Med rätt verktyg kommer det gå lätt.

719510_1299588048_z.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
danielandersson och 1 till
  • Laddar…
Sniffat chemtrails idag?
 
Jag vet att t.ex. Bauhaus har rejäla väggmonterade sågar för kapning av bänkskivor och dylikt. Tror att de skulle kunna få in din balk också. Kostar en femtiolapp eller hundring snittet men det kan det ju vara värt.
 
Dom brukar bara vara anpassade för just skivor. Sitter ofta en TS55 i jiggen. :(
 
mycke_nu skrev:
Sniffat chemtrails idag?
Fan vet, många flyby's över fastigheten idag.
 
Jag skulle också köra på frihand med vanlig fogsvans.(ny så klart ,och inte 30 kr såg)
Rita upp noga och såga med balken på högkant
Då är det lättast att få ett bra snitt.
 
Och när snittet drar iväg lite för mycket kan du ju köpa en ny balk, man blir ju bättre när man tränat några ggr (y)
 
  • Gilla
Nickesågen
  • Laddar…
Hur gick det?
 
Mikael_L
Ahh, jag har inte gjort något än. Jag lutar trots allt mycket åt att såga med sänksågen från bägge håll och sen köra bort mittbiten manuellt. Men har inte helt bestämt mig.
Visst kom det fram andra fantastiska förslag här, men dom verkar antingen kräva en skicklighet av mig som inte finns, eller att lägga mycket tid på att bygga jiggar osv.

Fördelen med sänksåg + manuellt är att jag redan har alla saker och kan börja på direkten den dag jag tar mod till mig. :)
 
Jag skulle sågat från 4 håll med sänksågen för att sen ta kärnan med fogsvans. då kan man ju följa efter med linjalen och få snitten att pricka varann i centrum. Sen kan man väl slipa eller hyvla ner kärnan om man sågar snett med fogsvansen.
 
Jag hade kapat med fogsvans, det är inte så svårt, alternativet är att vänta ut balken, då kommer biten trilla av naturligt i en perfekt 45 gradadare, lite som fallfrukt. Vet inte vilket som kommer gå fortast i TS fall :cool:
Varför är det viktigt att snittet blir perfekt?
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
[video=youtube;w6BBKFZjRh4]https://www.youtube.com/watch?v=w6BBKFZjRh4[/video]
 
  • Gilla
yxet
  • Laddar…
Det går att få till ganska bra snitt med elmotorsåg också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.