mycke_nu skrev:
Det är upp till nätägaren att dokumentera. Kan denne inte visa var ledningen finns på begäran, så det inte heller ställas skadeståndsanspråk.

Med detta menar jag inte att egna kartor skulle vara onödiga, tvärtom, men ledningskollen är det enda långsiktigt hållbara.
Gräver man själv är det dock ditt eget ansvar att dokumentera hur ledningen är lagd inne på tomten.

Så var det i alla fall inte för oss när vi valde att gräva 3 meter själva istället för att betala 5 000 till nätägaren för grävningen. Nätägaren var då tydlig med att det var vårt ansvar att dokumentera var ledningen finns och på vilket djup. Det var därmed också vårt (och kommande fastighetsägares) ansvar att stå för kostnader om vi gräver av fibern.

/Krille
 
Ja, det finns givetvis alla möjliga varianter.

I ett projekt som jag jobbar med just nu kommer flera fibrer att passera genom ett antal trädgårdar och grenas av efterhand. Det är möjligt att fastighetsägarna kommer att gräva själva, men dokumentationen måste läggas på nätagaren i ett sådant fall.
 
Igår ringde entreprenören Skanova hade anlitat och sa att det gällde en reklamation, vilket jag inte begärt i mina samtal.

De ska komma på tisdag och skarva kabeln och blåsa i ny fiber.

Jag utgår från att det blir gratis.
 
Angående Ledningskollen.se så brukar jag (när vi använder den i jobbet) få veta att de flesta ledningsägare har ritningar till fadtighetsgräns, innanför det får vi kontrollera med fastighetsägaren för där har de ingen kunskap. Intressant när man ska borra eller gräva på en gammal industrifastighet där ingen har en aning om var något ligger :)
 
Killarna var här i tisdags och skarvade ducten och blåste i ny fiber. Tog 2 man ca 1h och togs som en reklamation utan kostnad för mig.
 
  • Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
lapower skrev:
Killarna var här i tisdags och skarvade ducten och blåste i ny fiber. Tog 2 man ca 1h och togs som en reklamation utan kostnad för mig.
Det var ju himla skönt att du slapp kostnaden för skarvningen!
 
peternicklas
lapower skrev:
Killarna var här i tisdags och skarvade ducten och blåste i ny fiber. Tog 2 man ca 1h och togs som en reklamation utan kostnad för mig.
Köp en Trisslott snarast..
 
  • Gilla
Finspang
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Köp en Trisslott snarast..
...eller ge fan i det, din tur är förmodligen förbrukad för lång tid framåt;)
 
  • Gilla
danielandersson
  • Laddar…
Varför skulle det vara tur?
Frågan är väl om jag ska reklamera hela installationen eftersom antagligen hela kabeln ligger oskyddad på ett spadtags djup. Risken e väl rätt stor att någon annan gräver av i framtiden när jag har sålt huset?
 
Entreprenören borde köpa en trisslott.
De hade tur att de inte fick gräva upp allt och göra om det från början, för dig innebar det ju bara besvär.
 
lapower skrev:
Varför skulle det vara tur?
Frågan är väl om jag ska reklamera hela installationen eftersom antagligen hela kabeln ligger oskyddad på ett spadtags djup. Risken e väl rätt stor att någon annan gräver av i framtiden när jag har sålt huset?
Det är sant, nu finns det ju dessutom dokumenterat att "du vet" att kabeln ligger på detta djup.
Du kanske skulle köpa dig en Trisslott ändå...
 
Jag grävde som ue åt svensk infrastruktur. Där krävdes 40cm djup samt törgrav med varningsband. Om ej 40cm så som på tomter så las singel-ducterna i pem-slang.


På den punkten var dem tydligen seriösare. Att betala ue var lite sämre...
 
MathiasS MathiasS skrev:
Min luftledning med fiber i börjar plötsligt kännas som en bra uppfinning.
Just det. Vi fick luftledning och de sade ”ni har luftledning förut då ingår luftledning nu”. Bergig tomt syntes avskräckande. Nu är jag desto gladare, men träd och grenar är riskfaktor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.