Frun klagade över att det var varmt igår så jag satte värmeväxlaren i standby/frysskydds-läget, alltså så att den är inaktiv om temperaturen överstiger +3 grader. Det är läget jag brukar använda på sommaren. Idag var det dock kallt i kåken så jag slog på värmen igen. Vi hittade en pöl med grönt vatten på golvet under växlaren nyss och då var det ju bara att leta runt. Det visar sig att det läcker/droppar mellan plattorna på själva växlaren, inte hiskeligt mycket, men lite. Jag är inte speciellt insatt i hur man servar en värmeväxlare mer än det normala som man behöver som villaägare. Vad gör man åt det här? Går det att dra åt något, byta packningar mellan plattorna eller är det här ett tecken på att hela växlaren måste bytas ut? Modellen är en ABB Villacentral 2000/97 som installerades 1998.
 
Jag tog ett kort som tydligt visar var det läcker.

DSC_0215.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Hej!
Läckage mellan plattorna går inte att laga. Man byter ut värmeväxlaren, alltså den delen som läcker. ABB/Alstom gör inga fjärrvärmecentraler nuförtiden men de togs över av det danska företaget LOGSTOR som säljer den under namnet REDAN. En växlare från den borde passa. Bytet är inte speciellt svårt, de fyra muttrarna lossas och monteras på samma sätt. Det är dock viktigt att det är tätt så låt en godkänd rörmokare byta, eller ditt fjärrvärmeföretag. Växlaren borde inte kosta mer än 1000-2000kr från tillverkaren, sedan lägger väl rörmockaren på en del.
Kolla var du har huvudavstängningarna på fjärrvärmen, de brukar sitta precis innanför ytterväggen. Om läckan blir stor så kommer det mycket hett vatten. Grönt vatten är vatten från huvudnätet för fjärrvärme. Logstors svenska kontor finns i Örebro.
Lycka till
 
M
Glömde fråga vart du bor. En del fjärrvärmeföretag äger själva växlaren och svarar för skötsel och byte om något går sönder. Kolla det först. Centralen håller mycket länge och man byter annars inte ut förrän den är minst 30 år gammal om reservdelar finns. Ring Logstor 019-208100 och fråga om växlaren.
 
Tusen tack för ditt utförliga svar, det känns som bra nyheter. :) Det stämmer att det märket REDAN på grejerna. Jag bor i Borlänge och har Borlänge Energi som leverantör, jag tror att det är de som gjort installationen en gång i tiden. Vi köpte huset senare så jag vet inte 100% säkert, men jag tror jag sett det i någon pärm. Det som är en aning förbryllande är att det står Calor VVS på ett klistermärke utanpå skåpet, men det finns inga som helst spår av den firman i någon pärm eller någon annanstans. Jag planerar att ringa Borlänge Energi först och kolla läget och om de skickar mig vidare så kollar jag med Logstor som du tipsade om. Jag planerar inte att göra jobbet själv, även om jag gärna ger mig på det mesta så håller jag mig borta från rörmokeri. :) Tusen tack för hjälpen!
 
M
Det är nog bra att ringa Borlänge Energi. De har nog tips på lämplig röris. Calor var nog entrepenören som monterade centralen. Calor köptes av YIT som har bytt namn till Caverion nyligen.
 
Letade på tillhörande pärm nu och märkligt nog finns ett papper underskrivet Borlänge Energi från 1998, trots att det sitter en Calor VVS-lapp på skåpet. Kanske någon form av samarbete. Vi får se vad Borlänge Energi säger. :) Som tur är så läcker det inte speciellt mycket utan det kommer någon droppe då och då så en tidning löser problemet under helgen.
 
Förmodligen så lejer fjv-bolaget bort alla rörjobben istället för att ha egna gubbbar.

Har det löst sig nu?
 
thewolf skrev:
Förmodligen så lejer fjv-bolaget bort alla rörjobben istället för att ha egna gubbbar.

Har det löst sig nu?
Jodå, det löste sig. Jag ringde Borlänge Energi och frågade om de ägde växlaren eller om den tillhörde fastigheten, och de ägde inte den. Men de kom ändå och kikade på den utan att det kostade något. Det var växlaren för varmvatten som läckte och de hade nya i bilen så jag kunde få den bytt omgående om jag ville vilket jag slog till på. Kostnaden för det var 4900 kr inkl. arbete, alternativt 4000 kr för plattväxlaren om jag gjorde jobbet själv.
 
Det löste sig ju riktigt smidigt,
 
Ja det lär man säga, Borlänge Energi brukar faktiskt sköta saker rätt så bra enligt min personliga erfarenhet. Jag misstänker att det här är den mest känsliga delen på centralen också (p.g.a. skiftningar mellan kallt och varmt vatten hela tiden) så förhoppningsvis ska det fungera många år nu utan problem.
 
Helt klart smidigt hanterat!

Så det är så mycket de kostar alltså, värmeväxlarna. Ta bort en nolla så har du tillverkningskostnaden ungefär, i Sverige. :)
 
martin43 skrev:
Helt klart smidigt hanterat!

Så det är så mycket de kostar alltså, värmeväxlarna. Ta bort en nolla så har du tillverkningskostnaden ungefär, i Sverige. :)
Tillverkningskostnaden är ju helt irrelevant, eller finns det någon som säljer till självkostnadspris?

Länka till någon som säljer exakt den VVX som TS har till ett billigare pris istället om du nu får ont i magen av att TS tyckte att det löste sig smidigt.
 
martin43 skrev:
Helt klart smidigt hanterat!

Så det är så mycket de kostar alltså, värmeväxlarna. Ta bort en nolla så har du tillverkningskostnaden ungefär, i Sverige. :)
Jovars, men så fungerar ju marknaden. :) Tar man ett par jeans som exempel så kan man troligen ta bort två nollor i stället för att få tillverkningskostnaden. Alla led vill ha sitt för att överleva och gå med vinst. Jag är inte den som klagar om samhället gick över till en resursbaserad ekonomi (www.thevenusproject.com) i stället där pengar inte existerade alls, utan jag ringde och det kom en gubbe eller en maskin och fixade värmen utan kostnad medan jag gjorde något annat roligt. Men det lär ju inte hända inom en snar framtid. ;)
 
Vilka reaktioner!
Dock verkar det vara _mycket_ högre påslag på VVS-grejer inkl styrsytem än t.ex. konsumentelektronik.

Det går trots allt in en del arbete för att knåpa ihop ett par jeans, det gör det inte i en värmeväxlare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.