TrumJalle skrev:
Jag skickade in min Indego direkt efter köp för att få den uppgraderad till senaste firmware (5.9, 00344). Den är nu tillbakakommen och det är dags för att lägga ut kabeln.

Jag har en rätt svår tomt med flera ensamma träd och undrar hur ni gjort med att ringa in med öar (jag har använt sökfunktionen men inte riktigt hittat svar)?
Infon jag läst från Bosch har ju varit att föremål som inte är "öade" körs emot vid 5 tillfällen och därefter har maskinen noterat dem som permanenta hinder och kör sedan runt dem. Det borde i min värld betyda att man inte behöver "öa" in fasta föremål som tål att köras emot och därmed slippa eventuellt krångel med för tighta avstånd mellan ö-kabel och kantkabel etc.

Jag kan tänka mig att maskinen eventuellt blir lite repig i fronten när den kör emot saker, men det gör mig inget. I övrigt kan jag inte komma på något negativt med att strunta i att "öa" in hårda, fasta föremål? Eller?

En annan sak: När maskinen kom tillbaka var den lite fraktskadad. På kartongens botten låg en plastdetalj avbruten. Jag kollade under skalet och den ska sitta i bakkant över hjulen för att hålla upp karossen tillsammans med en likadan till.
Jag vill inte behöva vara utan maskinen i ytterligare ett par veckor och undrar om ni vet varför detaljen behövs? Har den nån viktig funktion? Jag tycker att karossen verkar sitta bra trots detta?!
Är det stor belastning på den eller kan jag försöka sätta fast den med lite snabblim tro?
Ring inn alle alla tred som du inte vil at den skal krocka imot, det er inte så at den slutar krocka etter at den er registrert det på kartan. Det den gjør er å fortsetta klippemønsteret på baksidan. Legg kanttråden enligt Bosh manualen, da får du ingen problem.

Biten i esken kan inte limes,*den holder ytterskalet uppe. Den er enkel å bytte, din AF kan bestille ny til dig. Utan denne på plass vil roboten funka,men du får en unødvendig skjev belastning på upphengene.
 
TrumJalle skrev:
... På kartongens botten låg en plastdetalj avbruten. Jag kollade under skalet och den ska sitta i bakkant över hjulen för att hålla upp karossen tillsammans med en likadan till.
Jag vill inte behöva vara utan maskinen i ytterligare ett par veckor och undrar om ni vet varför detaljen behövs? Har den nån viktig funktion? Jag tycker att karossen verkar sitta bra trots detta?!
Är det stor belastning på den eller kan jag försöka sätta fast den med lite snabblim tro? ...
Den lilla trumpinnen ligger normalt inte emot huven utan dess funktion är att förhindra att huven gungar ner vid gupp och minskar på så vis påfrestningen för gummiupphängningarna. Den svarta versionen har gått av för flera av oss vid transport från Bosch. Min senaste klippare har nu vita pinnar och är kanske av tåligare plast. Nästa gång du skickar in rubbet för service så får du antagligen en helt ny uppsättning. ...så glöm pinnen...
 
  • Gilla
F1Alex och 1 till
  • Laddar…
Waxinator skrev:
Den lilla trumpinnen ligger normalt inte emot huven utan dess funktion är att förhindra att huven gungar ner vid gupp och minskar på så vis påfrestningen för gummiupphängningarna. .
På min Indego ligger de i mot ytterskalet som har en ``ring``på hver side. Ytterskalet kan dermed bevege seg til siden och fram -bakover men inte nedover. Hvis pinnen saknas vil all belastning bli på gummiupphengen.
 
rcjofo skrev:
På min Indego ligger de i mot ytterskalet som har en ``ring``på hver side. Ytterskalet kan dermed bevege seg til siden och fram -bakover men inte nedover. Hvis pinnen saknas vil all belastning bli på gummiupphengen.
Alla mina klippare har haft 2 mm spel i höjdled mellan huv och pinnarna.
Prova att trycka ned huven lätt över bakhjulen så skall den ha ett spel innan det tar stopp.
Huven sitter alltså normalt upphängd endast via sina tre gummifästen.
 
Redigerat:
Hej igen!

Jag är inte särskilt aktiv i detta forum, så förvänta er inga snabba svar ;)

Jag högtryckstvättade ju min indego(mycket ointelligent. ja, jag vet)

Blev lite frustrerad när den inte följde tråden, som jag tidigare nämt i mitt fösta inlägg, så jag högtrycktvättade helt enkelt indegon. klipparen låg uppochnerpå vi tillfället.
Detta gör att fukt/vatten tränger in i "caset" där moderkortet sitter.

Det hände väl inget just då men efter några dagar så började klipparen bete sig underligt.
Fick lite olika felkoder.
Klipparen gnällde på att den blivit tiltad över tillåtet värde.

Detta försvann inte utan blev successivt sämre.
Snart gick det inte ens att komma in i menyn.
Felet tillät inte ens en "factory reset"

Jag funderade lite på hur klipparen känner av lutning och hittade ett tilt-relä(RBS33) ytmonterat på moderkortet.
rengjorde detta och monterade det på en skumplast i tron om att öka tolleransen för vibrationer.
Provkörde och upptäckte att min geniala idé inte var speciellt genial ;).

För att göra en lång historia kort(relativt iaf) så klippte jag upp relät och fick se att det innehöll 1 IR-diod och 1 mottagare.
mitt emellan dessa satt en plåtcylinder med ett hål i.
I cylindern fanns en stålkula(skulle jag gissa på, öppnade den inte.
när klipparen inte tiltade mer än tillåtet eller "hoppade" mer än tillåtet så fick inte mottagaren någon signal av IR-dioden.

Jag tog bort plåtcylindern och blockerade sändare respektive mottagera med lite eltejp och lite smältlim.

Nu går klipparen som aldrig förr :)

Detta sätter ju vissa säkerhetsfunktioner ur spel, men vem f*n bryr sig... nu klipper den iaf.
bifogar lite bilder på mitt fösta misslyckade försök.

G'nite
indego3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


indego2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • indego1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fifth Avenue och 1 till
  • Laddar…
Det ska nu finnas en ny mjukvara 5.9 build 406 som är installerade i maskiner tillverkade i juni.
Synd att inte serviceverstan i Danmark är med på noterna, för då hade man haft den.
 
kommer vänta så länge jag kan med att skicka in min så man får senaste version
 
Eriksgatan
Waxinator skrev:
Spelet är 16 mm och första kröken kommer inte närmare än 10 mm från hålet på trattlösa modellen... På din bild ser det ut som att första kröken ligger an mot tratten och på så vis avlastar själva axelhålet ??!
Min bild är lite missvisande. Kröken kommer inte emot tratten så framhjulens axlar bottnar nog precis som tidigare. Det är lite svårt att mäta på fri hand men jag får spelet snarare till 20-21 mm än till 16 mm. Är det en skillnad eller är jag bara dålig på att mäta tro...? :|
 
Jag var inne på Jula idag och klämde på en ny Indego, och ännu en uppdatering på klippskivan verkar vara att knivarna sitter mycket glappigare. Förmodligen har de gjort metallinsatsen i plasten med något längre utstick. Eller så hade de inte skruvat åt knivarna tillräckligt.
Det är nog ingen dum ide, då mina knivar känns lätt kärva så fort det hamnar lite gräs mellan.
 
vad har ni för inställning på kantklippnimg? jag har auto.
skall man ha max inställning på hur kort gräset skall vara
 
Mikael_wi skrev:
vad har ni för inställning på kantklippnimg? jag har auto.
skall man ha max inställning på hur kort gräset skall vara
För kantklippning finns ingen Auto, det är varje gång, varannan gång, var fjärde gång eller aldrig. Auto har med överlappningen att göra.

Gräsets längd ställer man manuellt med den röda ratten. Förstår inte hur du menar med max inställning.
 
sorry menade överlappning, är det lönt ha något annat än auto?

och den röda ratten,,vad har ni alla inställt här?
 
Auto och läge 3
 
Eriksgatan skrev:
Min bild är lite missvisande. Kröken kommer inte emot tratten så framhjulens axlar bottnar nog precis som tidigare. Det är lite svårt att mäta på fri hand men jag får spelet snarare till 20-21 mm än till 16 mm. Är det en skillnad eller är jag bara dålig på att mäta tro...? :|
En halv centimeter skillnad kan inte vara mätfel... ;) Jag mätte flera gånger och på min är det 16 mm mellan ytterlägena. Din tratt-modell har säkert även andra innermått och det är ju bara översta läget som spelar roll för den magnetiska avkännaren på toppen.

Mikael_wi skrev:
sorry menade överlappning, är det lönt ha något annat än auto?
och den röda ratten,,vad har ni alla inställt här?
På de första versionerna blev där oklippta strängar i Auto så där ställde jag in 25, På senaste versionen har jag inga problem med strängar så där är Auto.

Klipphöjden hade jag förut på 3'an men nu på 6'an. Jag hörde på trädgårdsprogram att gräset skulle vara minst 4 cm långt för att rötterna skulle bli kraftiga nog att klara torka (tror jag det var).

Klipphöjd, 20 – 60 mm i 10 steg = 4,44 mm /steg
Min 20
2 24,44
3 28,88
4 33,33
5 37,77
6 42,22
7 46,66
8 51,11
9 55,55
Max 60
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.