Nicke Nyfiken
Henke2 skrev:
Tänk på din egen hälsa beträffande ljudnivån... jag hade inte velat bo granne med det där.

[länk]
Nu är det inte något gammalt monster grannen ska köpa utan en ny maskin för en gräsyta på 300 m2.
Den har enligt specifikationen en ljudnivå på 68 dB på högeffektsläget så det är inte ljudet jag oroar mig mest för.

Så åter igen, undrar jag om det finns någon här som har erfarenhet av att köra sin Landroid M intill en Robomow? Stör de varandra? Och med "stör" avser jag INTE ljudet. :rolleyes:
 
  • Gilla
vidamic
  • Laddar…
Nicke Nyfiken skrev:
Nu är det inte något gammalt monster grannen ska köpa utan en ny maskin för en gräsyta på 300 m2.
Den har enligt specifikationen en ljudnivå på 68 dB på högeffektsläget så det är inte ljudet jag oroar mig mest för.

Så åter igen, undrar jag om det finns någon här som har erfarenhet av att köra sin Landroid M intill en Robomow? Stör de varandra? Och med "stör" avser jag INTE ljudet. :rolleyes:
Kolla in de flimer jag la upp, inga gamla monster utan de senaste produkterna ... men nej ingen granne med Robomow i sikte tyvärr.
 
Nicke Nyfiken skrev:
Nu är det inte något gammalt monster grannen ska köpa utan en ny maskin för en gräsyta på 300 m2.
Den har enligt specifikationen en ljudnivå på 68 dB på högeffektsläget så det är inte ljudet jag oroar mig mest för.

Så åter igen, undrar jag om det finns någon här som har erfarenhet av att köra sin Landroid M intill en Robomow? Stör de varandra? Och med "stör" avser jag INTE ljudet. :rolleyes:
Min ena granne har en Robomow. Vi har ca 70cm mellan våra slingor på en sträcka av 6 meter. Vi har kört våra klippare samtidigt många gånger utan några problem.

... Förutom som tidigare nämnts - Ljudet!! Satan vad hans Robomow väsnas!

Min andra granne har en ny Bosch, och den lirar också utan besvär med min Landroid 2.0.
Fast jag tycker synd om grannen som har så mycket problem med sin Bosch...
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken och 1 till
  • Laddar…
B
Nicke Nyfiken skrev:
Nu är det inte något gammalt monster grannen ska köpa utan en ny maskin för en gräsyta på 300 m2.
Den har enligt specifikationen en ljudnivå på 68 dB på högeffektsläget så det är inte ljudet jag oroar mig mest för.

Så åter igen, undrar jag om det finns någon här som har erfarenhet av att köra sin Landroid M intill en Robomow? Stör de varandra? Och med "stör" avser jag INTE ljudet. :rolleyes:
Ljudnivån de specificerat kanske är ståendes på redan klippt yta och att det låter betydligt mer när den äter gräs?
 
Hej och tack för ett fantastisk forum. Efter att ha läst här så blev det en Landroid M.

Men skulle behöva hjälp med installation och den bästa lösningen. Har gjort enligt nedanstående bild men fungerar inte ultimat och när worxen (döpt till gräsis av en 3 åring) kör ut för att klippa så fastnar den ofta precis när den har lämnat dockningsstationen. Förstår att detta inte är enligt instruktionerna men perfekt för trädgården, ett skydd finns för klipparen samt ett uttag.

Untitled 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Begränsningkabeln har jag lagt mellan plattorna, och det minsta måttet jag kan lägga begränsningskabeln intill slingan är 40cm. Nu är det två plattors avstånd dvs 80 cm. Den fastnar oftast då den vill klippa runt dockningsstationen och intill förrådet och därmed fastnar där.

Någon av er som har mer erfarenhet. Finns det något jag kan förändra eller ändra för att detta ska fungera bättre. Förslag mottages gärna.
Önskar att worxen hade en lina som ledde den ut till klippområdet. Hade varit grymt i mitt fall.

Tack ;)
 
Super12 skrev:
Hej och tack för ett fantastisk forum. Efter att ha läst här så blev det en Landroid M.

Men skulle behöva hjälp med installation och den bästa lösningen. Har gjort enligt nedanstående bild men fungerar inte ultimat och när worxen (döpt till gräsis av en 3 åring) kör ut för att klippa så fastnar den ofta precis när den har lämnat dockningsstationen. Förstår att detta inte är enligt instruktionerna men perfekt för trädgården, ett skydd finns för klipparen samt ett uttag.

[bild]


Begränsningkabeln har jag lagt mellan plattorna, och det minsta måttet jag kan lägga begränsningskabeln intill slingan är 40cm. Nu är det två plattors avstånd dvs 80 cm. Den fastnar oftast då den vill klippa runt dockningsstationen och intill förrådet och därmed fastnar där.

Någon av er som har mer erfarenhet. Finns det något jag kan förändra eller ändra för att detta ska fungera bättre. Förslag mottages gärna.
Önskar att worxen hade en lina som ledde den ut till klippområdet. Hade varit grymt i mitt fall.

Tack ;)
Jag skulle öka avståndet till tre plattors avstånd 120 cm samt flytta laddstationen ett par dm åt höger. Jag har min begränsningskabel ca 45 gr snett ut bakom laddstationen, 90 gr som du har kan nog ge problem. Prova en eller båda av dessa förslag. Att den sen "klipper" där den inte behöver får man leva med.
 
Nicke Nyfiken
Super12 skrev:
Hej och tack för ett fantastisk forum. Efter att ha läst här så blev det en Landroid M.

Men skulle behöva hjälp med installation och den bästa lösningen. Har gjort enligt nedanstående bild men fungerar inte ultimat och när worxen (döpt till gräsis av en 3 åring) kör ut för att klippa så fastnar den ofta precis när den har lämnat dockningsstationen. Förstår att detta inte är enligt instruktionerna men perfekt för trädgården, ett skydd finns för klipparen samt ett uttag.

[bild]


Begränsningkabeln har jag lagt mellan plattorna, och det minsta måttet jag kan lägga begränsningskabeln intill slingan är 40cm. Nu är det två plattors avstånd dvs 80 cm. Den fastnar oftast då den vill klippa runt dockningsstationen och intill förrådet och därmed fastnar där.

Någon av er som har mer erfarenhet. Finns det något jag kan förändra eller ändra för att detta ska fungera bättre. Förslag mottages gärna.
Önskar att worxen hade en lina som ledde den ut till klippområdet. Hade varit grymt i mitt fall.

Tack ;)
Jag tror som Strega att du måste öka avståndet mellan trådarna till tre plattor dvs 120 cm.

Men jag skulle föreslå att du låter laddstationen stå som den står och i stället flyttar tråden 40 cm närmare där den ligger parallellt med laddstationen. Det blir då i praktiken bara ca 10 cm mellan tråden och laddstationens platta. Där laddstationens platta slutar ökar du till de föreslagna 120 cm. På detta vis kommer klipparen inte in bredvid laddstationen och kommer därför inte att krocka med den heller, vilket innebär att klipparen inte kommer att backa och förhoppningsvis inte fastnar.

Skulle inte detta funka så är jag tämligen säker på att det funkar att köra 120 cm mellan trådarna hela vägen även om laddstationen får stå kvar som den står.

Hoppas du fattar min otydliga förklaring. :rolleyes:
 
Redigerat:
Nicke Nyfiken
Davil skrev:
Min ena granne har en Robomow. Vi har ca 70cm mellan våra slingor på en sträcka av 6 meter. Vi har kört våra klippare samtidigt många gånger utan några problem.

... Förutom som tidigare nämnts - Ljudet!! Satan vad hans Robomow väsnas!

Min andra granne har en ny Bosch, och den lirar också utan besvär med min Landroid 2.0.
Fast jag tycker synd om grannen som har så mycket problem med sin Bosch...
Det verkar ju lovande att de går att köra med bara 70 cm mellan slingorna utan att de stör varandra. (y)

Oljudet är visst ett problem med Robomow tydligen. Kan det inte vara så att vi Landroidägare är bortskämda med en av de tystaste klipparna på marknaden? ;)

En kompis som har en Robomow tycker att den är tyst, men han jämför kanske med sin gamla bensinklippare...
 
Nicke Nyfiken skrev:
Det verkar ju lovande att de går att köra med bara 70 cm mellan slingorna utan att de stör varandra. (y)

Oljudet är visst ett problem med Robomow tydligen. Kan det inte vara så att vi Landroidägare är bortskämda med en av de tystaste klipparna på marknaden? ;)

En kompis som har en Robomow tycker att den är tyst, men han jämför kanske med sin gamla bensinklippare...
Ja, vad tycker han om ljudnivån på din i så fall ... super silent ;)
 
Super12 skrev:
Hej och tack för ett fantastisk forum. Efter att ha läst här så blev det en Landroid M.

Men skulle behöva hjälp med installation och den bästa lösningen. Har gjort enligt nedanstående bild men fungerar inte ultimat och när worxen (döpt till gräsis av en 3 åring) kör ut för att klippa så fastnar den ofta precis när den har lämnat dockningsstationen. Förstår att detta inte är enligt instruktionerna men perfekt för trädgården, ett skydd finns för klipparen samt ett uttag.

Begränsningkabeln har jag lagt mellan plattorna, och det minsta måttet jag kan lägga begränsningskabeln intill slingan är 40cm. Nu är det två plattors avstånd dvs 80 cm. Den fastnar oftast då den vill klippa runt dockningsstationen och intill förrådet och därmed fastnar där.

Någon av er som har mer erfarenhet. Finns det något jag kan förändra eller ändra för att detta ska fungera bättre. Förslag mottages gärna.
Önskar att worxen hade en lina som ledde den ut till klippområdet. Hade varit grymt i mitt fall.

Tack ;)
Eftersom Worx backar halvannan meter när den krockar med något, till skillnad från när den träffar begränsningstråden då den bara vänder, så måste du se till att den kan just backa en halvmeter när den krockar med laddstationen i olika vinklar. Bredda till 120 cm som redan skrivits är nog det enklaste sättet.
 
Har nu haft Worxen ett par veckor. Har ett par problem som jag upptäckt.
Har version 0.61 av mjukvaran.

1. Ett par gånger har klipparen stått och "stångat sig" in och ut ur laddningsstationen när det varit på väg att gå och ladda. Den har fortsatt med detta in och ut tills batteriet tog slut och så stannade den ett par decimeter från laddningstationen. När det hände första gången kunde jag observera den under "stångningen" och den fick perfekt kontakt med laddningsstationen, men av någon anledning så verkar den inte fatta att den fått kontakt utan går och in ut hela tiden. Efter omstart gick det bra att stanna kvar.

2. Vid utgång efter laddning har den på något sätt lyckats backa utanför området direkt efter den backat ut från laddningsstationen. Jag har ett trädäck intill gränstråden (35cm mellan) och jag såg hjulspår från bakhjulen där den verkar stått och grävt med hjulen mot trädäcken och tillslut stannat med meddelande "Utanför arbetsområde".
Detta har hänt en gång.

3. Knivarna verkar ha en tendens att snabbt "fastna" så att de inte snurrar fritt runt skruven. Gräsklipp fastnar under bladet och gör att man måste skruva av dem och rensa ganska ofta. Kör nästan uteslutande klipparen i torrt gräs.
 
1. Det där kan hända om man tagit ut gräsklipparen själv ur laddstationen, istället för att trycka på start och låta den köra ut själv.
2. Har den kört ut snett? Lutar det på platsen?
3. Kan det bero på att den har för mycket att klippa? Testa att låta den gå lite mer så att det inte är så mycket gräs som måste skäras av med bladet.
 
Hm... why? lägger sig här nere då och då.


2i03ln4.jpg
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
peternicklas skrev:
Jag har kontakt med utvecklingsavdelningen i Italien, båda marknadschef och även produktchefen.
Vi kanske skulle sätta ihop en lista med förslag till förbättringar för mjukvaran.
Nu när vi kommer att kunna uppdatera själv så borde det vara lite lättare för dem att göra förändringar som vi önskar.
Jag sammanställer de förslag som ni har och skickar sedan ner den till dem.
1. Larm.
2. Pinkod
3. Ljudet från motorerna när den svänger, detta försvinner vid omstart så det måste vara något i mjukvaran
4. Aut. kantklippning varje x gång när den går ut för klippning.
5. Liten fördröjning på motorernas acceleration eftre hinder/slinga eller att den backar x cm innan den vänder.
6.
Vet inte om det är för sent men vill bara uppmärksamma ett tidigare önskemål från Jonas Hedberg.

"Jag skulle vilja att den efter säg 2 försök släpper slingan och letar upp den på annat ställe om man sätter ett hinder. Detta för att försöka förkorta hemfart vid lång slinga. Som det är nu så stångar den sig blodig och sedan slår av sig."

Detta skulle bli en avsevärd förbättring. Låt säga att den alltid backar och svänger 90° vänster när den krockar med ett föremål för andra gången när den följer slingan hem. Då skulle det gå att hitta på lite egna smart lösningar vid utformningen av klippområdet.
 
MrMad skrev:
1. Det där kan hända om man tagit ut gräsklipparen själv ur laddstationen, istället för att trycka på start och låta den köra ut själv.
2. Har den kört ut snett? Lutar det på platsen?
3. Kan det bero på att den har för mycket att klippa? Testa att låta den gå lite mer så att det inte är så mycket gräs som måste skäras av med bladet.
1. Nope, detta var på kvällens andra körning, så den hade själv varit ute och klippt en gång och gått tillbaks och vid andra tillfället hände det. Känns som en mjukvarubugg i stil med "klonket" i hjulen vid vändning som försvinner vid omstart.

2. Såg inte när den körde ut, men där är absolut ingen lutning på platsen.

3. Kan vara att den har haft lite för högt gräs att klippa i början när jag tog den i drift. Sen har jag en bi-area på 70m2 som jag manuellt lyfter klipparen till ca 2 gånger i veckan. Kan vara här som det kan bli lite högt eftersom den inte klipper där varje dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.