Jag planerar för fulla muggar att riva ut mitt badrum och göra helt nytt under våren.

Jag har en gammal bidé som jag naturligtvis river bort men frågan är hur sätter jag igen hålet i golvet som kommer efter??

Golvet består av en betongplatta, (badrummet ligger på övervåningen), hur tjock vet jag ännu inte men några centimeter antar jag...
 
Bob_the_builder
med betong..? ;)
 
Bob_the_builder skrev:
med betong..?  ;)
Hehe jojo men exakt hur, jag har byggt en del men inte i betong. Armerar man på ngt sätt eller vad??

Jag vill ju ha samma nivå som övriga betongplattan... ::)
 
kan inte se att du behöver göra nåt annat än att fylla med betong eftresom du ju har "ramen" klar i form av ett hål, avjämna med spackel längst upp om du vill ha exakt samma nivå annars får du en ful kant runt hålet...
 
ok, tackar för svaren, det får bli till att fylla med betong och sen jämna av med våtrumsspackel ;D
 
avloppet från bideen går ju ihop med den stora avlopsrörsystem så se till att du inte täpper till med betong i en förgränning så att f.ex.toa slutar fungera!?!?
gaia
 
om du är osäker sätt en träplatta el dylikt i botten så att inte betongen rinner o täpper för nåt annat...
 
Jo precis vad jag tänkte, det är nog inte så bra att bara hälla i betong i hålet tills det tar stopp :surprised:. Lägger i nått som stopp och gjuter sedan, tack för tipsen btw!
 
Montera ett täcklock över avloppet och flytspackla över detta. Behöver du göra fall så använd ett byggspackel. Använd INTE våtrumsspackel på golvet!!
 
bara flytspackel över täcklock känns lite klent....trampar nog igenom det....
 
Det finns väl lock i typ gjutjärn, de borde vara tillräckligt stabila. Sedan gör man ett "nytt" golv av flytspackel, sedan ev golvslingor som flyts in och sedan klinker i fix. Det blir en rejäl kaka som inte ska spricka tycker jag.
 
Bob_the_builder
Nå, varför lägga ner flera hundra på en speciallösning när man kan blanda en skvätt betong för en tia?
 
Bob_the_builder skrev:
Nå, varför lägga ner flera hundra på en speciallösning när man kan blanda en skvätt betong för en tia?
Prexis, jag vill helst inte bygga upp golvet mer (då måste jag joxa med tröskel och dörr. Hade tänkt en enkel lösning och sedan ska jag köra T2-quicknet i klinkerfixet så slipper jag bygga på höjden men får ändå golvvärme.

Varför ska man inte ha våtrumsspackel på golvet btw?

:-[
 
Om du menar vanligt färdigblandat våtrumsspackel så kommer det att spricka om du har det på golvet. Det är ett väggspackel. Du måste få stopp på betongen om du ska hälla den direkt i avloppet, därför föreslog jag ett lock. Tänk på att du måste få alltihop helt tätt, vilken metod du än använder. I avloppsröret som väl har förbindelse med andra avloppsrör kan det komma fukt som vill ut genom det avlopp du stänger igen och då måste det vara 100 % tätt annars kan det bli fuktskador under tätskiktet som kan mögla.
 
Tucka ner en hårt rullad bit Gullfiber och gjut igen med betong,men kolla först hur långt ner det e till "botten" på röret så du inte gjuter igen saker som inte borde gjutas igen ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.