hälsinge skrev:
Nej. Med tanke på pantbreven så vet vi att det inte är där skon klämmer. Men alla hussäljare vill väl gå med vinst vid en försäljning, precis som att alla köpare vill fynda till vrakpriser :)
Har dessutom kollat slutpris på booli.
Vad säger pantbreven om vad ägaren har gett för huset eller lagt ner på det????? Det har ju inget med det att göra.
 
oceanis skrev:
Vad säger pantbreven om vad ägaren har gett för huset eller lagt ner på det????? Det har ju inget med det att göra.
Det säger hur mycket lån det funnits med huset som säkerhet. Som mest mer än vad han gav för det, och vad han gav är lätt att hitta på booli. Det finns även papper på vad han har gjort på huset, vilket inte är mycket.
 
Det finns folk av alla sorter, har ett antal gånger träffat på människor som ska sälja hus/bil/gräsklippare/mm och bara bestämt: Jag ska ha X kr!!
Att man får det marknaden är beredd att betala har gått dem förbi...eller så väntar man bara ut rätt köpare eller att priserna ska stiga.
 
Fotografen skrev:
Det finns folk av alla sorter, har ett antal gånger träffat på människor som ska sälja hus/bil/gräsklippare/mm och bara bestämt: Jag ska ha X kr!!
Att man får det marknaden är beredd att betala har gått dem förbi...eller så väntar man bara ut rätt köpare eller att priserna ska stiga.
Absolut, nu har vi ju satt ett maxpris för huset och hamnar det över det så letar vi vidare. Det är främst mäklaren och den andra budgivaren som känns som problemet här, har fortfarande inte hört ett pip från mäklaren och inget nytt bud har kommit. Tankarna går ju, har de ens ekonomi till att lägga ett bud? Varför verkar mäklaren jobba för den andra budgivaren och till viss del säljaren men inte bry sig nämnvärt om våran eventuella del i den här affären... det är ju trots allt vi som lagt det högsta budet och kan köpa nu.
 
Det är säljaren som bestämmer och anser denna att ert bud är för lågt så kommer mäklaren lägga arbete på att hitta nya spekulanter.
 
Fotografen skrev:
Det är säljaren som bestämmer och anser denna att ert bud är för lågt så kommer mäklaren lägga arbete på att hitta nya spekulanter.
Visserligen, men som sagt deras bud låg mycket lägre än vårat. Vi har dessutom bättre villkor, men denna tråd var inte menat att handla om varför säljer han inte till oss, utan snarare varför en budgivning dras ut utan att det inkommer några bud, och huruvida någon vet om man kan få lånelöfte när man inte får låna förrän man sålt? Skulle problemet bara vara att säljaren tycker vårat bud är för lågt så får han väl komma med ett motbud.
 
Säljaren kanske är girig, och vill klämma ut en extra tjugotusenlapp eller så..

Ni kan ju fråga säljaren direkt vad han är ute efter, eller varför det dröjer.
 
Säljaren kanske vill sälja till den andre spekulanten, och väntar ut att denne ska få huset sålt?
En anledning jag kan se till att dra ut på en budgivning är att få fler bud, sen kan det finnas andra, mer eller mindre knepiga anledningar också. Jag har köpt två hus i mitt liv, det första hade legat ute länge så det skambjöd jag på och fick för kaffepengar, det andra fick jag slåss om till dryg 50% över utgångspris. Blev budgivning när jag sålde det första också.
Hade en del knepiga spekulanter, och träffat på lite knepigheter när jag letat hus också.
Världen är sån.
Är det som ni säger att marknaden på orten är kall och huset legat ue länge borde man ta ett någorlunda hyggligt bud men jag vet inte, säljaren kanske tror på fler och bättre bud?
Flera ägare och de är inte överrens?

Ligg på mäklaren om ni vill ha huset.
 
Redigerat:
pelpet skrev:
Säljaren kanske är girig, och vill klämma ut en extra tjugotusenlapp eller så..

Ni kan ju fråga säljaren direkt vad han är ute efter, eller varför det dröjer.
Ska göra det imorgon. Dock genom mäklaren, vill inte gå direkt till säljaren om vi inte måste då jag antar att folk anlitar mäklare av en anledning. Blir intressant att se hur detta slutar iaf. Vi vill ju som sagt veta om det är lönt att vänta på de andra budgivarna eller inte, kan de inte gå högre eller stå för sina bud så vill vi ju komma överens med säljaren gällande priset, inte några som inte kan köpa huset hur mycket de än vill.
 
Fotografen skrev:
Säljaren kanske vill sälja till den andre spekulanten, och väntar ut att denne ska få huset sålt?
En anledning jag kan se till att dra ut på en budgivning är att få fler bud, sen kan det finnas andra, mer eller mindre knepiga anledningar också. Jag har köpt två hus i mitt liv, det första hade legat ute länge så det skambjöd jag på och fick för kaffepengar, det andra fick jag slåss om till dryg 50% över utgångspris. Blev budgivning när jag sålde det första också.
Är det som ni säger att marknaden på orten är kall och huset legat ue länge borde man ta ett någorlunda hyggligt bud men jag vet inte, säljaren kanske tror på fler och bättre bud?
Flera ägare och de är inte överrens?

Ligg på mäklaren om ni vill ha huset.
Så kan det absolut vara, våra bekanta hade dock inte fått några såna aningar utan den som verkar vilja ha med dem i budgivningen är främst mäklaren. Men säljaren kan ju förstås ändå hellre vilja sälja till dem om han kan. Det finns bara en ägare.

Tycker det är så svårt att veta riktigt vad man ska göra för att öka våra chanser bäst, det går ju bara att spekulera. Men som sagt det känns skumt att säljaren så gärna vill bli av med huset medan mäklaren verkar tycka att det finns all tid i världen.

Får helt enkelt se vad han säger imorgon och vara väldigt tydlig med att om vi ska köpa så vill vi ha en snabb affär.
 
Ja, du ska nog inte bara "önska" en snabb affär utan du ska nog sätta en tidsgräns för hur länge ditt bud gäller tex att köpekontraktet måste vara skrivet inom en vecka annars "kommer ni att bjuda på ett annat objekt".

Men oavsett hur gärna ni än vill ha objektet. Glöm inte att göra en egen besiktning med en oberoende besiktningsman och se till att ni kan hoppa av köpet om det hittas oförutsedda fel.
 
roland53 skrev:
Ja, du ska nog inte bara "önska" en snabb affär utan du ska nog sätta en tidsgräns för hur länge ditt bud gäller tex att köpekontraktet måste vara skrivet inom en vecka annars "kommer ni att bjuda på ett annat objekt".

Men oavsett hur gärna ni än vill ha objektet. Glöm inte att göra en egen besiktning med en oberoende besiktningsman och se till att ni kan hoppa av köpet om det hittas oförutsedda fel.
Ja precis, dock lite nervös för att sätta en gräns. Men det vore onekligen bra då våran handläggare på banken går på semester om två veckor.

Ja får vi som vi vill så vill vi skriva så fort som möjligt men med besiktningsklausul. Har dock rätt bra koll på läget men man är ju inte expert så det har vi aldrig funderat på att låta bli :)
 
Kan svara på frågan om lånelöftet. Och ja man kan få lönelöfte med krav att sälja innan. Dvs banken anser att du får låna ett visst belopp. Men för att du ska få pengarna måste du först sälja ditt hus.

Du behöver ju inte flytta ut, bara ha kontrakt på att du sålt.
 
dthompa skrev:
Kan svara på frågan om lånelöftet. Och ja man kan få lönelöfte med krav att sälja innan. Dvs banken anser att du får låna ett visst belopp. Men för att du ska få pengarna måste du först sälja ditt hus.

Du behöver ju inte flytta ut, bara ha kontrakt på att du sålt.
Tack för klargörandet!
 
Jag tycker nog ni kan klargöra att ert bud gäller under en begränsad tid. Förklara att ni är ute efter en snabb affär, då ni har för avsikt att annars buda på annat hus. Öppna gärna för motbud, det startar en dialog, och ni kan se om ni ligger nära varandra.
Var också tydlig redan nu med att budet gäller undre förutsättning att ni får två veckors besiktningsklausul, så att det inte kommer som en överraskning för säljaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.