Hej,

Kan ni rekommendera något enklare fallskyddspaket för takarbete? Jag behöver bara vara uppe på taket cirka fem gånger per år för att kolla takpannor, spruta bekämpningsmedel mot mossa och liknande.

Hur fäster jag sedan fallskyddet? Det finns inga fästöglor på taket.

Mvh

Peter
 
Så här ser taket ut:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har ju steg upp, är det inte mer omfattande jobb än att byta ev. Trasiga pannor så kan du ju fästa en lina runt skorsten. Sedan dansa omkring på taket för glatta livet :)
 
Goteborg skrev:
Montera en fästögla typ tre på bilden till vänster

[länk]

där du kan fästa din sele

[länk]

Om du inte vill ha takstegar och bryggor att gå på dvs.
Jag skulle rekommendera ett rep mellan fästet och selen.
Man får så dålig räckvidd annars.
:)
 
  • Gilla
Mellander9
  • Laddar…
Goteborg skrev:
Du har ju steg upp, är det inte mer omfattande jobb än att byta ev. Trasiga pannor så kan du ju fästa en lina runt skorsten. Sedan dansa omkring på taket för glatta livet :)
Håller en skorsten som förankringspunkt? Vore jobbigt att få den i huvudet ;)
 
hantverkare1 skrev:
Jag skulle rekommendera ett rep mellan fästet och selen.
Man får så dålig räckvidd annars.
:)
Haha!!

peter_sweden skrev:
Håller en skorsten som förankringspunkt? Vore jobbigt att få den i huvudet ;)
Det ser ut som en murad skorsten som är intäkt i plåt, om det stämmer så borde den hålla för en medelålders man som har lust att klättra på tak :) De gånger jag klättrar på tak med lina (jobbar på tak som plåtslagare) så fäster jag mig allt som oftast i skorsten, så om den är i fint skick så borde det inte vara några problem.
 
Goteborg skrev:
Det ser ut som en murad skorsten som är intäkt i plåt, om det stämmer så borde den hålla för en medelålders man som har lust att klättra på tak :)
Måst fråga hur kan se att den ser ut som en murad skorsten som är intäkt i plåt? Kan ju vara en trä låda intäkt i plåt är ju omöjligt att vetta vad det är under från hans bilder.
 
johan ivarsson skrev:
Måst fråga hur kan se att den ser ut som en murad skorsten som är intäkt i plåt? Kan ju vara en trä låda intäkt i plåt är ju omöjligt att vetta vad det är under från hans bilder.
Det är en murad öppen spis i källaren i alla fall, men jag har inte varit uppe och kikat på taket ännu.
 
..näe, inte runt en plåtad skorsten.....den blir krokig.
 
  • Gilla
PetSko
  • Laddar…
D09
Se till att fallselen är klassad, innehar broms/dämpning samt fotstöd ( avbelastning vid fall ) och att du inte jobbar ensam.

Annars blir du nog hängande kvar med funktion fågelskrämma :)
 
johan ivarsson skrev:
Måst fråga hur kan se att den ser ut som en murad skorsten som är intäkt i plåt? Kan ju vara en trä låda intäkt i plåt är ju omöjligt att vetta vad det är under från hans bilder.
Ser ut som huset inte är jätte gammalt, men tillräckligt gammat för att fortfarande mura. Skorstenen är för bred för att bestå av moderna rör i plåt som är intäkt och en ganska "normal" placering centralt i huset för att kunna använda murstocken i flera rum. Bl.a därför jag misstänkte murad skorsten.
 
Huset är byggt 1980 om det är till någon hjälp.
 
Vi bytte taket (papp, läkt, pannor, vindskivor, hängrännor, avloppsventilationsgemonföring och taksteg) föra sommaren. I samband med bytet satte vi dit takbryggor vid skorstenarna och nock-/takfotsräcke vid nocken.

ImageUploadedByByggahus.se1405848610.134152.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nockräcket, tyvärr gillar fåglarna att sitta på den.

ImageUploadedByByggahus.se1405848693.916781.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takbrygga vid skorstenen från köksfläkten, egen takstege och glidskydd vid takfoten.

ImageUploadedByByggahus.se1405848899.353286.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takbrygga vid skorsten från kaminen, egen takstege och glidskydd vid takfoten.

Sedan har jag en fallskyddssele med lina och glidblock. Linan ska hållas mer eller mindre sträckt hela tiden, den ska även vara så rak som möjligt hela tiden.

Ex 1.
Om man har (slak) linan förankrad mitt på nocken och jobbar med vindskivan (nära takfoten) så finns det stor risk att man antingen blir hängande i selen någonstans mellan takfoten och marken, eller så slår man i marken innan linan har hunnit blivit rak och sträcks ut helt. Med andra ord hjälper selen minimalt.

Ex 2.
Om man har (sträckt) linan förankrad vid nocken nära vindskivan och jobbar med vindskivan så blir man med största sannolikhet bara liggande på taket, om man inte trillar ut över vindskivan.
 
nikasp
Vad köpte du för grejer/paket? Jag köpte Julas kit för 1200 och ser att det inte ska användas på "sluttande plan" (falldämparen kan sträckas ut ~2 meter så i värsta fall kan man slå i marken).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.