Trannel50 skrev:
Beträffande knivarna har jag bytt ut dessa en gång på dessa 10 veckor men jag har inte kastat dom utan slipat till dom med ett s.k. våtslippapper och sedan byter jag ut befintliga och lägger dom i en skål med rengöringsmedel och vid tillfälle lite senare slipar till dom.
Detta så länge kniveggen är kanonbra och bara behöver brynas lite.
Hej, tänkte också återanvända knivarna och skifta lite oftare istället. Vilket korn använder du på våtslipen? Använder du något speciellt rengörningsmedel?

Min går också lite drygt 4 timmar på en laddning. Undrar hur många laddningar dessa fixar? Har läst allt mellan 500-2000 cykler för Li-ion, dvs mellan 2000-8000 timmar (vid 4 h klippning) Någon minneseffekt ska inte finns på Li-ion, så det ska inte vara några problem att t.ex. börja ladda vid ½ kvar.

Kör min 3 pass om 13 timmar i veckan, dvs 1000 h/år om man kör 26 veckor. Höst och tidig vår kan man ju dessutom dra ner till 2 ggr per vecka säkert, om inte mer.
 
Redigerat:
Vår går på vädertimer 24/7 vilket innebär att den kör sina 4 timmar på dygnets första timmar. Grannen undrade varför vi inte kört den något när vi var borta på semestern. Det hade vi men han hade varken sett eller hört den på natten.

Väldigt sällan som den kör två pass eftersom det har varit såpass torrt en tid. Vet ej om den helt avstår något dygn emellanåt.

När den klarat av att klippt allt så syns det att den verkligen letar oklippta ytor eftersom den tycks jaga sin egna gps-spårssvans. Men eftersom klippaggregatet går hela tiden så medför bara de, till synes slumpmässiga, kursförändringarna att spårbildning blir helt obefintlig.

Jag brydde mig aldrig om att lägga några guidekablar och det fungerar hur exemplariskt som helst utan dem.

Sjukt nöjd med klipparen så här långt. Tyst och fullständigt problemfri!

Eftersom jag inte vet om det är mer än plus och minus i kabeln mellan "transformatorn" och laddstation så vågade jag inte kapa den sladden. Köpte istället en 50 mm PVC-slang. Knöt/tejpade en varptråd i ena sladdänden, tog till tillräckligt med tråd och skapade en kula som jag dammsög genom slangen. Sedan var det bara att dra igenom sladden, gräva ner den och ansluta.

När det gäller Li-ion-batterier så mår de inte bra av att varken djupurladdas eller toppladdas. Jag tror att elbilssyskonen Opel Ampera (?) och Chevrolet Volt (?) nyttjar batteriet mellan trösklarna 30-80% för att få maximal livslängd på batterierna.

Någon som vet vilka laddtrösklar som gäller på AM?
Kan man anpassa dem via någon servicemeny?
 
dakar skrev:
När det gäller Li-ion-batterier så mår de inte bra av att varken djupurladdas eller toppladdas. Jag tror att elbilssyskonen Opel Ampera (?) och Chevrolet Volt (?) nyttjar batteriet mellan trösklarna 30-80% för att få maximal livslängd på batterierna.

Någon som vet vilka laddtrösklar som gäller på AM?
Batteriet anses fulladdat vid 80%. Vet inte när den triggar sökning efter laddstation, men det är såpass mycket kvar i batteriet att den kan söka någon timme i alla fall.
 
Stingray - våtslipapper P800 , men det råkade bara bli det. Hade köpt hos en lackerare. Underbart slipppr till allting i princip som behöver slipas till en fin yta. Lägger bladen i en komb av diskmedelm och såpa varmt vatten. Slipar av lite med en vass kniv , sen slipar jag bladen med våtslippapperet och avslutar med att slipa i bladets längdriktning. Blir vasst som attan.
Däremot får man göra en extra koll på bladens infästning vid skruven där blir det oxå en massa gegga + en koll av skruvarnas 'hals' så inte dom har blivit snedslitna.

Dakar - blir lite fundersam med 24/7 = 24 tim / dygn / 7 dagar ? Vad är då = "innebär att den kör sina 4 timmar på dygnets första timmar" ? HQ rekom. att vid vädertajmen markera då den INTE skall klippa och låta roboten själv avgöra resterande timmar . Du har alltså angivit att den skall klippa ALLA dygnets timmar men ändå specifikt fyra timmar från 00.00 - 04.00 ? Varför just då ?
Har provat detta läge men tyckte att det blev ojämnt klippt , vissa ställen jättedåligt . Var kanske för otålig provade bara i c:a 5 dagar. Hur länge har du testat och tänker du använda detta läget nu under sommaren även om det kommer regn och gräset börja växa igen ? Åker bort på 3 v semester och grunnar på vilket jag skall välja - nu går den 5+2 dagar x 13 tim.
 
Har man inga begränsningar i timern kör vädertimern från midnatt och fram tills den anser vara klar (hos mig för närvarande 14 timmar).

Jag har satt onsdagar och söndagar som vilodagar för gräset.
 
"Komplex" ökar tiden för vädertimer. Ändrade från detta till "Normal" och då ansåg den sig direkt vara klar för dagen.
 
Micleg skrev:
"Komplex" ökar tiden för vädertimer. Ändrade från detta till "Normal" och då ansåg den sig direkt vara klar för dagen.
Jag är inte så säker på att det är därför. När jag har kört på vädertimer och varit och fingrat i menyerna efter den kört ett antal timmar, har den samtliga gånger (i alla fall vad jag minns:) ) ansett sig vara klar. Väldigt märkligt?! Prova att skifta något samma tid imorgon, så får du se.

Däremot klipper den snabbare i normal, än i komplexläget. Känns som normal är tillräckligt bra för min matta. Har tio öar på 750 kvm.
 
Nu trodde jag att den låst sig sådär som några skrivit.

Den stod och laddade när jag öppnade locket och skumt nog fick frågan om pin direkt. Strax därefter bootade den så där som jag väntade mig men jag hann inte mata in koden förrän den startade om igen efter några pip. Så där stod den sedan och loopade; även med luckan stängd.

Jag stängde av huvudbrytaren och vände på den. Upptäckte att två av knivskruvarna satt löst! Dom vill jag inte tappa.

På med strömmen igen. Samma beteende. Tryckte Park på stationen. Samma pip. Drog ur den ur stationen och släckte Park. Då vaknade den till liv av någon anledning. Men den verkar inte ha laddat för den körde en kort sväng för att sedan återvända hem.

Nu vågar jag knappt öppna luckan igen...
 
Att låtsas byta batteri (det får man väl göra själv?) borde väl nollställa den om den låst sig? Eller har den så bra minne?
 
Nä, nu är den ute och kör igen. Då var kanske batteriet laddat (som det borde ha varit då) men displayen visade fel.
 
Hej, Köpte en 330x på Blocket i våras. Den var oanvänd i originalförpackning och såld sommaren 2013. Tyckte den funkade bra till en början men efter nån vecka så stod den bara kvar och tjurade i laddstationen. Då låg det lagrat några larm "Batteriproblem". Jag tyckte jag provat allt när jag mailade Hva och frågade om tips. Dom menade att felsökning av ÅF krävdes. Grannen köpte en likadan maskin med installation och när installatören var där frågade jag om han hade nåt tips. Han var rätt säker på att det var ett mjukvaruproblem.

Jag lämnade maskinen till närmaste ÅF och fick tillbaka den efter en vecka med ett protokoll på att allt var OK och att mjukvaran nu var uppdaterad. Efter första klippomgången stannade den i laddstationen och satte felmeddelande "Laddsystemproblem". Den går som vanligt (klipper länge och väl) om jag drar ut den ur stationen och trycker på start men startar aldrig självmant längre.

Vore värdefullt om någon hade tips på åtgärder eller info om problemet. Varken "Batteriproblem" eller "Laddsystemproblem" finns beskrivet i manualen. Det kunde ju vara kul om man fick veta vad som triggar dessa larm (som för övrigt verkar bero på samma sak men heter olika i de båda mjukvaruversionerna). Min teori är att ett av batterierna har en trött cell men att maskinen går rätt länge på det andra batteriet? Är det vettigt att köpa nya batterier på prov?
 
Hej, Batterierna ska ju underhållsladdas på vintern. För att inte ta skada antar jag. Kanske det som är felet? Borde gå ca 2 timmar på ett batteri, om de funkar oberoende av varandra? (Går 4 timmar på 2 nya och fräscha batterier). Batterierna kostar dock en bra slant, så jag tycker HQ borde felsöka bättre själva först.
 
Redigerat:
Hej!
Min klippare gcik in på laddstationen som vanligt igår, men kom aldrig ut igen. Efter 3 timmar kollade jag, då var batteriet på ca 50%, jag skickade ut honom, han gick en stund för att sen gå tillbaka till laddstationen. Den fick stå i natt, i morse kom den inte igång. Testat att köra "test guide in" det klarar den, men den går direkt ut från station igen. Testat att parkera, samma sak där, den går in i station för att direkt gå ut igen och fortsätta att försöka parkera. Fått ett felmeddelande om blockerat station. Gjort rent kontakytorna, flyttat på station, inget hjälper. Nån som har nåt tips? Den vill alltså inte stanna och ladda. Lampan lyser grönt.
 
Har du provat att boota om roboten och även dockan?
 
Ja, alltså, jag har stängt av klipparen och dragit ur strömmen till laddstation. Den är nu inställd på parkering. Skickar jag ut den så går den ut, snurrar runt lite framför laddaren för att sen gå in i laddaren för att därefter direkt gå ut igen och fortsätter att försöka parkera. Tar inte laddning när jag placerar den manuellt i laddaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.