 
Va trevligt phl (y) Bättre sent än aldrig :)

Jag har lite frågor.

1. Jag ser att du har lite olika modeller av hjul under dina maskiner. Är det någon modell som du rekommenderar och vart har du köpt dem? Jag har tänk ha länkhjul med låsning som låser både rullningen och snurrningen under mina arbetsbänkar.

2. Vad har du för höjd på ditt arbetsbord och hur lång är du? Tycker du att det är en bekväm höjd att köra sänksågen på? Jag funderar lite på hur höga bänkar jag ska göra, bästa vore ju att ha ställbar höjd.

3. Karbinhakarna ovanför arbetsbordet, hänger de i små block? och vad använder du dem till?

Känn ingen press att svara på mina frågor :) Ta det när du har tid.
Jag kommer börja fixa min lilla verkstad i vinter nån gång... förhoppningsvis.
Jag ser i alla fall fram emot dina mer ingående beskrivningar på dina lösningar i verkstan.
 
Riktigt fin verkstad! Den ser inte så budget ut! :D

Gillar hur du fått bort allt från bänkarna, hängningen av batterimaskiner uppe vid taket med mera :)
Bra fördelning av kontaktuttag, både på väggar och tak.
Tror inte ens att jag skulle få det såpass renstädat ens om jag försökte själv ;)

Några frågor :)

1. gånjärnen på bänkarna, är det en grovarbetsskiva och en finsnickeri skiva? eller har du dem som utfällsskiva?
2. Spånsugsystemet, märker du något tryckfall på avstånden mellan rören och dammsugaren?
2 1/2 Spånsugsystemet. Rören ser isolerade ut, hörs det susande annars?
3. Elfa/hyllskenorna på mittenbänken, vad har du hittat på för spännande till dem? :)
4. Den svängda formen på de vertikala sidorna inne i arbetsbänkarna vid kapsågen. Är det för att förenkla åtkomst till det som förvarats där? Eller finns det annat ändamål.
 
DANNE_K_ skrev:
1. Jag ser att du har lite olika modeller av hjul under dina maskiner. Är det någon modell som du rekommenderar och vart har du köpt dem? Jag har tänk ha länkhjul med låsning som låser både rullningen och snurrningen under mina arbetsbänkar.
Det är en blandning av hjul köpta baserat på ändamålet samt vad jag haft hemma. Förespråkar nog alltid hjul som går att låsa både i rull- och svängledd. Beroende på last och bygghöjd får man välja lämplig modell. Större hjul lönar det sig att plocka från Tyskland även om man bara ska ha fyra stycken. Planhyveln väger nog runt 200kg och de massiva nylonhjulen på den är faktiskt väldigt trevliga, nästan bättre än gummibanan på hjulen på bordssågen. Tyvärr är mitt källargolv avjämnat av ett fyllo så ibland står saker inte riktigt som man önskar =/

2. Vad har du för höjd på ditt arbetsbord och hur lång är du? Tycker du att det är en bekväm höjd att köra sänksågen på? Jag funderar lite på hur höga bänkar jag ska göra, bästa vore ju att ha ställbar höjd.
Höjden på borden är 1100mm, jag är själv 1940mm lång. Det är en ruskigt bra höjd om man vill stå och sammanfoga, fixa och finlira vid bordet. Lagar även en del maskiner och liknande vid borden och det är helt enkelt en bra ståhöjd. När man kör sänksåg önskar man att bordet var lägre (en pall hjälper men det är fegt). Att handhyvla eller såga av saker med en fogsvans är en lögn -- alldeles för högt. Allt blir m.a.o. kompromisser.

3. Karbinhakarna ovanför arbetsbordet, hänger de i små block? och vad använder du dem till?
Får ta och beskriva dem bättre i de utlovade detaljbeskrivningarna. Kort är det ett gummiband, ett block och en karbinhake. Man fäster bandet med en hake runt dammsugarslangen och/eller maskinkabel. Eftersom takhöjden är låg räcker det inte med ett gummiband på ett par decimeter för att ge lagom arbetsradie, därför löper det dryga metern band längs med taket via blocket.
 
olzon skrev:
Riktigt fin verkstad! Den ser inte så budget ut! :D
Lätt att ett intresse får in en på på fel spår :)


Gillar hur du fått bort allt från bänkarna, hängningen av batterimaskiner uppe vid taket med mera :)
Bra fördelning av kontaktuttag, både på väggar och tak.
Tror inte ens att jag skulle få det såpass renstädat ens om jag försökte själv ;)
Eluttag är bra. De flesta uttag är kopplade via egenmeckade strömavkännare för att, beroende på uttag, starta spånsug och dammsugare.

1. gånjärnen på bänkarna, är det en grovarbetsskiva och en finsnickeri skiva? eller har du dem som utfällsskiva?
Ska ta och beskriva det där bättre. Det går att fälla upp drygt en decimeter extra bänkskiva i framkant på vilken man kan montera ett förlängt anhåll till kap- och gersågen. Sågen står på bilden inskjuten mot väggen. Det går att dra fram den på skenor när den ska användas.

[QUOTE}
2. Spånsugsystemet, märker du något tryckfall på avstånden mellan rören och dammsugaren?
[/QUOTE]

Spånsugen har aldrig riktigt fungerat eftersom jag haft för klen sug och fel dimensioner på rören. Nu är det förbättrat med en egentillverkad cyklon, större fläkt och en massa filter för returluftåtervinning. Räknar man på det enligt Bill Pentz är det fortfarande för dåligt men bättre går inte att få till i min källare.

Om du tänker på rymdrören i taket så är det 50mm avloppsrör till en form av centraldammsugarsystem. Dammsugaren i fråga är en Festool CTL26:a via en DustDeputy cyklon. Är ett jäkla sug i den kombon men jag upplever märkbara förluster i i längsta tarmarna. Handlar nog mycket om mindre läckage i spjäll och övergångar till slang.

2 1/2 Spånsugsystemet. Rören ser isolerade ut, hörs det susande annars?
Som ovan, rören är alltså till dammsugare och används när jag kör handmaskiner samt till punktutsug på vissa snickerimaskiner. Dessutom har jag ett par uttag i vilka man kan koppla slangar för städning. Dammsugaren går att starta med knappar lite här och varstans i verkstan.

3. Elfa/hyllskenorna på mittenbänken, vad har du hittat på för spännande till dem? :)
[/QUOTE

De är en kvarleva från den tiden då jag inte hade ett vettigt fräsbord. Hade då fräsen monterad i en fulskiva som lades på ett par konsoller som hakades i skenorna på bordet. Nu har jag ett bättre fräsbord, dock utan vettigt underrede, men har ändå använt konsollerna till att lägga upp prylar på vid något tillfälle. De får vara kvar helt enkelt.


4. Den svängda formen på de vertikala sidorna inne i arbetsbänkarna vid kapsågen. Är det för att förenkla åtkomst till det som förvarats där? Eller finns det annat ändamål.
Det är för att jag ska kunna fälla ut de små bordsförlängarna som är monterade på bänkarna. Förlängarna är tänkta att husera anhåll med skalor till kap- och gersågen men de har inte hänt än. Tanken är att man ska kunna ha långa anhåll till sågen men kunna få undan dessa och använda bänkytorna utan att det sticker upp något skit i vägen i framkant.
 
  • Gilla
olzon och 1 till
  • Laddar…
De utlovade djuplodande beskrivningarna av diverse lösningar ligger fortfarande på is. Bjuder dock på en lösning för att hänga upp dammsugarslangen i taket vid låg takhöjd.

Lösningen går ut på att slangen hänger i två gummisnoddar. Eftersom jag har låg takhöjd är där endast plats för en decimeter eller två med gummiband mellan slangen och taket. Det ger inte så stor flexibilitet -- jag vill ju kunna dra iväg slangen rätt långt.

Lösningen är att låta en lång gummisnodd löpa längs med taket och sedan vända ner denna med ett litet block. Fungerar utmärkt och tar lite plats. Gummisnodden har jag köpt i lösmeter på Bauhaus. Även blocken och karbinhakarna kommer därifrån.

slangband1.jpg

slangband2.jpg

slangband3.jpg
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.