Nä, det är det jag tänker på. Hemma hos oss har ju de flesta som har renoverat koll på vilka hantverkare som finns i bygden, vilka som har anlitat dem tidigare och hur nöjda de blev med jobben.

Vore intressant att höra mer om hur ni som har blivit missnöjda alt lurade har gjort när ni har valt att anlita en viss hantverkare. Har ni använt er av "minst-två-oberoende-rekomendationer-regeln" och det ändå inte har blivit bra?
 
I stan (eller åtminstone i vår stad) råder ju stor brist på hantverkare. Valet kan många gånger handla om att få någor gjort på ett klantigt sätt eller inte få det gjort alls!
 
Jag har också mycket dåliga erfareheter av hantverkare. Jag tror att elektrikerna är värst. Jag har aldrig träffat en hederlig sådan, de försöker alltid salta räkningarna.

När min son skulle söka till gymnasiet för fem år sen då noterade jag att den lägsta intagningspoängen var till utbildningar inom byggsektorn. Så det är väl troligt att de här killarna i skolan som satt längst bak i klassrummet och rapade och kletade snor på tjejerna etc hamnade på såna skolor/jobb så småningom. Inte för att de var intresserade av att bli snickare utan för att de inte kom in på nåt annat.
 
Jag blir uppriktigt sagt överraskad över att läsa hur många som har haft dåliga erfarenheter men div.hantverkare.

Visst förstår jag att det förekommer men inte i den utsträckningen..

Alla jag har att göra med är väldigt seriösa med sina jobb.Kan inte påminna mig att någon kund varit missnöjd med någon.

Komma till överenskommen tid,vara på plats,ringa i god tid om man inte kan/hinner,
utföra det kunden vill ha, etc etc handlar väl inte om branschen utan om vanligt sunt förnuft.

Antar att de flesta missnöjda här bor i Sthlmstrakten..?

Blommis>>Du låter bitter,måste ha haft väldigt trista erfarenheter.Tråkigt.


Det enda jag har att säga är ett ord;referenser.

Svårare än så är det egentligen inte.Inte en,utan flera!

MVH/Nicke,snickare.
 
-Nicke- skrev:
Komma till överenskommen tid,vara på plats,ringa i god tid om man inte kan/hinner,
utföra det kunden vill ha, etc etc handlar väl inte om branschen utan om vanligt sunt förnuft.

Antar att de flesta missnöjda här bor i Sthlmstrakten..?
Man kan tycka att hålla tiden och att vara på plats är baskunskaper oavsett vilket yrke man utövar. Tyvärr verkar det som att en del hantverkare har glömt av denna biten har jag bittert fått erfara >:(

Nej, jag tror inte att detta är ngt specifikt Stockholms-problem, möjligtvis att det är överrepresenterat i stostäder.
 
Mina föräldrar har en villa i en mindre stad ca 10 mil från stockholm. De har anlitat ett flertal hantverkare (minst 10 olika firmor) vid lika många tillfällen olika år. De ställer fram bullar, kakor och kaffé, är trevliga och prutar inte på priserna. Trots det har det varit problem samtliga gånger.

Oftast dyker inte hantverkarna upp över huvud taget. Eller så jobbar de en dag eller två och kommer sedan inte tillbaka. Ibland ringer mina föräldrar upp dem och då svarar de att de inte har tid att komma just nu men kan komma imorgon eller om några dagar (och då är det samma visa) tills de inte orkar vänta längre. De gångerna dhantverkanra genomfört jobbet har de bl.a. lagt plattor ojämt, Spräckt plattor men ändå använt dem, använt olika färger på fogen, glömt att lägga in fog, satt lister ojämt(ser ut som lustiga huset), satt in bänkskivor så det blir en glipa mot väggen, satt in fönster snett och med fel avstånd, satt in golvvärme och termostat fel så det är iskallt där man oftast står i köket. Listan kan göras betydligt längre.

Dessutom har de lyckats skapat en stor buckla i rostfria kylen, kantstött en kökslucka ordentligt, skitat ner en tygfåtölj så illa att den måste slängas, tappat verktyg i parkettgolvet i vardagsrummet, repat golvet genom att dra verktyg på golvet, slagit hål i väggen med en stenskiva, skapat en läcka i ett vattenrör som ligger i en pelare så det gick vatten genom pelaren och ut över golvet, samt skapat en mindre elbrand i ett uttag som de satt upp.

Det kan tilläggas att han har försökt få tag på de bättre hantverkarna, ibland flera mildärifrån (som han då betalar extra för) och att några av dem var ditskickade av Ballingslöv som skulle sätta in köket.

Ibland har de fått hålla inne betalningar. Oftast har det slutat med att min far har fått riva upp arbetet och göra om det själv. Han är duktig men har ett annat jobb och anlitar hantverkare för att han själv inte hinner. Nu har de givit upp, så när de senast byggde om badrummet på ovanvåningen skötte han allt själv eftersom det går snabbare, blir billigare och blir rätt från början.

Något är jäkligt fel. En seriös hantverkare skulle kunna tjäna enorma summor, men det verkar ytterst svåra att få tag på.
 
Jag undrar varför ska man inte jämföra byggmax med var snickarna får tag i sitt virke.
Bara för att det är så mycket billigare och att man inte vill känna sig vid dom priserna?

Bara för att byggmax golv är billigare betyder det inte att det är sämre kvalite.
Jag tog reda lite om tillverkarna som gör parkettgolvet I polen som byggmax säljer.
En av dom största företag som tillverkar parkettgolv. Parketten är importerad från ett land där priser är 1/3 av priset i sverige och där anses det som hög kvalitativt parkettgolv. Och bara för att klicksystemen inte är helt perfekt så tyder det inte på att material kvaliten är kass. Jag har sett svindyra golv med helt hopplösa clicksystem.

Sen ska man inte vara naiv och tro att det som snickare tar ut 10-15% extra täcker vad som påstås här. Tid, reskostnad för inhandling av material, det myglar dom in i arbetstiden endå.

/En som slutat köpa annat än byggmax klickgolv (Barlinek märket 200-240 kr/kvm)
 
lawpan skrev:
Sen ska man inte vara naiv och tro att det som snickare tar ut 10-15% extra täcker vad som påstås här. Tid, reskostnad för inhandling av material, det myglar dom in i arbetstiden endå.
Täcker vaddå? Det påstås att det skall täcka den administrativa kostnaden, samt tiden som går åt vid reklammation. Det är däremot naivt att tro att det gör det. Man får sälja en hel del material för att täcka upp för t.ex. en strulande golvvärme, så i slutändan är det ingen större profit i påslagen.
Det optimala vore om kunden själv kunde köpa exakt det material man vill jobba med och leverera det till arbetsplatsen -jag skulle inte klaga iaf!
Anledningen till att man inte vill handla på ställen som IKEA, Byggmax och Bauhaus är att det inte alltid finns allt man behöver (på Ekesiöö och Fredells hittar man det..) och det är avsevärt mycket struligare och mer tidskrävande på dessa ställen.

Myglar in restid och tid för att köpa material?? Hallå...!! Ska vi inte få ta betalt för att köpa ut material till ditt projekt? Varför ska vi bjuda på den tiden??

Beträffande materialpriser -Ska hantverkaren åka runt och jaga priser så försvinner snabbt de kronor man tjänar på en regel i arbetstid.
 
Samt att om vi ska handla på Byggmax odyl ställen så blir ekonomin snabbt ansträngd, oim att de inte lämnar kredit.
Dessutom så kan man inte handla allt på de ställena, då deras sortiment många gånger är för amatör anpassat och att de långt ifrån har allt som man kan tänkas behöva.
Ska vi då först köra till byggmax, och sedan till de riktiga ställena så lär ju inte jobben bli billigare direkt.
Sen det där påpekandet om att vi "Tid, reskostnad för inhandling av material, det myglar dom in i arbetstiden endå." var bland det dummaste jag har hört, eller du tar inte betalt om chefen din skickar dig att handla till ditt jobb?
 
ACME skrev:
Täcker vaddå? Det påstås att det skall täcka den administrativa kostnaden, samt tiden som går åt vid reklammation. Det är däremot naivt att tro att det gör det. Man får sälja en hel del material för att täcka upp för t.ex. en strulande golvvärme, så i slutändan är det ingen större profit i påslagen.
Det optimala vore om kunden själv kunde köpa exakt det material man vill jobba med och leverera det till arbetsplatsen -jag skulle inte klaga iaf!
Anledningen till att man inte vill handla på ställen som IKEA, Byggmax och Bauhaus är att det inte alltid finns allt man behöver (på Ekesiöö och Fredells hittar man det..) och det är avsevärt mycket struligare och mer tidskrävande på dessa ställen.

Myglar in restid och tid för att köpa material?? Hallå...!! Ska vi inte få ta betalt för att köpa ut material till ditt projekt? Varför ska vi bjuda på den tiden??

Beträffande materialpriser -Ska hantverkaren åka runt och jaga priser så försvinner snabbt de kronor man tjänar på en regel i arbetstid.

ACME har naturligtvis helt rätt. En hantverkare måste ju självklart få betalt för det arbete han utför. På den kostnad han tar ut ska han betala moms (25%), sociala avgifter/egenavgifter (ca 33-34%) lön och skatt (ca 30-33%). Andra kostnader som måste täckas är byggmaterial, verktyg, bil, bensin, telefon, kontor, försäkringar, administration, kontorsmaterial, etc.

Lägg in all tid för kostnader för att fixa misstag och reklamationer, rådgiva på telefon, skriva offerter och besöka byggplatser när den som begär offerten inte anlitar byggaren etc.

Jag är förvånad över att det inte är dyrare att anlita hantverkare. Däremot tycker jag det finns för få som gör ett bra jobb. Kanske kan det ha att göra med alla kunder som inte förstår kostnader och försöker pruta, utnyttja och blåsa dem hela tiden. Det vore synd för det slår ju tillbaka.

De hantverkare jag träffat är dock inte så förtjusta i att man själv handlar materialet, även om man kommer överens om exakt vad innan. Kanske har det att göra med att det skulle ta längre tid att gå igenom med kunden exakt vad de ska köpa och chansen att något blir fel är ganska stor om kunden inte är insatt.
 
Instämmer med föregående talare om att man inte kan hitta allt man behöver på firmor som tex byggmax, sedan tycker jag inte priserna skiljer speciellt mycket, åtminstonde inte om man jämför kvalité.

Minns en gång en kund insisterade på att virket skulle handlas på Byggmax, sagt och gjort, åkte dit och hittade bara korkskruvade 45*70 och en annan dim. saknades helt "skulle komma in om ett par" dagar fick jag som svar av en ointresserad försäljare.Åkte på eget intiativ till min "vanliga" brädgård och handlade fint virke, till snabb service, ( var ute med lastad bil och följesedel på fickan inom 15min). När jag sedan räknade ut vad det hela kostade var skillnaden försumbar ( mindre än 100 kr) på en totalsumma av material av 7000:- ca.

En annan sak, det här med att kunden handlar själv. Sedan förra året (april?) ska jag kunna lämna 3 års garanti på arbetet. När man handlar i butik lämnar de 2 år.
Alltså handlar kunden något med skitkvalite får jag stå för 3e årets garanti om jag monterar det. Handlar jag väljer jag naturligtvis något med bra kvalite som jag vet håller.
 
Du lämnar ju bara garanti på det du säljer i form av varor och tjänster. Har kunden köpt taskigt material, och du kan påvisa materialfel vid en reklamation, så får kunden vända sig till leverantören. Då får han en ny pinne och får lösa problemet själv.
 
ACME skrev:
Du lämnar ju bara garanti på det du säljer i form av varor och tjänster. Har kunden köpt taskigt material, och du kan påvisa materialfel vid en reklamation, så får kunden vända sig till leverantören. Då får han en ny pinne och får lösa problemet själv.
Ja det är bara det att verkligheten fungerar annorlunda. anta att en fastighet byter ägare något år efter renoveringen, när sedan byggmax-prylarna sviker vem får då skulden?? -tja, säger förre ägaren, det var domdär "berras bygg" som klabbade ihop det där.....och så får byggfirman taskigt rykte.

Har varit på flera jobb där kunden vill man ska"slarva" med vissa detaljer för att dom tar tid och kostar pengar, "det ska bara hålla något år" får man höra, nej tack säger man då.

är man seriös vill man veta vad man håller på med för grejjor punkt slut.
 
jag har börjat skriva in i fakturan och besiktnigsprotokollet att kunden hållit med tex material. är det sen något som skall reklameras så får han stå för arbetskostnaden, resor mm
 
pellefant skrev:
jag har börjat skriva in i fakturan och besiktnigsprotokollet att kunden hållit med tex material. är det sen något som skall reklameras så får han stå för arbetskostnaden, resor mm
Såja... detta är något alla entreprenörer SKALL göra. Man kan ju endast lämna garanti på utförandet och inte på materialet.
Men detta är ju bara ett problem vid "byta nyckelhål" arbeten egentligen. Visst stora företag vill tillhanda hålla material till instalaltörer och andra UE för att sänka de totala kosnaderna men å andra sidan så står ju då GE eller TE för garantin så där har man inget problem.. Sen förkommer det att beställaren tillhanda håller material men om jag skall stoppa in det så skall vi ha 6% i arvode. detta för att täcka infästning, ev samordning och dyl.... Men nån garanti för materialet ger vi inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.