Nästa fråga: kan och bör man tilläggsisolera tak utifrån? Det är ett gammalt torp från 1887 så det ska vara självventilerande och inte en massa plastmaterial. Tänker mig kanske lin-isolering? Någon som gjort det? Dyrt? Fördelar/nackdelar?
 
Man kan ju isolera med polyuretan utvändigt, se den här artikeln. Visserligen är det inte självventilerande, men om man har ventilation på vinden så bör det inte vara en probelm.

Jag har aldrig hört talas om utvändig isolering med cellulosafiber eller liknande, men det kanske går också.
 
Fast Bauder-PIR, som blev använt i den länkade artikeln, är gräsligt dyrt. Jag tog in offert på det (her i Sverige, om du importerar från Tyskland kan det bli billigare), men det blev så dyrt att det är billigare att elda för kråkorna.

Om du vil använde träfiber material till att isolera utifrån, så finns t.e.x. Pavatex (finns också i Sverige).

Tänk även på att om du isolerar utifrån så bygger det på tak og vindskivor. Det kan förstöra intrycket av ett fint gammalt torp om taket blir för "tungt" eller ser ut som en mössa.

Om du inte ska inrätta den gamla kallvind, så hade jag kört med cellulosafiber på vinden, men utan att överdriva. För mycket kan rubba fuktbalansen åt felt hål i ett gammalt hus.

Prova evt. också att fråga på byggnadsvårds-delen av detta forum.
 
Tack för svar! Problemet jag har är att det redan är superlågt i tak inne på övervåningen och den kattvind som finns behövs verkligen allt av för förvaring, det finns stor brist på annan förvaring i huset. Därför vill jag inte ta alls inifrån.

Jag förstår att det bygger på så taket ser lite "tyngre" ut, men alternativet är att inte isolera alls. Känns inte heller bra.

Jag testar att fråga också på den forumdel du nämner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.