Hej

Har också problem med mitt kylskåp med kolsyran. Skåpet är från början på år 2008. Har haft det reparerat 2 ggr, första gången läckte gas som kylde ner tills det sprack, då byttes hela enheten ut. sedan hände samma sak igen, att det stod och pyste gas men då skruvade jag ur tuben innan det frös sönder helt. Denna gång hade man lärt sig laga så nu byttes delar istället. Båda gångerna fick jag även ny adapter som skruvas på flaskan, en mässingsfärgad sak då denna tydligen gick sönder ofta. Nu får jag inte igång kolsyran igen, kan det funka med att spola ur vattnet som skrivits tidigare ? Byta adaptern ? Några andra tips ? Har inte AGA flaskor, senaste reparatören sade att det kravet inte fanns längre utan nu kan man körs med vilken flaska som helst på marknaden.
 
A
mässingsadaptern går väl inte sönder så ofta men packningen mot tuben kan kanske ta stryk
jag tror att den kostar 900.- så va rädd om den. den kan däremot dela sig och sätterman inte i hop den rätt..

om CO-tuben varit helt slut och det inte blivit nått kolsyrat vatten efter byte
kan man tappa ur ca 1,5l kolsyrat vatten eller till det börjar spruta vilket som kommer först

då har man bytt vattnet i Kolsyretanken och om allt fungerar kommer vatten härefter bli kolsyrat

om man inte har fått vatten med kolsyra bör man kolla att flaskan har kolsyra dvs det smäller när man lossar med byglen.
om det fortfarande inte funkar kan det vara diffrentialtryckssventilen den som handtaget sitter fast i

trevlig såväl till pris som att byta.
 
  • Gilla
Bumlersson
  • Laddar…
Har haft is o vattenskåp i 2 år nu, lite erfarenheter:
Kylskåpet, hade initiellt problem med frysning vilket stoppade vattnet intermittent (inställt på 5 grader). Service kom och åtgärdade det genom att montera en tunn plastfolie som isolering (Det fungerar.... hindrar kalluftförflyttning). Sedan dess fungerar kolsyran helt u.a. Alla sortes flaskor fungerar.
Frysen: Har ibland problem med hopfrusna isbitar. Får ge mig in i islådan ngn gång /månad.
Är mycket nöjd med skåpen (trots isbitarna).
 
Jag ser att det var ett tag sedan denna tråd rörde på sig, men kanske ändå någon (electroluxarn ?) som vet ...
Jag har kylskåpet med kolsyra i dörren ERES3500X (även ismaskinen, men det funkar felfritt).
Sedan en tid tillbaka får jag ingen kolsyra.
Jag har varit i kontakt med Electrolux support som tipsat om att tappa ur 2 liter vatten utan och med patron, utan att det hjälpte.
När jag tog ur patronen märkte jag dock en väldigt konstig sak:
Det fanns vatten i patronen !
Jag testade också med att skruva av adaptern och trycka in den lilla "knappen" på patronen och mycket riktigt kom det då ut vatten, plus att det pyste kolsyra.
Någon som har någon aning om vad detta kan bero på ?
 
Är det fortfarande problem med nya modeller av dessa? Är fasligt sugen på kylsyrat vatten direkt i kylen.
 
Vi valde bara kolsyra i kylskåpet och inte någon ismaskin till fryskskåpet. Inköpsår var 2008. En del problem var det med att få igång kolsyran efter leverans, men fixades på garatin. Vi dricker en massa kolsyrat vatten och har en förbrukning av ca 8 patroner per år.

Våra erfarenheter är:

# det tycks finnas en stor variation i hur väl kolsyrade patronerna är. Någon gång har vi reklamerat en patron, då det varait allt för lite gas i patronen.

# temperaturen i inkommande vatten tycks ha betydelse, allt för kallt vatten är inte bra, se nedan.

# temperaturen i kylskåpet spelar roll. Allt för kallt är inte bra, se nedan.

# vi värmer upp adaptern (ser ut som mässing) när vi byter patron, då vi tror oss se att när kolsyreprocessen startar så kan adaptern bli nedisad och det blir tvärstopp. Någon gång har vi fått gjort om detta i uppstartfasen.

# se upp med slangen till behållaren (en tunn slang), som slog mot chassit varje gång kolsyrat vatten togs ut med en vattenläcka som följd
 
A
Nyare skåp har ett annat system tre tankar i stället för två samt en pump
Med detta följer nya fel...
 
Tänkte börja undersöka problemet under annandagen, skriver därför några frågor som kan vara nyttiga att ha svar på innan jag börjar undersöka kylen!

1. Varför kommer knappt något vatten när mna trycker på kolsyrat vatten medan det fungerar som det ska om man trycker på den andra knappen för vatten utan kolsyra?

Kolsyrepatronen som är från AGA är bytt för 8-10 dagar sedan. Brukar räcka i en månad + några dagar, tidigare räckte den nästan i två månader men vi dricker kanske mer vatten nu för tiden. Vi har alltid bara använt oss av AGA patroner. Vi använder heller inte kolfiltret som vi tog bort för några år sedan. Kostade mer än 400:-.

Vi har haft problem med skåpet tidigare, just med vattendispensern, fick en helt ny dörr då den tom hade rostat fast den skulle vara rostfri!? (Gick på good-will)

Skulle därför uppskatta om någon annan har haft samma problem med kolsyrade vattnet medans det okarboniserade vattnet kommer som det ska!
 
A
Klämd slang inuti lådan?
Fel på en backventil samma ställe?
Fel på magnetspolen för kolsyrat vatten samma ställe?
Eller det mest troliga, fel på differentieringstryck ventilen det är den som det gröna handtaget sitter på.
Är den av mässing eller plast?
 
Jag ser att det är länge sen denna tråd rörde på sig, är nyfiken på hur det gick med Mr divas kyl.

Tror jag har delvis liknande problem med min Electrolux-kyl, men är inte säker: Utan kolsyrepatron kommer knappt något vatten alls när jag trycker på "kolsyrat"-knappen, medan det funkar som det ska när jag trycker på den andra knappen. Med kolsyrepatron kommer det såklart bara gas med tillhörande spott och fräs.
Jag har luftat systemet i enlighet med Electrolux anvisningar, slut på luft i systemet men likförbaskat inget vatten att tala om när jag väljer "kolsyrat".

Är de saker som electroluxaren räknar upp i det senaste inlägget något som en lekman kan kolla upp själv?

Som en fin liten bonus har den lilla plast-justeringsskruven (för att justera mängden kolsyra) gått sönder, delen som sticker ut (med spår för skruvmejsel) har trillat av. Jag kan fortfarande skruva på skruven genom att använda en liten tång, men skulle gärna vilja ha en ersättningsskruv. Går ej att få tag på enligt Electrolux-reservdelar. Någon där ute som känner igen problemet och vet om eventuell lösning? Dock inte så viktigt i dagsläget, utan fungerande kolsyrefunktion i kylen blir det inget skruvande....
 
A
troligtvis är det just diff trycksventilen som är kass för dig
när den ändå byts dvs inne ifrån så byt även justerskruven eller rättare sagt hela strypventilen.
 
  • Gilla
Prylgillaren
  • Laddar…
Stort tack för snabbt svar, electroluxaren.

Finns det någon här på Byggahus som har bytt differentieringsventil o/e strypventil på Electrolux QR2519 själv och kan bistå med beskrivning, bilder, sprängskiss el något tips?
 
A
Visa bilaga 2037829.pdf
14 diff ventil beroende på serienummer 96 00 17-89/5 1.599.-
30 regulator 208 62 33-01/8 498.-
 
  • Gilla
znitz och 1 till
  • Laddar…
A
enklast är att
lossa lite på slangarna på baksidan av skåpet de brukar vara tejpade så att dessa är lösa o långa ev lossa kondensorn det svart gallret lite.
jobba nu inifrån
ta bort filter och kolsyrepatron
lossa en stjärnskruv
lyft lite i den vita lådan och dra utåt, nu gäller det att slangarna på baksidan är långa nog
ev får du nu lossa elkontakten i lådan
vrid lådan medurs
nu ser du de två skruvarna som håller difftrycksventilen den ena håller oxå ett plast lock.

regulatorns skruv sitter från framsidan

fota och jobba metodiskt

lägg gärna upp hur arbetet fortskrider här med bilder förståss
 
  • Gilla
znitz och 2 till
  • Laddar…
Hej!

Jag har Electrolux kyl/frys kombination från -06 som har stått länge utan vatten-anslutning. Har nu kopplat vatten och försöker få fart på dessa.

Kylen verkar funka med kolsyrat/vanligt vatten men om den står över natten så verkar det som att det fryser nån stans i systemet eftersom inget vatten kommer. Om jag stänger av kylen och väntar nån timme så kommer vatten igen. Jag har +06 gr inställd temp och det verkar stämma ungefär med termometer men det kanske blir kallare på någon plats i vattensystemet? Hur löser man detta? Ska prova och höja till +08 men man vill ju inte ha för varmt i kylen...

Frysen tillverkar isbitar och tömmer dessa i lådan men när jag trycker in plastläppen för att tappa is så öppnas den lilla luckan (via stången) men inget mera händer. Jag antar att skruven samtidigt ska rotera för att skicka ut isen genom luckan? Övriga knappar på panelen funkar exv lås/lås upp och nattläge, men belysningen är svag.

Tacksam för tips ang ovanstående från proffsen här på forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.