larsbj skrev:
Därför att:

Isolering är billigare än en VP och håller dessutom många gånger längre.

Vill inte ha elbaserat värmesystem och vara beroende av elpriser.

Målsättningen är att bygga ett hus med så liten klimatpåverkan som möjligt både i byggskedet och brukandeskedet.

Väggarna är bara dryga decimetern tjockare än en standardvilla.
Ett av de enklaste, klaraste resonemangen jag sett på länge i de här sammanhangen, mycket bra larsbj! Hoppas allt blir bra med det bygget, lite samma som jag själv brukar göra i fastigheterna, rejält och noggrant men bara en gång i min livstid. På ett sätt ser jag det som någon form av passivhus fast inte i den direkta formen, mycket ekonomiska blir de iaf och i ordets rätta bemärkelse.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
I andra länder är det inte lika vanligt med FTX-System/ ventilationssystem som det är i Sverige. Har en gång undersökt om hur man skulle kunna göra byggnaderna mer energieffektiva och sänka CO2 utsläppen. Bland annat tittade vi på ett nytt värmesystem med förnyelsebar energi/ flisor/ pellets, tilläggsisolera, solvärmeanläggning osv. ... även att bygga ett FTX-System (istället för föndervädring) diskuterades. Men enligt beräkning kunde ett FTX-System inte minska CO2 utsläppen. Hela systemet behöver nämligen en hel del el och el har mycket nackdelaktiga konversionsfaktorer.

I passiva hus har man ofta FTX-System. Passivhausinstitut ställer ju bland annat krav på fläktens elupptagning/ Effekt osv. ... men ändå - ett FTX-System behöver el ...

... att t.ex. byta energikällan (förnyelsebar energi mot olja) kan sänka CO2 utsläppen betydligt mer.

.... i ett passivhus som i regel behöver ett FTX-System är man också till en viss grad el beroende!
 
Ewald skrev:
... i ett passivhus som i regel behöver ett FTX-System är man också till en viss grad el beroende!
Nu är jag inte speciellt oroad (snarare tvärt om) av CO2-larmen, AGW, CAGW osv, så diskussionen om CO2 lämnar jag därhän.

Men att FTX-systemen behöver el till fläktarna är ju självklart.
Och någon ventilation behövs ju, särskilt när man bygger ett supertätt hus.

Jag mätte någon gång elförbrukningen hos de två EC-fläktmotorerna i mitt FTX-aggregat.
Tillsammans drog de ca 15 Watt!
 
Ewald skrev:
I andra länder är det inte lika vanligt med FTX-System/ ventilationssystem som det är i Sverige. Har en gång undersökt om hur man skulle kunna göra byggnaderna mer energieffektiva och sänka CO2 utsläppen. Bland annat tittade vi på ett nytt värmesystem med förnyelsebar energi/ flisor/ pellets, tilläggsisolera, solvärmeanläggning osv. ... även att bygga ett FTX-System (istället för föndervädring) diskuterades. Men enligt beräkning kunde ett FTX-System inte minska CO2 utsläppen. Hela systemet behöver nämligen en hel del el och el har mycket nackdelaktiga konversionsfaktorer.

I passiva hus har man ofta FTX-System. Passivhausinstitut ställer ju bland annat krav på fläktens elupptagning/ Effekt osv. ... men ändå - ett FTX-System behöver el ...

... att t.ex. byta energikällan (förnyelsebar energi mot olja) kan sänka CO2 utsläppen betydligt mer.

.... i ett passivhus som i regel behöver ett FTX-System är man också till en viss grad el beroende!

I svenska förhållanden är ett FTX system något som sänker både energikostnader och co2 utsläpp.

Om man tar ett vanligt ftx aggregat som tex heru 100, med 85% tempverkningsgrad och ett flöde på 80l/s 0 grader ute och 22 inne så tillför det luften 1,8 KW med en ökad fläkeffektt på knappt 0,1 KW

Så dom ca 100:-/mån i driftkostnad är välinvesterade. Och även om man kör den på nordisk elmix så kommer den sänka co2 utsläppen.


Varför skulle det vara bra att byta förnybart mot olja ? skrivfel?

Jag menar inte att man kan ha ett "passivhus" och vara oberoende av el, men ju lägre förbrukning desto mindre påverkan av elprisvariationer.
 
KnockOnWood skrev:
Nu är jag inte speciellt oroad (snarare tvärt om) av CO2-larmen, AGW, CAGW osv, så diskussionen om CO2 lämnar jag därhän.

Men att FTX-systemen behöver el till fläktarna är ju självklart.
Och någon ventilation behövs ju, särskilt när man bygger ett supertätt hus.

Jag mätte någon gång elförbrukningen hos de två EC-fläktmotorerna i mitt FTX-aggregat.
Tillsammans drog de ca 15 Watt!
Instämmer, ngn form av ventilation behövs det i alla fall.

Om nu dina fläktar drar 15 W .... drar de 360 Wh på 24 timmar/ 1 dag och de är i gång dygnet runt. De drar ca. 132 kWh per år.

Men det är inte bara fläktarna osv. ... vet inte direkt hur jag ska förklara nu ....

Först och främst måste man ju veta vad man vill undersöka och vilka mål att man har.
Om nu t.ex. målet är att använda så lite el som möjligt till ventilation, uppvärmning och varmvattenberedning i t.ex. en villa kan man undersöka t.ex. 3 olika värmesystem och sen hitta det systemet som uppfyller målen bäst.

Investingeringskostnaden och kostnaden för underhåll spelar förstås också alltid en mycket stor roll ...
 
larsbj skrev:
I svenska förhållanden är ett FTX system något som sänker både energikostnader och co2 utsläpp.

Varför skulle det vara bra att byta förnybart mot olja ? skrivfel?

Jag menar inte att man kan ha ett "passivhus" och vara oberoende av el, men ju lägre förbrukning desto mindre påverkan av elprisvariationer.
Har du några svenska konversionsfaktorer?? Energipriser för olika energikällor? Tror jag hade ngn svensk lista någonstans ngn gång ....som gäller för Sverige ... vet inte om jag hittar den nu.

Konversionsfaktorer: Exempel från OIB RL 6:

el(Österrike-mix): f_PE: 2,62; f_CO2: 417 g/kWh
olja: f_PE: 1,23; f_CO2: 311 g/kWh
biomassa/(förnyelsebar energi): f_PE: 1,08; f_CO2: 4 g/kWh

Om du nu jämför lite .... g/kWh .... 4 g/kWh mot 311 g/kWh ... mot 417 g/kWh

Redan det förklara en hel del ....
 
EJ kretslopp CO2 utsläpp: Nordisk elmix 80g/KWh, Svensk elmix 25g/KWh, Träpellets 17g/Kwh, Fjärrvärme 14g/KWh.

Priser: EL 110 öre/KWh, Pellets 35 Öre/KWh, Fjärrvärme varierar 50-100 öre

Och en FTX ger ca tio gånger satsad energi tillbaka, så i Sverige är FTX bra för både plånbok och miljö.

Oljeeldningen är i stort sett obefintlig då även elvärme är betydligt billigare
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.