Jag sprang på den här sidan för ett par dagar sedan när jag letade körskolor.

http://www.localears.com

Där kan man ge betyg och läsa omdömen på massvis av tjänster, bl a hantverkare. De har inget forum som denna sidan, men vem behöver att annat forum, eller hur? Om vi är många som lämnar betyg så borde branschen kunna saneras...
 
Hej!

Det finns mängder med förträffliga, pålitliga och seriösa hantverkare (här i mälardalen iaf). Har själv inte tummen mitt i handen, men arbetar med annat (sådant som jag kan), så jag anlitar som oftast proffesionella hantverkare som kan sitt. Begär offert. Diskuterar genom vad jag har för förväntningar på slutresultatet (KAN variera!) Skriver kontrakt. Vitt med moms å hela baletten. Nyckel kvitteras ut i samband med arbetsstart, återlämnas i samband med avslutat arbete. Låter dem handla mtrl enligt spec var de vill så får jag det jag vill ha, de som de vill ha det (rabatter o.d. eller vad det nu kan vara frågan om) De skickar fakturan i samband med avlutat arbete. Har fungerat alldeles utmärkt x flera. Har dessvärre också träffat på rötägg, men de finns inom alla brancher. Målare som inte utförde arbetet efter offert trots att han handlade sakerna, fick bestämma både tid och pris. Mitt misstag! Kontrollerade inte med tid referenser. Han var sen första dagen och dessutom han var den enda av målarna som inte bad om att få se objektet innan offert skulle lämnas in. Detta till trots (han rek av färghandelns här i staden) valde jag att låta honom utföra arbetet. Mitt misstag. Mitt utdragna bekymmer. Numer har jag iaf förstått (av mina goda erfarenheter) att låta mitt första intryck bestämma. Kvalitet kostar, oavsett om det är mtrl eller en duktig hantverkare. Låt Er inte skrämmas. Leta, fråga, sålla, skriv kontrakt. Vitt tjänar alla på, i längden.

/Husdoktorn
 
Med alla menar du staten?
Det är ju som med allt annat, ju fler misstag desto mer lär man sig. Jag har precis lärt mig att inte köpa billiga skit elverktyg. T.E.X selecta kap/geringsåg. Toolman hand överfräs..selecta borrhammare, B&D skruvdragare, Undrar vad jag ska lära mig imorgon??
 
ktm525 skrev:
Med alla menar du staten?
Njae......den oseriöse svartjobbaren binder även ris åt egen rygg eftersom jag tvivlar starkt att de sätter undan en del av svartpengarna till pensionssparande.
Sedan kommer de och gnäller om dålig sjukpenning och pension när de officiellt inte tjänat speciellt mycket.......
 
Det argumentet låter lite rött..ska inte en människa kunna få förtroendet att hushålla med sina egna pengar? Klarar man inte detta kanske man inte förtjänar så mycket pension. Samma sak med spriten...spelandet...
Det vi snackar om här är ju folkvalda gangsters...
hoppas ändå att jag en dag kan känna stolthet i att betala skatt, tycker inte heller att skatterna är orimligt höga för oss vanliga löntagare, men det är fördelningspolitiken jag avskyr.
 
ktm525 skrev:
ska inte en människa kunna få förtroendet att hushålla med sina egna pengar? Klarar man inte detta kanske man inte förtjänar så mycket pension. Samma sak med spriten...spelandet...
Instämmer, men gnället kommer ändå som ett brev på posten:
Va???????Det hade jag ingen aaaaaaaning om.........
Det är så synd om mig.........

Ta smällen för ditt eget agerande.
Den som jobbar svart får se om sitt eget hus.
Den som anlitar svart mister bla. garanti och konsumentskydd.
 
När jag läser alla skräckhistorier på detta forum förstår jag inte riktigt hur ni bär er åt.

Vi har nyss köpt hus och har hittills anlitat tre hantverkare, timmerman (2 ggr), murare och trappsnickare.

Alla tre har vi fått tag i via rekomendationer från grannar, arbetskamrater, kompisar och, i timmermannens fall, länsmuseet. Alla tre har kommit ut och på plats diskuterat med oss hur arbetena bör utföras och vad detta kan tänkas kosta. Hantverkaren har fått avgöra hur jobbet ska göras, men alla tre har varit noga med att fråga ut oss om hur vi har tänkt oss slutresultatet. Och sen har de kommit tillbaka några veckor senare, gjort jobbet och skickat räkning.

Svårare än så har det inte varit för oss. Kan det vara en landsbygds vs stadsfråga?
 
Men alltså VARFÖR skall hantverkare jämt tjäna så förbenat mycket på matrialet?? Jag har varit i kontakt med hanverkare några gånger och sagt att jag har matrialet själv och då är de inte lika sugna på att åta sig jobbet.
Det bästa vore väl om de istället tog ut sina kostnader på timdebiteringen istället för att lura folk med skyhöga påslag på matrialet.
OBS! Det här gäller INTE alla hantverkare.
 
Det handlar inte bara om påslag på material mycket beror på att det blir svårt att ge fullständig garanti om folk köper hem en hög med material av tvivelaktig kvallite från Bauhaus etc.



ollesthlm skrev:
Men alltså VARFÖR skall hantverkare jämt tjäna så förbenat mycket på matrialet?? Jag har varit i kontakt med hanverkare några gånger och sagt att jag har matrialet själv och då är de inte lika sugna på att åta sig jobbet.
Det bästa vore väl om de istället tog ut sina kostnader på timdebiteringen istället för att lura folk med skyhöga påslag på matrialet.
OBS! Det här gäller INTE alla hantverkare.
 
Sara_B skrev:
När jag läser alla skräckhistorier på detta forum förstår jag inte riktigt hur ni bär er åt.

Vi har nyss köpt hus och har hittills anlitat tre hantverkare, timmerman (2 ggr), murare och trappsnickare.

Alla tre har vi fått tag i via rekomendationer från grannar, arbetskamrater, kompisar och, i timmermannens fall, länsmuseet. Alla tre har kommit ut och på plats diskuterat med oss hur arbetena bör utföras och vad detta kan tänkas kosta. Hantverkaren har fått avgöra hur jobbet ska göras, men alla tre har varit noga med att fråga ut oss om hur vi har tänkt oss slutresultatet. Och sen har de kommit tillbaka några veckor senare, gjort jobbet och skickat räkning.

Svårare än så har det inte varit för oss. Kan det vara en landsbygds vs stadsfråga?
Är nästan säker på att det ligger till just så, att på landsorten är man mer rädd om sitt rykte än vad man behöver vara i en storstad.

 
ollesthlm skrev:
Men alltså VARFÖR skall hantverkare jämt tjäna så förbenat mycket på matrialet?? Jag har varit i kontakt med hanverkare några gånger och sagt att jag har matrialet själv och då är de inte lika sugna på att åta sig jobbet.
Det bästa vore väl om de istället tog ut sina kostnader på timdebiteringen istället för att lura folk med skyhöga påslag på matrialet.
OBS! Det här gäller INTE alla hantverkare.
Vad är skyhöga påslag för dig? Jag lägger på ca 20% på mina nettopriser som är minst 10% lägre än vad en vanlig konsument kan köpa dem för.
Då väljs bra kvalite ut och materielet inhandlas inte på vilken lumpbod som helst.
 
sville skrev:
[quote author=ollesthlm link=1137184030/0#22 date=1139838885]
OBS! Det här gäller INTE alla hantverkare.
Vad är skyhöga påslag för dig? Jag lägger på ca 20% på mina nettopriser som är minst 10% lägre än vad en vanlig konsument kan köpa dem för.
Då väljs bra kvalite ut och materielet inhandlas inte på vilken lumpbod som helst.[/quote]

Läs vad jag skriver ;)
 
Bara undrar. Såg att du skrev det, men undrar lixom var gränsen går..
 
Även jag ställer mig undrande till vad skyhöga påslag innebär?
Det är brukligt att ta ut ett administrativt påslag om 10-15%. Dessa procent skall täcka upp för administration av fakturorna, men även täcka upp för dentid som går åt om en vara man har sålt börjar strula och behöver lagas/bytas ut. Hantverkaren får ersättning för den defekta varan från sin leverantör, men inte för tiden han lägger ner.
Sen skall man som privatperson inte jämföra hantverkarens priser med t.ex. Byggmax och Bauhaus, för där handlar sällan hantverkaren.

Att man inte är så pigg på att arbeta med tillhandahållet material beror nog mer på att det oftast innebär strul än att man ska ta ut x antal procent i påslag. Handlar man själv så får man de produkter man vill arbeta med, och det blir rätt saker inköpta från början. Privatpersonen kan ofta missa/köpa fel och det innebär strul och spilltider för hantverkaren.
 
Sara_B skrev:
När jag läser alla skräckhistorier på detta forum förstår jag inte riktigt hur ni bär er åt....Kan det vara en landsbygds vs stadsfråga?  
Det är ju skräckhistorierna som kommer fram och syns/hörs mest, även om dom står för en ytterst liten del av totalen.
Visst, klåpare och idioter finns, men det är inget unikt för byggbranschen.
Jag tror också att det finns lika mycket klåpare, procentuellt sett, på landsbygden fast dom kanske inte överlever lika länge där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.