Blir långtidsparkering nu. Trots allt snack om dålig sommar och mycket regn är det väldigt torrt här (utanför Linköping) och inget regn utan bara sol och värme närmaste två veckorna.

Vi fick nog 75 mm under juni men gräsmattan vill ha mycket mer och jämnare. 30 mm per vecka tror jag att jag läste någonstans.
 
Tack för alla förslag o tips. Fick svar av HQ -nollställa GPS det kan endast en ÅF göra via dator.
Om om man utökar sin trädgård ställer GPS automatiskt in det nya området i det befintliga.
Skulle man däremot sen få problem med sin klippning då får man nollställa vilket tydligen var ovanligt.

Ja- min klippare gör oxå helt omotiverade 180gr svängar och kan göra så en bra stund. Jag har uppfattat som att " här behöver det verkligen klippas lite bättre" http://bhstatic.se/smilies/wink.gif

Beträffande knivarna har jag bytt ut dessa en gång på dessa 10 veckor men jag har inte kastat dom utan slipat till dom med ett s.k. våtslippapper och sedan byter jag ut befintliga och lägger dom i en skål med rengöringsmedel och vid tillfälle lite senare slipar till dom.
Detta så länge kniveggen är kanonbra och bara behöver brynas lite.

Har upptäckte att det vid t.ex. vått gräs ( dagg ) ger en beläggning på kniven längst in vid skruven vilket gör att dom roterar sämre. Kanske detta påverkar klipparen till att tro gräset har vuxit blivit kraftigare mm ?? http://bhstatic.se/smilies/confused.gif

Jag har däremot upptäckt en rolig sak - min AM 220 ( vid sommarstugan ) framhjul går otroligt lätt att rotera, ett litet slag och dom snurrar men på min 330X får jag vrida runt hjulen manuellt . Dom går jättetrögt jfr med 220-modellen. Gick in till en ÅF och jämförde - samma där. ÅF hade ingen förklaring hade inte ens upptäckt det.
Men lika förbaskat går min 330 ohyggligt bra och länge - rekordet 4 tim 15 min på en körning !!
Så hjulens tröghet påverkar inte ??
 
Jag har "nollställ karta" under gps på min. Är nollställ gps något annat?
 
Har några förbättringsidéer som jag delar med mej till HQs utvecklare:

1. Nu när man har servostyrd klipphöjd, varför inte då lägga till valet att klipparen klipper högre i sluttningar och i synnerhet i södersluttningar. Lutningsmätaren och GPSen borde kunna ge all info som behövs. Har själv en 40% sluttning i söderläge där jag alltid klippt 2 snäpp högre än resten av tomten, för att slippa uttorkat gräs.
(Tips på hur man toppdressar et.c. för att motverka tas gärna emot).

2. Har 2 biytor på ca 50 och 150 kvm, pga av hundstaket som gränsar av... Fördefinierade 0,5 h känns lite i underkant för 50 kvm och 1,5 h även för 150 kvm, då den delen har en smal midja och är L-formad. Varför kan man inte definiera egna förval (2-3 st) för biytor, där man kan lagra; tider, enkel-, normal-, komplex-form, klipphöjd m.m.

HQ hör av er! Med vänlig hälsning Lasse.
 
Redigerat:
Stingray - Kanonidé , framför allt ang biyta har själv snart en sådan som jag betraktar som en 'andra-yta' , dvs är inte angeläget när den klipper där.

Micleg - Nollställa GPS ? Låter ju kanon. Måste kolla detta när jag kommer hem. Däremot blir jag allmänt irriterad när det finns text på skärmen men inte i manualen som förklarar.
Eller har jag inte läst rätt manual ? Har 2 tryckta ex + manual på datorn.
GPS - det skulle ju varit ett textstycke enbart om detta , olika alternativ förklaringar förslag mm .
 
T
Jag förstår nog inte problemet med GPS;en. Är det någon del av trädgården som inte blir klippt - bär dit klipparen en gång eller två så ska den hitta själv sedan.

Jag har en liten yta på ca 15kvadrat som har en väldigt smal passage runt ett hörn av huset, och efter att ha ställt klipparen där en gång så sköter den även den ytan som den ska utan att pilla i några menyer.

Likadant med en tarm jag la till ut mot längan, den sköter den också utan problem. Ska bara fixa mer slingkabel så jag kan förlänga ytan hela vägen fram så slipper jag klippa där också :)
 
en_dator - får ta på mig lite av din undran. Jag har en 'tilläggsyta' som egentligen inte ens har riktigt gräs utan är en gammal husvagnsparkeringsplats och den har jag lagt till min ord. gräsmatta. Så det är inte så noga med den klippningen som kan ske lite i andra hand. Inget problem egentligen.
Dessutom måste klipparen passera min uppfartsväg ( grus ) och i en kurva ! Grunnade ett tag på att lägga gamla stenplattor som överfart men det var nog 'överkurs' ? Överfarten skall bli c:a 3 m bred.

Det är nog ingen dum idé som du föreslog att bära dit och köra igång den där på plats.
 
Jag står i valet och kvalet på att köpa en AM 320 alt. 330, vad ska man tänka på? Fördelar resp. nackdelar.
 
T
Det beror på din trädgård, att köpa en 330 till en mindre trädgård är väl bara slöseri med pengar, men har du lite större så är den ökade kapaciteten värt det.

Annars gör dom samma jobb allihop :)
 
GPS:en skiljer dom åt, förutom skillnaden i batterikapacitet. Sedan får du med mer tråd till 330.

Jag gjorde åt ca 350 m till min gräsyta på ca 1300 kvm. Tråden är inte gratis att köpa till precis men med 330 följer 400 m. Jag har ju pimpat den med LED också, går inte med 320 :)

Utan gps krävs mer guide i många trädgårdar. Med gps ska den kunna hålla efter hela ytan jämnare.
 
Redigerat:
Kanonide Stingray! Jag har också problem med södersluttning där det växer dåligt och blir lätt uttorkat.
 
A
erlander skrev:
Är det en ny funktion i nya mjukvaran att den ska klippa mer enligt GPS?
Min stannar länge kvar i olika sorters hörn av min trädgård.

Den åker mot ett hörn och vänder vid slingan men på vägen därifrån så stannar den efter några meter och vänder tillbaka och kör där slumpvis på det sättet i 3-4 minuter och sen släpper den iväg den.

Detta händer bara i 6-7 olika sorters hörnen på trädgården och sker bara när jag har GPSen aktiverad.
Problemet är att det känns som om den lägger väldigt mycket tid i hörnen jämfört med andra delar av gräsmattan.

Har googlat och inte hittat något mer om det än några kommentarer på något tyskt forum där någon nämnde det lite snabbt bara.

Min återförsäljare har jag inte pratat med än då jag jobbat mycket de senaste veckorna och de har haft stängt när jag kommit hem.

Någon som hört något mer om detta beteende?
Utan att ha läst klart tråden så ...
Ja, jag har samma problem med min 330x. Den verkar ha förkärlek till ett hörn, där man ser gräset nedtramat. Men den får även för sig på andra ställen att rätt som det är byta riktning, typ 15 grader vänster, åka 60 cm, 45 grader höger, åka 4 meter, 180 grader vänster, åka 1,5 meter osv. Så håller den på i 10 minuter så rätt som det är fortsätter den som inget hade hänt och åker raka vändor fram till slingan och vänder.

//J
 
T
udda, sånt gör min nog aldrig (inte vad jag sett i alla fall), den kör till ett hinder sedan vänder den och kör nån annan stans. förutom när den kör piruetter förståss, men det är ju en förväntad funktion.

Är hörnen för spetsiga ökar risken för att den "studsar inåt" men jag vet inte hur känslig den är, jag har bara ett sånt hörn och det verkar inte vara något problem där.

Jag kör i princip på defaultinställningar rakt av, enda justeringen jag gjort är att jag satt trädgården som komplicerad eller vad det nu var det står i menyn.
 
kaaswe skrev:
Utan att ha läst klart tråden så ...
Ja, jag har samma problem med min 330x. Den verkar ha förkärlek till ett hörn, där man ser gräset nedtramat. Men den får även för sig på andra ställen att rätt som det är byta riktning, typ 15 grader vänster, åka 60 cm, 45 grader höger, åka 4 meter, 180 grader vänster, åka 1,5 meter osv. Så håller den på i 10 minuter så rätt som det är fortsätter den som inget hade hänt och åker raka vändor fram till slingan och vänder.

//J
Du skulle läst ett inlägg till så hade du fått svaret;)
Det ska vara så, det är en ny funktion i senaste mjukvaran, den använder gpsen för att hålla sig i ett område längre tid, det är därför den kör fram och tillbaks. Vad jag märkt gäller det bara trängre områden, på öppna ytor går den som vanligt tills den möter slingan.
Om den verkar bete sig lite för konstigt med vändningarna är stalltipset är att återställa gps-kartan, jag fick det rådet av min HQ- handlare. Det tar sen några dagar för klipparen att skapa en ny karta.
 
Redigerat:
Frågan är om tiden det tar att skapa kartan är i driftstimmar eller kalenderdagar? Å andra sidan spelar det ju ingen roll om den ändå kompletterar med nyligen hittade områden. Då påverkar det nog mest att den irrar tills dess den tycker sig vara klar med kartan. Jag har kört min "dygnet runt" och då är den klar med kartan inom två dygn. Har nollställt en gång och det blev samma sak då. Om den även lagrar ungefärlig position för begränsningsslingan kan den ju tänkas komma till slutsatsen att den har ritat klart snabbare på vissa tomter än på andra.

Helt klart är att den är så avancerad att jag gärna läst en teknisk dokumentation av den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.