Jag skulle vilja veta vad ni har för erfarenheter av ikea köken.
Vi har tittat lite på olika alternativ och fått offerter på
ca 90000 kr för rubbet.
Vitvarorna kostar 37000 (måste man ha ikea märkning?)
Hur är monteringen?
Bänkskivorna ska vara av trä..hur ligger det till pris mässigt.
Mycke frågor nu när det börjar närma sig ???
 
Har du kollat vad vitvarorna kostar på andra ställen?
När det gäller köket, är det svårt att hitta billigare om du inte kan göra en "deal" med någon köksleverantör (vilket det går at göra).
Marbodal är dom som konkurrerar i priset med Ikea.
Du har kanske lite mera att välja på.

Titta på www.stima.nu
dom åker till dig och installerar, ingår i priset.
Dom har mycket bra garanti på 6 år som ingår också i priset.
Köper du flera maskiner kan du alltid få ner priset.
Du måste tänka på att ikea skåp måste du sätta ihop.
Alla andra levererar färdiga skåp, det föränklar väldigt mycket att montera köket.
 

Hej!

IKEA hjälper självklart även till med att förmedla kontakter till killar/tjejer som sätter upp deras kök hemma hos dig och då spelar det inte så stor roll om stommarna kommer i delar eller ihopmonterade.

Jag satta själv upp vårt förra IKEA kök och vill påstå att det inte är särskilt svårt. Självklart blir det lite skruvande och tar lite längre tid än om man lejer någon som gjort det förr. Tycker ändå vårt kök blev supersnyggt och vi sparade också en del sköna tusenlappar på att göra allt själv. ;)

Mvh Stefan
 
Stefan, Stima är bara vitvaruleverantör dom monterar inga kök.
Jag nämnde det för chb bara så att han kunde jämföra priser. Dom har ofta bra paket erbjudande.
 
Vi byggde om och renoverade vårt kök för knappt två år sedan och vi valde IKEAs kök ovh det ångrar vi inte. vi tig in tre offerter där de dyraste vill ha 65 000 kr (Swenova) och billigast IKEAs 29 000 kr. vi upplevde också att av de kökssäljare vi kom i kontakt med så var IKEAs de vi tyckte var var bäst att resonera med(de höll inte med oss om allt utan ifrågsatte hur vi tänkte).

Sedan var det gäller att skruva ihop skåpen, när man är klar med tre stycken gårt det på rutin och fort går det också.

Tack vare att vi valde IKEA stannade vår totala kostnad för hela köket på 60 000 kr ink vitvaror
 
Jag renoverade hela vårat kök förra året (slängde ut allt och byggde ett helt nytt kök från grunden).
Jag tog på skoj hem en köksfirma för att se vad de skulle ta för skåp och luckor och fick ett pris på 70.000:- och då skulle skåpen levereras hemma ute på gårdsplanen.
Jag gick sedan till IKEA och köpte deras dyraste luckor men i stort sett samma skåp ( det skiljer en del på ett par bredder eftersom IKEA inte har alla bredder på alla skåp) Men totalsumman där blev ca 30.000:-, skillnaden på detta jämfört med den andra köksfirman är att jag fick skriva ihop allt själv men jag sparade 40.000:-. Det räckte till att köpa alla vitvaror och golv och tapeter.
Blev så pass nöjd med kvaliten och slutresultatet att jag även renoverade sommarstugans kök i somras.

 
Det är inget fel på Ikeas kök, dom har förbättrat kvaliten väldigt mycket, man skulle önska sig att dom hade lite bättre lösningar och flera bredd. Jag tror att dom skulle dra till sig många fler köpare om dom hade lite mera inrednings detaljer, som t ex en vinhylla :-/
 
Jag tackar alla ovanstående för informationen och tipsen.. IKEA verkar vara ett bra alternativ och jag får väl ta på mig blåstället och skruvar handskarna och köra igång.... ;D
MvH christian (alias chb)
 
Sweli,då jag tänker köpa ett Ikea kök skulle jag vilja veta vad som kunde ha bättre lösningar?
 
Flera skåp :-/
T ex när jag funderade på att göra om i köket där jag bor nu (nu blev det att bygga nytt hus istället) ville jag ha en hörnskåp till spisen med en hörnkupa. Det gick inte. Dom hade den lösning på Ikea Barkaby men dom hade ställ en vanlig skåp i hörnan och förlorade på detta sättet en massa plats.
Vinhylla hade dom inte heller, man fick tillverka den själv. Smarta lösningar som sockellådor, etc. Flera modeller av hörnskåp.
Jag måste erkänna att jag gillade väldigt mycket Ulriksdal köket, med dom randiga ekluckor.
Nu valde jag för det huset vi ska bygga Ballingslöv Meny med herrgårds tillbehör. Passar bättre till stilen jag vill ha. Det kostar ganska mycket mer, men det är tillbehören som kostar mycket. Bara en liten svarvat pinne kostar 5000:- :-/
Enl min mening har Ikea några snygga luckor men man kan inte jämföra med Mobalpa, Puustelli eller Ballingslöv, dom är en klass bättre men kostar därefter.
 
Sweli jag kan bara hålla med dig om att Ballingslöv är
något extra,till vårat förra hus köpte vi ett Ballingslöv
grålaserat ek(otrolig kvalite).Men då vi tog in en offert nu från B-löv o fick ett pris utan vitvaror på 160000 kr
börjar man undra om dom är riktigt klok,ett exakt lika
stort kök från Ikea skulle kosta 40000 kr så valet var
enkelt!!Men sockellådor har Ikea visst Sweli .
 
Sockellådor tror jag faktiskt att man numera kan få även till IKEA köket.
Visst saknas det kanske en del saker till IKEA men samtidigt så är det standardmått på sakerna så man kan ju köpa extragrejorna hos puustelli eller någon annan och stoppa in i IKEA köket.
Det som saknas är vissa skåpsbredder och vissa typer av skåp. Men är man lite hänig och kanske köper två skåp som man modifiera om lite så kan man faktiskt bygga sig ett hörnskåp som passar in på det sättet som man ville ha det.
 
Ekke, jag skrev inte specifik det jag menade men sockellådor. T ex på Ballingslöv har dom en stegge som är i en sockellåda. Det är detaljer i inredningen.
Visst är dom förbannad dyra., men det är lite bättre kvalitet och valmöjligheter.
Innan jag bestämde mig för Ikea skulle jag gå en runda på t ex Puustelli och pressa priserna, jag vet att det går.
Jag gjorde det.
Problemet med att anpassa skåp från andra tillverkare är att dom är så smarta att en t ex 80 skåp är inte 80cm utan några cm mer eller mindre beroende på leverantör.
Detta gör dom för att man inte ska lätt göra det som Claes säger. T ex sockeln har olika höjder. Några har 17cm andra 16cm eller 16.5cm.
Det är redan svårt att montera ett kök, jag skulle inte vilja dessutom anpassa skåp från olika tillverkare.
Jag önskar till den som ger sig på det bara lycka till.

 
Sweli,satt o bläddra i Ikeas nya kökskatalog och måste
säga att dom verkligen har kommit med mycket nytt vad
det gäller tillbehör som vinställ,sockellådor o andra små
finesser.Skönt att Ikea finns,för jag vill inte betala
400% mer för de sista 20% kvalitetskänsla.
 
Jag ska också titta i den ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.