Kultrycket skall subtraheras från bilens maxlast.
Lastar bilen 300 kg där bak så är det också max belastning på dragkroken. Med maxlast och högt kultryck dessutom kan det bli riktigt farligt när framhjulen börjar släppa.
Lastar bilen 300 kg där bak så är det också max belastning på dragkroken. Med maxlast och högt kultryck dessutom kan det bli riktigt farligt när framhjulen börjar släppa.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Det är aldrig fel att köpa ett släp.. köpte just ett 4p släp i vintras här.. 150 bred- 380 lång med kåpa. betalade 50k med sommardäck! vårt förra släp köptes -76 och det har fått bli vagn för fyrhjulingen istället!
Ångrar inte en sekund att vi köpte den!
http://www.4pslapet.se/racing/380RX
Ångrar inte en sekund att vi köpte den!
http://www.4pslapet.se/racing/380RX
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Kultryck är ett hett ämne så här i sommarvärmenmycke_nu skrev:
Högtryck
Högt kultryck borde väl vara värre än att ha bagaget fullt med bordershop-pilsner
(eller bygghandels-kakel ),
det är ju en rejäl hävarm från kulan till bakaxeln.
Vissa är oroliga för motsatsen: Minsta negativa kultryck ses som en fara.
Men hur mycket tål egentligen själva kulan/handsken?
Har man lågt kultryck, kanske på grund av att släpet är olastat,
kan det ju bli en hel del ryck upp-ner i handsken på ojämna vägar.
Redigerat:
Det finns föreskrifter från EU som styr vilka dynamiska krafter draget skall klara av.
Det är fö inte ovanligt att bilens dragförmåga sätts ner pga att draget inte klarar lika mycket som bilen.
Vad beträffar släpet så förutsätts det att man lastar rätt för att maxlasten inte skall överskridas. Ett 1-tons släp, exempelvis, är vanligen typregistrerat för max 900 kg på axeln och max 100 kg på handsken. Med 1000 kg på axeln kör man med överlast.
Det är fö inte ovanligt att bilens dragförmåga sätts ner pga att draget inte klarar lika mycket som bilen.
Vad beträffar släpet så förutsätts det att man lastar rätt för att maxlasten inte skall överskridas. Ett 1-tons släp, exempelvis, är vanligen typregistrerat för max 900 kg på axeln och max 100 kg på handsken. Med 1000 kg på axeln kör man med överlast.
Nja, stämmer inte riktigt. På mitt släp totaltvikt 1300 kg är garanterad axelbelastning 100 + 1300 kg. Så okopplat kan jag ha en bruttovikt på 1400 om fördelningen är 100 + 1300 kg, d.v.s. 100 kg ligger på kulan.mycke_nu skrev:Det finns föreskrifter från EU som styr vilka dynamiska krafter draget skall klara av.
Det är fö inte ovanligt att bilens dragförmåga sätts ner pga att draget inte klarar lika mycket som bilen.
Vad beträffar släpet så förutsätts det att man lastar rätt för att maxlasten inte skall överskridas. Ett 1-tons släp, exempelvis, är vanligen typregistrerat för max 900 kg på axeln och max 100 kg på handsken. Med 1000 kg på axeln kör man med överlast.
Mitt släp har en totalvikt på 1000 kg
Som synes anges totalvikten till 70 kg på främre axeln (stödhjulet) och 930 kg på bakre.
Skulle tro att det blir problematiskt om man överskrider någon av dessa.
Garanterat axeltryck som står längre ned handlar såvtt jag vet endast om vad axlar och däck måste tåla.
Rätta mej om jag är ute och cyklar med släpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som synes anges totalvikten till 70 kg på främre axeln (stödhjulet) och 930 kg på bakre.
Skulle tro att det blir problematiskt om man överskrider någon av dessa.
Garanterat axeltryck som står längre ned handlar såvtt jag vet endast om vad axlar och däck måste tåla.
Rätta mej om jag är ute och cyklar med släpet.
Är lite speciellt men om jag i mitt fall vattenlastar släpet upp till 1300 kg axeltryck så kommer det dessutom att ligga 100 kg på kulan, det blir 1400 kg. Samma sak för din 70 + 1000 ger 1070 kg. Resterande 70 eller 100 kg hamnar ju på kulan och belastar personbilens totalvikt som sänks med motsvarande. Väger du däremot släpen stående på stödhjulet så blir bruttovikten 70 eller 100 kg för hög. Totalviktsfördelningen som du har på din, finns inte med på min.
Nja, under första året i huset så hyrde jag vagn för drygt 5500 spänn eller nått däromkring - För 12.000 (2011) fick jag en 2003 Gisebo bromsad vagn med kapell och gallergrindar. Så här 3 år senare är det helt klart mitt bästa köp! Inget mera stressa att hyra, samla på hög för att senare köra bort utan vagnen fungerar som upplag - Den fylls med skräp och töms av sig självt när grannarna vill låna kärran....Fred vom Jupiter skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Man kanske alltid skall ha med sig några cementsäckar att lägga längst fram eller längst bak på släpet för att jusera kultrycket
OT
Första (och enda) gången jag flög till Dalarna, Borlänge Airport gick resan med en SAAB 340
(eller var det en Embraer ?) från Arlanda till Borlänge.
Flygvärdinnan, som verkade vara någon slags praktikant, gick fram och tillbaka i den korta mittgången och räknade passagerare, bedömde deras vikt och räknade i huvet. Till slut flyttade hon fram några som satt sig längst bak för att rätta till viktfördelningen. Det tog en stund. Men hon var snäll och trevlig, och barnen fick målarbok och kritor att roa sig med.
Detta var nog ganska snart efter att en 340 gick i backen för att det satt överviktiga riksdagsmän i de aktre sätena.
Vår resa gick bra, men var en katastrof ändå.
Dottern hade kikhosta och hostade tills hon spydde hela resan
PS
Jag mindes fel. Det var en Beechcraft 99 som störtade pga stallning:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Flygolyckan_i_Oskarshamn_1989
OT
Första (och enda) gången jag flög till Dalarna, Borlänge Airport gick resan med en SAAB 340
(eller var det en Embraer ?) från Arlanda till Borlänge.
Flygvärdinnan, som verkade vara någon slags praktikant, gick fram och tillbaka i den korta mittgången och räknade passagerare, bedömde deras vikt och räknade i huvet. Till slut flyttade hon fram några som satt sig längst bak för att rätta till viktfördelningen. Det tog en stund. Men hon var snäll och trevlig, och barnen fick målarbok och kritor att roa sig med.
Detta var nog ganska snart efter att en 340 gick i backen för att det satt överviktiga riksdagsmän i de aktre sätena.
Vår resa gick bra, men var en katastrof ändå.
Dottern hade kikhosta och hostade tills hon spydde hela resan
PS
Jag mindes fel. Det var en Beechcraft 99 som störtade pga stallning:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Flygolyckan_i_Oskarshamn_1989
Redigerat:
Lite OT: apropå kultryck. fick lite ågren nu när jag läste den här tråden... kort historia: lånade grannens enkla släp i våras och åkte till grustaget för att hämta sandlådesand. släpet är bromsat men ingen kåpa. Fick en skopa sand hälld över släpet. Det gick tungt hem kan man säga.... i efterhand uppskattar jag att det var minst 1,5 ton på släpet. nu är jag glad att bilen inte tippade bakåt och att resan hem gick bra. visst, det är förarens ansvar att hålla koll på lasten. men vaffan, gubben på sandtaget måste ju veta hur mycket sand som är rimligt att hälla på ett litet släp....?! eller??
bästa grannen är den som vill låna ut sitt släp.slacker skrev:Nja, under första året i huset så hyrde jag vagn för drygt 5500 spänn eller nått däromkring - För 12.000 (2011) fick jag en 2003 Gisebo bromsad vagn med kapell och gallergrindar. Så här 3 år senare är det helt klart mitt bästa köp! Inget mera stressa att hyra, samla på hög för att senare köra bort utan vagnen fungerar som upplag - Den fylls med skräp och töms av sig självt när grannarna vill låna kärran....
bästa grannen är den som lånar släp mot tömning.