Status
Tråden går ej att kommentera.
Krilleman
Norrhyttan skrev:
Skrev jag att jag inte skulle kliva ur sängen för 33k?
Varför är det alltid dom som tjänar minst som alltid ska skryta om hur mycket pengar man "har"???

Pengar gör dig lycklig sa den fattige!

Ny lägstanivå på diskussionen!
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Pengar gör dig lycklig sa den fattige!
“People who say money can’t buy you love, just don’t know where to shop”. (Errol Flynn), och det finns ju rätt gott om citat i samma stil.
Och den fattige vet i alla fall en sak, hur det är att inte ha gott om pengar ...
 
krilleman_215 skrev:
Varför är det alltid dom som tjänar minst som alltid ska skryta om hur mycket pengar man "har"???

Pengar gör dig lycklig sa den fattige!

Ny lägstanivå på diskussionen!
Ehm... Du läser nog lite som du vill. Diskussionen kom ju att handla om att alla undersköterskor borde bli snickare så de tjänar grova pengar.
Jag försökte få fram att det finns en lite bredare skala.
 
Norrhyttan skrev:
Ehm... Du läser nog lite som du vill. Diskussionen kom ju att handla om att alla undersköterskor borde bli snickare så de tjänar grova pengar.
Det är visst fler som läser lite som man vill (eller så är jag opedagogisk).

Jag menar att jag upplever att lönebilden ser skev ut.

A. Snickare: Hamra, spika och såga. Läsa någon ritning. Okvalificerat arbete, inget större krav på utbildning. Man kan i princip utbildas inom företaget medelst praktik från dag 1. 30-36' kr/mån.

B. Sjuksköterska: Räddar liv. Tar hand om folk i livets slutskede. Tröstar familjer som förlorat närstående. Medicinerar intravenöst. Högskoleutbildning (3 år?). 25-28' kr/mån (?).

C. Lärare: Utbildar och delvis uppfostrar vår framtid. Högskoleutbildning (3 år?). 27-30' kr/mån (?).

Inte nog med att B och C tjänar mindre än A. De har dessutom gått miste om > 500' kr i förlorade inkomster under studietiden.

Det är för mig inte speciellt konstigt att det går utför med skolan, att vården har stora problem och att det är orimligt dyrt att bygga hus.
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Inte nog med att B och C tjänar mindre än A. De har dessutom gått miste om > 500' kr i förlorade inkomster under studietiden.
Och dessutom i runda slängar lika mycket till i studieskulder. Vad var det för tok som sa att det lönar sig att studera?

Men faktum är att jämfört med om de valt att bli snickare istället har de gått miste om en miljon tvåhundratusen kr i förlorade inkomster under studietiden. Lägg sedan lånen och räntorna ovanpå det....

Nyfniken skrev:
Det är för mig inte speciellt konstigt att det går utför med skolan, att vården har stora problem och att det är orimligt dyrt att bygga hus.
Ha-ha, nej, det är kanske inte vita heterosexuella män med makt som är det stora problemet, utan dito med hammare ;)
 
Nyfniken skrev:
Det är visst fler som läser lite som man vill (eller så är jag opedagogisk).

Jag menar att jag upplever att lönebilden ser skev ut.

A. Snickare: Hamra, spika och såga. Läsa någon ritning. Okvalificerat arbete, inget större krav på utbildning. Man kan i princip utbildas inom företaget medelst praktik från dag 1. 30-36' kr/mån.

B. Sjuksköterska: Räddar liv. Tar hand om folk i livets slutskede. Tröstar familjer som förlorat närstående. Medicinerar intravenöst. Högskoleutbildning (3 år?). 25-28' kr/mån (?).

C. Lärare: Utbildar och delvis uppfostrar vår framtid. Högskoleutbildning (3 år?). 27-30' kr/mån (?).

Inte nog med att B och C tjänar mindre än A. De har dessutom gått miste om > 500' kr i förlorade inkomster under studietiden.

Det är för mig inte speciellt konstigt att det går utför med skolan, att vården har stora problem och att det är orimligt dyrt att bygga hus.
Ja, där säger jag inte emot på någon punkt.
 
Norrhyttan skrev:
Ja, där säger jag inte emot på någon punkt.
Då bör du även hålla med om slutsatsen att utbudet av snickare är för litet och dito sjuksköterskor/lärare är för stort. Samt att som 16-åring är det bättre att sikta in sig på en karriär som snickare än sjuksköterska eller lärare.
 
Eller sikta på något som betalar bättre, det är ju det jag försökt få fram hela tiden.
Min 16-åring siktar på att bli jurist. Jag tror innerst inne inte att han är ämnad för det, men stöttar honom ändå eftersom jag - trots vad alla i tråden säger - tror att man kan ha nytta av en utbildning, speciellt som arbetsmarknaden ser ut nu.

Att det finns för många sjuksköterskor håller nog inte de med om som står i vårdkö och ser avdelningar stängas.
De två yrkesgrupper du menar är övertaliga avlönas ofta av skattemedel, då är spelreglerna annorlunda. Här kommer ju faktiskt kringresande stensättare på sätt och vis in i bilden, generaliserar man lite så är den grupperingen inte direkt känd för att bidra till statskassan.
 
Nyfniken skrev:
Det är för mig inte speciellt konstigt att det går utför med skolan, att vården har stora problem och att det är orimligt dyrt att bygga hus.
Så vården och skolan hade gått bättre om sjuksköterskor och lärare hade haft högre lön?
 
D09
Ganska långt från tunna lager asfalt och sneda stenar nu =D
 
Flamman skrev:
Hmmm, nu har jag kollat igenom mina inlägg i den här debatten,
och jag hittar inte någonstans där jag "jublar över att folk jobbar utan att betala skatt...."...
Som någon annan skrev så ingår Sverige i ett Europa där fri rörlighet tillåts över gränserna, och där man kan arbeta var man vill. Det gäller åt båda håll, och då är det många som tar chansen att tjäna mer pengar än vad de kan göra i sitt hemland...
imported_Benno skrev:
Tja, det här lär visst också vara resultatet efter "asfaltläggarna":
[länk]
Nå, vad är din kommentar Flamman?
Även om du kanske inte jublar, så verkar du tycka att den här s.k. fria rörligheten är jättebra.

Du ser inga nackdelar?

Var jobbar du själv förresten? I Rumänien, Irland eller i Spanien? Kanske i Lettland?
 
Nyfniken skrev:
Det är visst fler som läser lite som man vill (eller så är jag opedagogisk).

Jag menar att jag upplever att lönebilden ser skev ut.

A. Snickare: Hamra, spika och såga. Läsa någon ritning. Okvalificerat arbete, inget större krav på utbildning. Man kan i princip utbildas inom företaget medelst praktik från dag 1. 30-36' kr/mån.

B. Sjuksköterska: Räddar liv. Tar hand om folk i livets slutskede. Tröstar familjer som förlorat närstående. Medicinerar intravenöst. Högskoleutbildning (3 år?). 25-28' kr/mån (?).

C. Lärare: Utbildar och delvis uppfostrar vår framtid. Högskoleutbildning (3 år?). 27-30' kr/mån (?).

Inte nog med att B och C tjänar mindre än A. De har dessutom gått miste om > 500' kr i förlorade inkomster under studietiden.

Det är för mig inte speciellt konstigt att det går utför med skolan, att vården har stora problem och att det är orimligt dyrt att bygga hus.
Nej detta kan jag inte bara låta gå förbi... Snickare har visst krav på utbildning, men det sker ju genom lärlingssystem som i är stort sett treårigt. Och det är mycket sämre lön under den tiden. På samma sätt som en at läkare.
Om man tar ansvarsbiten skulle jag vilja säga att snickarna tar ett väldigt stort ansvar. Därför är det viktigt att de utbildas rätt enligt de svenska modeller som finns, för att andra inte ska utsättas för de brister felaktig utbildning kan ge. Till exempel byggkemiskt avfall. En seriös och välitbildad snickare hanskas med pcb, asbests på rätt sätt, samt vet hur man undviker farliga kemikalier på offentliga platser (ja.. Alla platser helst) ... Och inte minst byggtekniska fel. Har varit med om flertal gånger allvarliga byggfel först påpekats i utförandeledet. (Och då kanske gått förbi ca 1 miljon sammanlagda högskolepoäng...) dessutom finns det utarbetade kontrollsystem på byggarbetsplatser för egenkontroller som yrkesarbetarna ansvarar för. Som plåster på såren är de flesta utslitna innan 65, så endast ett par procent fullföljer sin karriär. Sen kan man ju ta upp de kemikalier och farliga material de vardagligen handskas med, samt fallrisker, buller och farliga maskiner. Med detta sagt, håller jag ändå med om att sjuksköterskor tjänar för dåligt, men vill samtidigt poängtera att det finns många tjänster inom andra branscher som tjänar på tok för bra för utfört arbete....
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Nå, vad är din kommentar Flamman?
Även om du kanske inte jublar, så verkar du tycka att den här s.k. fria rörligheten är jättebra.

Du ser inga nackdelar?

Var jobbar du själv förresten? I Rumänien, Irland eller i Spanien? Kanske i Lettland?
Jag har inget emot fri rörlighet, det främjar både kultur och kunskapsutbyte.
Det ligger dock ett ansvar att man följer de lagar och förordningar som finns, oavsett var man befinner sig. Jag har ytterst svårt att tro att alla de som kommer till Sverige för att arbeta automatiskt lämnar skit och oreda efter sig.

Det finns dock undantag. De som utnyttjar systemet genom att anlita svart arbetskraft och betala dessa dåligt, strunta i att betala de avgifter och skatter som företagare ska göra, strunta i att utföra ett fullgott arbete, lurar folk, skräpar ner osv osv.
Detta är dock inte unikt för just irländska asfaltsläggare, vi har tex svenska bärplockarföretag som anlitar arbetskraft från sydostasien och lurar dessa på betalning, Vi har svenska kommunalpolitiker som ser till att gräva extra djupt i den gemensamma skattekistan för att tillskansa sig egna fördelar.
När det gäller nedskräpning är det bara att gå ut en tidig lördags- eller söndagsmorgon i city för att se hur vi svenskar beter oss efter en krogrunda. Eller besök en musikfestival på söndagen, där är det inga scouter som tältat.

Missförhållanden finns överallt, och jag tycker det är bra att man uppmärksammar dessa. Det är däremot felaktigt att dra alla ur en viss grupp över en kam och tex säga att "alla karlstadsbor är solbrända för att solen alltid skiner i Karlstad". (Jag hoppas att ingen tar illa vid sig att jag lyfter fram Karlstadsborna i mitt jämförande exempel.)
 
blackadder skrev:
Så vården och skolan hade gått bättre om sjuksköterskor och lärare hade haft högre lön?
Väldigt offtopic men ja, personligen tror jag det. Villkor, status och lön har betydelse redan när man väljer utbildning och yrkesgrupperna vi pratar om ligger tyvärr inte på topp jämfört med andra yrken. Sen är det ett problem att lönerna är förhållandevis låga eftersom de som idag jobbar inom båda yrkesgrupperna hittar andra alternativ som är bättre betalda och mindre slitsamma.

Man kan ju vända på det, tror du att byggsektorn hade gått sämre om de anställda hade haft motsvarande lön som en undersköterska?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.