Tänkte med ett antal inlägg i denna tråd dela med mig av mina erfarenheter av att sätta in IKEA Metod kök.

Jag valde plockning och transport från centrallager som skulle bäras in till vald plats i huset (kostar max 1995 kr oavsett vikt / volym vilket jag tycker är rimligt) vilket skall levereras mellan 15-21 en given dag. Jag bor nu på en väldigt kuperad tomt med fyra etage av trappor som måste passeras innan man är uppe på baksidan där paketen skulle bäras in. Jag hade angivit (via automatisk uppringare från IKEA) att avståndet var ganska långt (typ 60 meter) men de hade ingen fråga om "trappor" eller antal höjdmeter etc. Jag ringde för säkerhets skull därför IKEA och meddelade hur det såg ut men de försäkrade att detta inte skulle vara något problem.

Leveransen utfördes av bolaget "Bring" och visade sig bli allt annat än smärtfri. Första gången Bring kom (avtalad tid) hade de sänt två "ungdomar" som blev alldeles förskräckta av hur långt det var att bära och den betydande höjdskillnaden. De vägrade bära in paketen och sade att leveransen skulle bäras ut dagen därpå.

Dagen efter ringer jag IKEA som utlovar att "Bring" skall höra av sig och kunna köra ut på en tid så att jag inte igen måste ta en halvdag ledigt från jobbet. Inget samtal kommer dock från "Bring" på förmiddagen så jag går tidigt från jobbet igen. När jag fortfarande på eftermiddagen inte fått något samtal ringer jag själv Bring som efter att slussa runt mig bland deras olika bolag bekräftar att leverans skall ske efter klockan 18:00 och dena gång med minst tre personer.

Även denna gång kommer dock bara två personer (dessa var dock betydligt kraftigare byggda än de som dök upp första gången) och efter lite övertalning från mig (jag påtalade att detta var andra försöket etc) bar de in försändelsens typ 100 paket av varierande storlek. Det var tydligt att "Bring" inte kommunicerat någonting till dem utan bara sänt ut försändelsen en andra gång.

Tråkigt nog var det inte möjligt att se om allt var helt (det går inte att vända och vrida på typ 100 kartonger medan transportpersonalen står och väntar på att få åka hem) men IKEA har lyckligt vis policyn att man har sju dagar på sig att anmäla transportskador så det löste sig!

När frun och jag sedan började gå igenom leveransen visade det sig att en täckskiva var helt förstörd (måste varit uppenbart för personalen från Bring men de påpekade det inte). I övrigt verkar leveransen så här långt varit fri från skador.

IKEA har hanterat den dåliga leveransen väldigt bra - de krediterade hela beloppet för transporten, kommer att köra ut en ny täckskiva och utlovade dessutom ett presentkort som "plåster på såren".

"Bring" däremot verkar inte 100% proffsiga om man säger så och verkar i synnerhet brista i kommunikation med sin egen personal och i planering av hur många personer och vilken utrustning man sänder för olika transporter.

IKEA borde verkligen se över om det inte finns någon bättre partner för transporter av hela kök då "Bring" mer verkar lämpliga att hantera mindre saker som vitvaror etc...

Så över till själva köket!

Så här långt har vi monterat sex skåp och det har varit väldigt enkelt. Har visserligen inte provat något mer "avancerat" ännu (typ hörnskåp) utan bara vanliga bänk och överskåp... För att kunna kryssmäta lättare och med bättre precision har jag valt att montera upphängningsbeslagen sist (efter att baksidan är påspikad) då dessa är lite i vägen för tumstocken/måttbandet men i övrigt inga konstigheter (tar några minuter extra att göra det så då man får vända skåpet ett par gånger extra men det tyckte jag det var värt).

IKEA har verkligen förenklat monteringen av denna serie så långt i vart fall jag kan tänka mig. Det sätt skåpen sätts i hop gör att de i typ nio fall av tio blir helt räta (dvs kryssmätningen ger samma utslag längst båda diagonalerna ner till millimetern) utan att man behöver göra någonting och numera har de även tryckt en liten rand på baksidan som visar var man skall slå i spikarna för att de skall komma i mitten (jag använde en liten nålsmal pryl för att göra ett litet hål för varje spik så att de 100% skulle gå in rakt - behövs kanske inte men tar inte lång tid och gav ett bra resultat).

Således är min erfarenhet så här långt ett bra kök (men med mindre bra leverans) :)

Fortsättning följer.
 
Redigerat:
  • Gilla
emission och 10 till
  • Laddar…
Har nu kommit längre - nästan alla stommar är monterade (och målaren är klar med rummet - blev snyggt!). Återstår nu att lägga "klickgolv" sedan skall upphängningen börja.

Ytterligare ett par saker visade sig vara transportskadade (troligen beroende på att prylarna fått lastas av och på en extra gång hos Bring pga att leveransen inte genomfördes första gången).

Även de mer komplicerade skåpen var enkla att sätta i hop. Överskåp för hörn var lite svårare än de övriga då man måste "frihandsspika" några spikar in i en lutande skåpsida utan att tabba sig (så att spiken kommer ut på in eller utsidan) men med lite sunt förnuft och gott ögonmått var det inte något problem heller.

En bra sak är att allt som skall sitta inuti stommarna (även för hörnskåpen!) samt gångjärn, dörrar etc kan/skall monteras efter att stommarna hängts upp vilket gör att de kommer att bli lätta att lyfta upp på skenan även för en medelstark person (möjligen med undantag för hörnskåpen som är tyngre och som namnet antyder även skall sitta på två olika monteringslister).

Så här långt har jag bara hittat en liten detalj att reta mig på med IKEA stommarna och det är att de inte är 100% plana på ovan/undersidan utan sidostyckena sticker ut 1.5 mm både upptill och nedtill (en eftergift för att göra monteringen så enkel som den är och slippa geringsågade fogar antar jag?).
I mitt fall leder detta till lite problem då jag skall montera totalt 9 stycken spotlights i bakkant på undersidan av väggskåpen (det är Hide-a-light Pyramid vilken är 128 mm bred i bakkant) och för att dessa skall kunna sitta helt "dikt an" mot undersidan på överskåpet måste jag välja ett avstånd mellan dem (och mellan första/sista spotten och väggarna) som gör att ingen hamnar över en skarv mellan två skåp (för då gör de där 1.5 mm att den antingen kommer att sitta lite snett eller att det blir en glipa mellan armatur och skåp).
Lyckligtvis är problemlösning en av mina starkare sidor så efter lite pyssel (skrev ett enkelt program som provade olika kombinationer) kom jag fram till hur de kunde sättas men visst hade det varit enklare att bara kunna dividera längden med antalet spotlights (och anta att första och sista avstånden mot väggarna kan vara hälften av de övriga) för att få reda på rätt mellanrum än att behöva göra det extraarbete jag fick utföra (och dessutom kunde inte första och sista avståndet mot väggarna bli exakt hälften av de övriga avstånden utan ett fick bli ett annat "konstigt mått" som krävdes för att få det att gå ihop)...
Som jag ser det kommer dessa 1.5 mm också att leda till att täckbitarna jag tänker sätta mellan taket och överskåpen inte kommer att sitta 100% tätt mot överskåpen (om man inte kan fräsa ut 1.5 mm ovanför varje skarv men det är inte lätt i en lackad yta om man inte är fullblodsproffs eller ens då?).

Man kan väl också säga att IKEAs plastsocklar kunde vara snyggare och mer robusta men det är ju upp till var och en om man vill använda dem eller göra lite mer arbete och snickra egna. Kommer själv att först pröva dem för att se hur det blir och om det ser för illa ut hitta på något alternativ...
 
Redigerat:
  • Gilla
Tuben88
  • Laddar…
Ett tips till dig gällande ditt belysningsproblem är att köpa en täckskiva att kapa till och sätta under väggskåpen först för det blir myyyyyyycket snyggare och mer lättstädat när du får en plan yta under skåpen också.
Denna skruvas inifrån skåpen och sen en droppe färg på skruvskallarna så blir det kanon.
Låt gärna skivan sticka fram motsvarande luckans tjocklek så det ramar in luckorna för det blir snyggast.

:)

Glipan du får mellan skåpen och takanslutningen blir obefintlig om du skruvar takanslutningen inifrån skåpen och "spänner" ner den mot skåpen och den kan bara skymtas när luckorna är öppna, men sätt den 1-2 mm in på skåpet så syns det aldrig.
 
  • Gilla
Sister ray och 2 till
  • Laddar…
Jag beställde också IKEAs kök med utlämning, och har sedan tidigare begärt hemleverans av saker plockad i butik.

De som plockades i butik valde jag ej inbärning på, och dessa kom i vad närmast kan beskrivas som de platta paketens version av plockepinn. Något enstaka emballage var så skadat så att varan tagit skada, men dessa kunde jag placera så att det inte syntes.

När jag beställde köket hade jag lärt mig av mina misstag så jag begärde uppbärning (3e våningen utan hiss). Det kommer två väldigt stressade killar en kvart efter sista leveranstid (jag valde förmiddagen). Det tog dem nog minst en timme att bära upp allt. Tydligen hade dessa killar jobbat till 10 kvällen innan och räknade med att det skulle vara samma sak den dagen. Här tror jag inte att jag hade någon egentlig skada på emballaget, men det var lite spännande att se dem baxa av en(!) pall med alla vitvaror på (Kyl, frys, ugn, DM och häll).

Första gången tror jag det var Jetpac, andra gången var det Bring. Gemensamt var att de kom i par där den ena ej talade svenska.
 
En bra sak med att beställa hemkörning var också att det som var trasigt på grund av transporten blev utbytt hemma hos mig (eller i vart fall fick jag det ordnat så då jag saknar bil och inte enkelt kan ta täcksidor och annat till ett varuhus).

Över huvud taget tycker jag att IKEA har haft ett väldigt bra bemötande när något blivit fel vilket jag verkligen uppskattar.
 
Har nu kommit så långt att stommarna är upphängda och det är dax att börja med inredningarna av skåpen. IKEAs lådor (Maximera) tycker jag väldigt bra om. De är extremt stabila när man monterat ihop dem till största delen görs utan verktyg.
En liten svårighet är att det finns så många varianter på hur lådorna kan konfigureras i METOD köket att bygganvisningen innehåller flera sektioner och det vill till att man väljer rätt. I stort sett handlar det om en låda skall sitta längst ned eller inte och om fronten skall sitta i linje med stommen eller inskjuten.

Mekaniken som bromsar och drar in lådorna är verkar också väldigt stabil men även för dessa gäller det att tänka till lite när de skall monteras pga de redan nämnda stora antalet möjliga konfigurationer.

Jag har ännu inte prövat att montera de horisontella "flip-up" dörrarna. En nackdel med dem är att det inte finns färdiga skruvhål (som om vanliga gångjärn används) i luckorna/lådfronterna men IKEA sänder med en mall som visar var man skall göra hål så förhoppningsvis blir det inte svårt.

En nackdel med METOD systemet är att täcksidorna inte går att köpa i längre format än 240 cm. Jag har ca 243 i takhöjd och hade velat sätta en hel täcksida från golv till tak bredvid kyl & frys men nu får jag antingen köpa andra täcksidor från en annan leverantör (med risk att färgen inte matchar exakt med övrigt) eller låta dem sluta vid sockeln i nederkant. Detta måste vara ett ännu större problem för den som t.ex. har 250 i takhöjd (så att 8 cm sockel inte räcker för att nå taket)...
 
Redigerat:
  • Gilla
Tuben88 och 1 till
  • Laddar…
Vi valde att använda "Hyttan" (ekfaner) för alla luckor/lådor samt "Blankett" som handtag. Denna kombination är i vårt tycke snygg men ger ett praktiskt problem - skarven mellan den ca 6-7 mm tjocka stav/list av massivt trä som omger varje lucka/låda sammanfaller med var man vill skruva "Blankett" och efter att det ett par gånger spruckit i limningen när man bara använder en pryl och sedan skruvar fick jag gå över till att förborra vilket tog extra tid.

Blankett har också ett annat problem - i alla sammanhang där man vill foga samman två lådfronter så att de "ser ut" som flera lådor men fungerar som en enda (i mitt fall framsida på integrerad diskmaskin och framsidan på diskbänksskåpet) får man problem om man som jag tycker det är snyggt att sätta blankett även på de fronter där den inte har någon funktion så att de verkligen ser ut som "de andra lådorna". De beslag som ingår för att hålla ihop fronterna fungerar nämligen inte med "Blankett" utan att man sågar bort bitar av handtagen där beslagen skall vara (inte ogörligt då handtagen är tillverkade av aluminium men ändå ett oväntat och onödigt merarbete).
Har man med andra ord valt en köksdesign där man kommer att foga samman många lådfronter med beslag skall man nog undvika "Blankett" som handtag (finns ju många andra snygga att välja på).
 
Redigerat:
  • Gilla
Tuben88 och 1 till
  • Laddar…
Vi har ett kök på 20 kvadratmeter och totalt 26 IKEA stommar, en lite komplicerad design där vi även ville täcka för tomrummet som bildas mellan tak och väggskåp, hade lite specialönskemål kring ventilation (för att få ett litet "skafferi") etc.

Efter en del funderande valde vi att jag monterade stommarna och alla luckor (handtag, gångjärn) / lådor / skåpinredningar etc för att hålla nere kostnaden men tog in hjälp av en snickare (ej via IKEA) med resten.

Detta kan jag i efterhand säga var en väldigt bra lösning för oss med tanke på att vi saknar verktyg och erfarenhet för "finsnickeri". IKEAs urval av täcksidor visade sig också kräva en hel del erfarenhet/fantasi hos snickaren för att få till lackade ytor på alla ställen där man vill ha dem vilket skulle varit en utmaning för oss själva. Jag hade absolut inte lyckats göra hela arbetet lika bra och det hade ändå tagit väldigt mycket tid och skapat mycket irritation/stress innan det blivit klart.

Är man händig (eller inte är så kräsen över slutresultatet) och/eller råkar ha en köksdesign som inte kräver mycket passbitar/täcksidor kan man säkert utan vidare göra hela arbetet själv (som jag nämnt tidigare har IKEA tänkt väldigt mycket på att förenkla på alla mjöliga sätt) - har man bara ett bra vattenpass och någorlunda raka väggar/räta hörn är det det inte svårt att sätta upp skenan och hänga upp skåpen.

Tar man in snickare via IKEA som gör arbetet för "fastpris" (är det 800 / skåp det kostar?) tror jag att det är väldigt viktigt att i förväg ta reda på / överenskomma vad de skall göra "runt omkring", "hur snyggt" de kommer att lösa olika saker och vad dessa extra saker kommer att kosta.

Skulle de göra lika mycket och snyggt kringarbete som behövdes i vårt fall skulle fastpriskostnaden varit väldigt rimlig med tanke på att även montering ingår men om de bara monterar "på enklaste sätt", sågar till passbitar med handverktyg (i stället för ett speciellt sågbord/klinga) och inget runt om kring arbete ingått hade det inte varit en tillräckligt snygg eller ens prisvärd lösning för oss. Vi tyckte därför att det var tryggare/enklare att göra de enkla arbetena själv och på timkostnad låta en snickare göra resten enligt våra önskemål.
 
Redigerat:
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
I vårt kök använder vi horisontellt monterade luckor (dvs sådana man öppnar uppåt) för de flesta väggskåpen och bruksanvisningen till de gångjärn som används för dessa är verkligen inte lätt att begripa i minst ett VIKTIGT avseende...

För dessa gångjärn finns inga förborrade hål i stommarna utan man får själv skruva fast dem på rätt plats MEN för att detta skall gå att göra på ett enkelt sätt fungerar gångjärnen själva som en "mall" för var de skall sitta genom att det sticker ut två utstansningar vilka - när man väl begripit att det är så man skall göra - passar in i hål som finns i stommen och gör arbetet väldigt enkelt!

Det är bara att hålla gångjärnen så att dessa utstansningar passar i hålen och sedan skruva. Jag fäste gångjärnet lite försiktigt med en tving i rätt läge så att jag fick båda händerna fria att skruva/hålla skruven och då gick det som en dans.

Bruksanvisningen är dock väldigt dålig på att förklara detta så det krävdes, i vart fall för mig, en hel del kliande i huvudet innan jag kom på hur man skalle göra för att sätta dem på rätt plats...

Det finns inte heller information om i vilka hål gångjärnet skall passas in mot (i höjdled) när man, som jag, har ett 80 högt skåp i vilket jag vill montera två 40 dörrar (den ena över den andra) fanns men det var inte så svårt att lista ut.

Skall man använda sådana här dörrar/gångjärn är det också viktigt att beställa lådfronter och inte skåpluckor annars finns det fula hål för gångjärn som man inte har någon glädje av - använder man IKEA designprogram (som vi gjorde) blir detta förstås rätt automatiskt men väljer man bitar för hand ur "katalogen" kan man kanske göra fel om man inte tänker till...
 
Redigerat:
  • Gilla
evrf och 1 till
  • Laddar…
När jag byggt ihop två bänkskåp som med ett högskåp mot väggen skulle bilda en "kökshalvö" var jag först orolig att de inte skulle bli tillräckligt stabila i sidled (de skåp som monteras på mot väggen på skena blev omedelbart väldigt stabila i alla riktningar) men när de skruvats i hop med varandra och med högskåpet (som i sin tur sitter fast i väggen) och fått täcksidor och inredning blev de hur stabila som helst (trotts att jag använt IKEA plastben som många verkar klaga på) så min initiala oro visade sig vara helt obefogad :)
 
  • Gilla
elimon och 2 till
  • Laddar…
Tack för att du delar med dig :D
Vi ska byta vårt kök om två år och har börjat planera, fixa och dona...
Vi (jag, maken har ingen aning ännu så länge...) har i tanken ett platsbyggt Ikeakök med lite andra specialare, som granitskiva och andra beslag... Får se hur det går :p

Lycka till framöver!
 
Har man inte i det närmaste obegränsad budget tror jag att IKEA stommar (och om man gillar dem luckorna) kan vara en bra bas för ett väldigt snyggt kök. Pengarna man sparar på stommar/luckor jämfört med många dyrare men i mitt tycke helt jämförbara alternativ kan man lägga på finare bänkskivor, kakel, knoppar, vitvaror eller vad man nu vill skämma bort sig med.

Vill man ha ett riktigt bra resultat tror jag att de flesta behöver anlita en snickare till mer eller mindre del av arbetet - fördelen med IKEA är här att man själv kan välja tt göra sådant man klarar av (med kök från "fina gatan" är ofta montering "inkluderad" och man kan inte påverka storleken av den posten genom att göra vissa saker själv).

Mina efterforskningar har visat att om man vill ha klart bättre stommar (typ massivt trä) får man gå upp ganska rejält i pris och med tanke på att vårt nuvarande kök är ganska stort och vi vill ha många skåp skulle det kostat mer än vi var beredda att betala.

När vi flyttar nästa gång (den sista?) till en lägenhet med ett litet kök kan jag tänka mig att vi skämmer bort oss med fina stommar men inte denna gång - nu blev det tillräckligt bra för oss i vart fall med IKEA (skall posta några bilder när det är helt klart) :)
 
Redigerat:
  • Gilla
F_man och 1 till
  • Laddar…
Amatörsnickaren skrev:
Vill man ha ett riktigt bra resultat tror jag att de flesta behöver anlita en snickare till mer eller mindre del av arbetet - fördelen med IKEA är här att man själv kan välja tt göra sådant man klarar av (med kök från "fina gatan" är ofta montering "inkluderad" och man kan inte påverka storleken av den posten genom att göra vissa saker själv).
Mig veterligen och åtminstone i Skåneland så är det bara HTH-kök som säljer kök inkluderat montaget OM kunden vill ha det på detta viset för även där kan man köpa köket bara och välja egen montör eller göra det själv.
Alla andra köksleverantörer jag känner till och varit i kontakt med så rekommenderar de bara sina kunder en montör vilket gör att det är en deal mellan kund och montör vad kunden vill ha hjälp med vilket visst gör att det går och påverka prisbilden. :)
 
Tack för info Paul - jag hade fått intrycket att fler inkluderar montering men som jag har nämnt är det nog ganska olika vad olika kunder vill ha utfört så det låter rimligt om de flesta lägger det separat när man tänker på det.

Fast med med många dyra kök finns det väl inte så många enkla arbetsmoment då stommar (och kanske även lådor) redan är förmonterade från fabriken?!
 
Jo, oftast är det ju så mycket mer än bara montera upp skåpen som kunder vill ha hjälp med.
Golvläggningar, kakelsättning etc.

Sant som du skriver är där normalt inte mycket att förhandla med... typ allt eller inget.
Det är ju oftast samordningen av t.ex VVS , EL , MÅLERI etc. som folk gärna vill ha hjälp med så de själva kan slappna av och slippa bry sig...

Tittar man på ett mer "märkeskök" som oftast kostar >150000:- så är ju monteringen det lilla i det hela och därför väljer de flesta av dessa kunder att få proffsig hjälp med samordning och montering...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.