Hej!

Jag tänkte göra ungefär som theboppers och har köpt in sex stycken RainBird PGA-100 magnetventiler, som ska drivas med 24V. Dessa får dock inte ett sådant där fint "hus" som theboppers byggt, men väl en fint gjuten ventilbrunn under mark utanför husknuten. :)

Nu undrar jag vilken typ av sladd jag skall dra ifrån magnetventilerna och in till huset där Fibaro-puckarna kommer att sitta? Måste man ha någon form av kabel som tål fukt? Eller spelar det ingen större roll då det "bara" rör sig om 24V?
RainBird PGA-100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sladd RainBird PGA-100.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På de sladdar som sitter på magnetventilen står det "irrigation control cable 600 volt". Själva ihopkopplingen med den kabel som jag alltså skall köpa och som skall gå in i huset till Fibaro-pucken kommer att ske med hjälp av Rain Birds DB Wire Connectors som har en silikonfyllning och därmed i princip blir "vattentät" (se YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Ar0QkpJJ-A0

Jag är också lite nyfiken på hur ni kopplat Fibaro-puckarna och vilken typ av transformator man behöver? I specifikationerna på mina Rain Bird-ventiler står det: 24 VAC 50/60 Hz (cycles per second). Solenoid power requirement: 0.41 A (9.8 VA) inrush curren . 0.28 A (6.7 VA) holding current.
Solenoid coil resistance: 24 Ohms, nominal

Det är väl lika bra att satsa på en transformator av någorlunda hög kvalitet, men var köper man en sådan? Denna kommer ju större del av året inte vara i bruk, så man kanske skall ha en strömbrytare till den så att den inte står och drar ström i onödan?
 
Om vi räknar med lite marginal, hänglse & livrem. 6st x 10VA = 60VA

230VAC IN
24VAC UT

Två alternativ från Elfa som förmodligen skulle kunna lira.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=56-009-45&toc=18825
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=56-009-63&toc=18825


Det finns såklart andra alternativ. Men ivf något att utgå ifrån.


Hur ska du dra kablaget? Kommer det ligga i mark?

Du kan förmodligen använda samma typ av kablage som används av "lågvoltsträdgårdsbelysning" då det är ELV/klenspänning. Lägg det lämpligen i kabelskyddsrör som skydd.
 
Tack frav!
Det är ju egentligen aldrig som SAMTLIGA magnetventiler skall stå öppna, men, det är kanske bra att ta i lite i alla fall. I normalfallet vill man ju endast köra EN åt gången eftersom vattentrycket inte klarar av att driva flera spridar-sektioner samtidigt. Själva "lådan" som ventilerna ligger i är under mark i en gjuten "ventilbox" strax utanför husknuten. Från källaren rätt in i denna gjutna låda är det planerat att vi skall gjuta in ett VP-rör eller liknande. Jag har för mig att vi har tagit upp ett cirka 25 mm stort hål och alltså tänkte lägga någon form av "skyddsrör" som vi då gjuter in mellan källaren och ventilboxen och där sedan sladdarna till magnetventilerna kan gå.

Jag skall kolla om exempelvis Bauhaus har någon form av kabel till "lågvoltsträdgårdsbelysning". Snyggast hade egentligen varit om man hade haft en eller två kablar med många "tåtar" i...

Tack för tipset om transformatorer!
 
De 9.8 VA är som jag tolkar "Inrush" när solenoiderna drar, vilket ger en "strömspik" . 6.7 VA är ju när de sedan är dragna. Så 60VA är ju med god marginal om man drar alla på en gång. Men gör du inte så kanske det räcker med runt 45-50VA. Men jag gillar att överdimensionera. :) Jag gillar inte heller å ligga på max. Samtidigt har du lite tillövers vid eventuell utbyggnad.


Du skulle nog kunna ta t.ex. ett PEM rör för detta mellan ventilbox & husgrund.



Vad är det för area på kablarna? 0,5 - 0,75 eller nått? Visst kanske "snyggare" med en kabel, men 6st 2-ledare funkar nog fint i detta fallet.

Denna "84540" 0,75 mm² fungerar säkert alldeles utmärkt:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Kabel-twin-84540/

Eller två sådana här 7-ledare parallellt:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Dragkrok-tillbehor/7-ledarkabel-34200/
 
Går ju fint med en av 7-ledarkabeln också om man tycker bättre om färre ledningar, gemensam "nolla" till spolarna och de andra sex trådarna via Fibaropuckarna. Annars blir det ju bra med tvåledaren eller tex vanlig lampsladd SKX 2x0.75.
 
  • Gilla
BORNER
  • Laddar…
Tack frav och GK100!

7-ledarvarianten var en bra idé och Biltema-kabeln är ju dessutom avsedd till släp så den ska väl klara lite fukt också. Tydligen spelar det ingen roll vilken av tåtarna på magnetventilerna man ansluter till nollan, så med sju kablar räcker det ju utmärkt till sex magnetventiler!
 
I.o.m. att det är AC / Växel så finns ingen + & - polaritet som med DC / Lik. Fas & nolla med AC.

Nu är det ju inga stora strömmar. Men det är ju 6st enfaslaster & inte en "6-fas" last. Så därför får man väl beräkna den totala strömmen av lasten som även den flyter via nollan & dimensionera arean därefter. Eller är tänker jag i nattmössan nu?

Den 7-ledade är ju avsedd för utomhusbruk i ganska tuffmiljö bakom en bil. Så det borde inte vara några problem att använda för ditt ändamål. Hittar man en icke snik 7-ledare för släpvagnsbruk, så ska svart/minus vara av grövre area på än de övriga ledarna, detta för att kompensera för att det är en gemensam minusledare till de sex matningarna. Vet inte hur det är i Biltema kabeln. Vet inte heller om den är förtennad, vilket hindrar korrosion i ledarna. Tvåledaren skulle vara förtennad, vilket är av godo vid utomhusbruk i fuktig miljö.
 
  • Gilla
BORNER
  • Laddar…
Du tänker helt rätt frav, men i TS fall blir strömmen i gemensamma återledaren mindre än 2A även om alla ventilerna aktiveras samtidigt så det är inget problem med det. Biltemakabeln blir säkert utmärkt för ändamålet och i den miljön som kommer ifråga.

Ser man till bilden på ventilen är inte trådarna av förtennad typ, så även om det varit bra med den typen i kabeln blir kopplingen inte bättre än svagaste länken. Och om TS använder de silikonfyllda hylsorna till toppklämmorna och ser till att det görs rätt där är det säkert riktigt bra, bättre än i många andra liknande skarvar.
 
  • Gilla
BORNER
  • Laddar…
Stort tack, frav och GK100 för de väldigt upplysande resonemangen! Och ja, det är precis som GK100 skriver att de tåtar man ser på detaljbilden är Rain Birds originalkablar. Och i och med att de använder sådana och dessutom är en av världens största leverantörer på området, så får man väl lita på att det blir OK.
 
Precis, som jag skrev. "Nu är det ju inga stora strömmar." Så det kommer ju att lira. Det brukar ju vara 1,5mm² även i snik-släpvagnskablarna & de kan ju lastas med 10A utan problem & mer än så på kort sträcka. Så det är "bar å åk" i detta fallet.
 
Borner - tänkte själv gräva ner system från hunter. Varifrån handlade du??
 
Jag körde sönder min först sprinkler idag, den satt i gräsmattan just utanför en kantsten och den var/är i samma nivå som kantstenen - gräsmattan är dock lite för låg här så jag har tänkt att dressa på den "vid tillfälle" så den kommer i samma nivå som kansten och sprinkler men det har inte blivit av än.
Hur som helst - det har gått fint med åkgräsklipparen varje gång tills idag då jag angrepp gräsmattan där från ett annat håll - och j-vlar vad det small :) Dock såg det först ut som att det bara var själva huvudet som tagit smällen och "koppen" klarat sig - så jag drog iväg de tre milen till handlaren och köpte en ny, men sen när jag bytte den märkte jag att även anslutningen under koppen hade gått av där klipparen smällde till huvudet. Nu orkar jag dock inte åka till plantskolan imorgon igen så jag åker nog till lokala rörisen och köper en så "vanlig" 25mm x 3/4" vinkel istället.
 
elpaco skrev:
Borner - tänkte själv gräva ner system från hunter. Varifrån handlade du??
Hej elpaco!
Jag försökte först handla Rain Bird-prylar i Sverige, men Rain Bird Sverige och deras leverantörer var dels väldigt upptagna och ovilliga att hjälpa till, och dessutom otroligt mycket dyrare än exempelvis tyska leverantörer, så jag handlade rubbet av MN Rainmann i Tyskland, http://mnrainman.com/index.html otroligt snabb leverans! Och ska man handla många olika prylar så lönar det sig. Jag vet att exempelvis Rinkaby Rör har ett begränsat utbud av Hunterprylar.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
BORNER skrev:
Hej elpaco!
Jag försökte först handla Rain Bird-prylar i Sverige, men Rain Bird Sverige och deras leverantörer var dels väldigt upptagna och ovilliga att hjälpa till, och dessutom otroligt mycket dyrare än exempelvis tyska leverantörer, så jag handlade rubbet av MN Rainmann i Tyskland, [länk] otroligt snabb leverans! Och ska man handla många olika prylar så lönar det sig. Jag vet att exempelvis Rinkaby Rör har ett begränsat utbud av Hunterprylar.
Tack för den infon. Jag hade hittat en annan tysk sida, men denna är ännu billigare och bättre sorterad!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.