Har köpt mig en ny släpvagn, en ny 4p 1,85 x 4,45 med kåpa. Visst, dyrt som fanken, men jag vill iaf intala mig att det var ett vetttigt köp med tanke på beggatpriserna. Hade ni köpt en sådan vagn?? Verkar iaf som att dom har tänkt igenom ganska mycket på dom nyare vagnarna iaf....
 
Funderar oxå på att handla släp
Var handlade du?
Vad fick du ge?
 
En ny "maskin" är aldrig fel.....

Om det är ett bra köp eller inte beror ju på vad du ska ha det till. 4p släpen känns ju rätt skoterfokuserade. För husrenvering passar det ju rätt bra med lite högre lämmar etc....
 
Ekonomiskt kan du nog aldrig räkna hem det eftersom det är så billigt eller gratis att låna släp. Men det är ju såklart roligare och smidigare att ha ett eget.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Ekonomiskt kan du nog aldrig räkna hem det eftersom det är så billigt eller gratis att låna släp. Men det är ju såklart roligare och smidigare att ha ett eget.
Släp är lite som bil. Man får betala för frihet och flexibilitet. Och för känslan när man står på åvc med eget släp bredvid den polska hantverkaren med gratissläp från bauhaus och skyfflar fyllmassor. Den känslan.

Klart man ska ha eget släp.
 
  • Gilla
  • Haha
nikoman och 1 till
  • Laddar…
Jag har upptäckt att begade hästsläp för runt tio tusen är ett väldigt bra köp. Stor kåpa många släp lastar 800 kg bakläm som man kan köra in med palvagn. Väldigt lätta att lasta. Motsvarande släp kostar skjortan. Vist kanske lite stor och tung. Men för ett täckt släp så är dom guld. Och sedan kan man köra en häst i den om man har en:)

Pär
 
Synd bara att man får köpa allt virke i 2m längder.....:)
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Nja lite längre än så är iallafall ett hästsläp. Och baklämmen är delbar den övre delen är en lucka som man oftast har stängd när men kör hästar. Och där kan faktisk längre reglar sticka ut:D

Pär
 
Ok, lite längre om det inte är ett ponnysläp. Men att låta det sticka ut där bak är bara ok för enstaka plankor pga kultrycket.
 
MathiasS skrev:
Ok, lite längre om det inte är ett ponnysläp. Men att låta det sticka ut där bak är bara ok för enstaka plankor pga kultrycket.
Du är helt fixerad vid kultryck :p

Tror att du var på mig när jag berättade att jag kört 5,4 meters brädor på mitt 2,6 meters-släp några kilometer med negativt kultryck.

Och du bor 5 km från bygghandeln.
Vad kan hända på den sträckan om du kör i 30-40 km/h?

Det är klart att en sansad själ inte åker miltals i motorvägsfart med fellastade eller överlastade släp.
 
Och du, ärligt talat, fattar inte vad som kan hända.

Härom året såg jag en gubbe i en folkapickis med fellastat släp, han höll på att göra av vägen pga vobblet. Det gick garanterat under 50.


Kör jag i 40 på väg hem från bygghandeln blir jag överkörd av en långtradare. Det är motorväg, så jag kör i 80 med korrekt lastat släp.
 
Du blir väl överkörd av långtradare även om du kör i 80?
De brukar hålla ca 100, i alla fall här söderut.

Men nu undantog jag just motorväg och motorvägsfart från mitt resonemang.

Men det är klart, om man måste åka till brädgården tre gånger om dagen så får man kanske gasa på ;)
 
Jag har suktat ett bra tag efter en släpvagn, men nu när vi påbörjade ett lite större renoveringsprojekt så kände jag att jag faktiskt hade behövt ett. Riktigt fin vagn faktiskt, borde hålla många år om man bara håller efter.
Ett litet kort sammandrag av projektet: Plattan till ekonomidelen (65kvm) gjöts vintern 88/89 på frusna massor, med följd att plattan sjönk på sommaren. Som tur var så står kantbalkarna på plintar, så dom har inte rört sig.
Vi har rivit ut innerväggar, golv och även betongplattan (som var 32cm som tjockast). Ca 70% av plattan hängde i luften. Gjorde om avloppen, gjorde botten ordentligt, dit med 300mm cellplast, sedan på med armering, slangar till golvvärmen och sedan på med ny fin betong.
Så ja, det har blivit en och annan vända med släpet till soptippen och byggvaruhuset. Så att hyra släp kändes inte som ett alternativ.
Som tur så har man tillgång till lastbil, så betongen och isolering och dylikt har inte varit några problem att transportera.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
vanpire skrev:
Funderar oxå på att handla släp
Var handlade du?
Vad fick du ge?
Köpte släpet här uppe i Gällivare. Fick ge 63k för det, med vinterdäck, adapter och lås. Ska byta till 13-polig kontakt i bilen så man slipper använda adapter, och sen så är den nya kontakten tio resor bättre vad gäller glappkontakt och sånt.
 
Jag köpte en begagnad Thule D1000 för ett år sen. Vi har använt den många gånger, och då vi bor på landet hade det nog varit dyrare att åka in till stan för att låna/hyra släp varje gång än vad den kostat mig hittills. Dessutom är ju som sagt smidigheten med eget släp guld värt.

Angående kultryck så känner jag en som alltid lastar allt så långt fram som möjligt i släpet. Det är väl oftast okej, men när han körde vedkap och vedklyv längst fram såg man på bilen att kultrycket var riktigt högt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.