Haft min Landroid 2.0 i tre veckor nu, gett mig ett intressant men tidskrävande jobb med tråddragning, elinstallation, grävning för strömkabel, justering av slingan och inte minst kontroll av Robyns idoga arbete. Under tiden har gräsmattan hållits kort :) Känns skönt att ett monotont arbete (med iofs en del motion) har bytts mot något roligare mindre stressigt. Nu när installationen är klar och jag kan lita på den någorlunda, ser jag mest tidsvinst.
 
Redigerat:
Jag skulle nog inte kunna leva utan vår Honda robotklippare nu, för va jäkla tråkigt är det inte att klippa gräsmattan. De är bara att se hur det ser ut hos grannen och det dröjer nog inte länge förrän även han inser vinsten med en robot. Första året var det lite justeringar med slingan, men vem har inte behövt göra det och nu i sommar har han klippt utan ett drifts stopp.
Tiden jag lägger när är ca 30 min med trimmern varanan vecka och det är helt ok.
 
För er som ska till och köpa en robot... se till att den är väldigt tyst.. en vanlig klippare kör man bara nån timme per vecka. Roboten ska kunna gå mer heller mindre jämt, även när grannen vill slappa i hängmattan, eller sova med fönstret öppet.
 
Sparar grymt mycket tid! Förut: ca 5 timmar i veckan på gräsklippning. Nu: 0,5-1 timma för ytor där roboten inte går. Skötsel av roboten kanske 5 minuter varannan vecka. Slingan lade installatören ner. Hade förra året en Stiga 520, då gick en hel del tid åt till att dra om slinga och hämta klippare i rabatter etc. Nu har vi en Husqvarna 320 som går som klockan.

Dock får jag erkänna att det då och då händer att jag spenderar en kvart på att bara stå och titta på roboten med en öl i handen :D
 
  • Gilla
Hapsdog
  • Laddar…
BiFuel skrev:
Dock får jag erkänna att det då och då händer att jag spenderar en kvart på att bara stå och titta på roboten med en öl i handen :D
Konstigt, jag har samma problem(y)
 
  • Gilla
Hapsdog och 3 till
  • Laddar…
För min pappa sparar det hur många timmar som helst! Han har reumatism och orkade bara klippa 1/4 om dagen av sin gräsmatta. när det växer som mest behöver det ju klippas var tredje dag och när det regnas gick det inte att klippa, dessutom en hel del arbete med att bära bort gräset eftersom det ju alltid hann bli så pass långt att det inte kunde ligga kvar. Sedan en månad tillbaka har han en robot (som jag döpte till Darth Vader eftersom den såg så elak ut och klippte "crop circles". den klipper tre timmar varje morgon och vilar sedan resten av dagen. Installationen köpte han för 2000 kr och de är ju proffs så de fixade det utan att något behöver läggas om.

Omkodning, avstängning när det behövs och sådant tar ju inte många minuter. Nu räcker det att han kantklipper en gång i veckan och det orkar han.
 
  • Gilla
Strega och 2 till
  • Laddar…
A
Det jag har upptäckt nu är att det inte bara är eld och vatten som man kan stirra sig blind på, jag kan verkligen bara sitta och förundras över hur Frodo åker runt och gör mitt jobb. Så ur den aspekten vet jag inte om det är någon tidsvinst. Men ser man bort ifrån planering + läsa forum som blev många timmar innan installationen så nu är det inte mycket. Själva installationen gick fort, det tog ca 3 timmar att lägga ut 450 m begränsningsslinga samt guide och min yta är ca 1130kvm och ganska komplex.

Jag spenderade även några timmar med att bygga en fejkad hage och guide för att testa varianter på en smal korridor in till laddstationen, för att sedan kunna gömma den under altanen, har ställt upp backningen till max 3 meter och är inte helt klar med designen, men är nära. Frodo har annars varit i drift nu i ca 3 veckor och det är magsikt, gräset är jämnt och fint och tidigare lade jag 1.5 timmar 1-2 gånger i veckan på att klippa. växte det mycket och gräset blev för långt fick man fula ränder, det problemet är nu helt borta. Så summerar man det hela:

1. mycket finare gräsmatta.
2. alltid nyklippt
3. ljudlöst
4. spännande att se på (kaffe öl i handen som bonus)
5. som tekniknerd ett måste att äga
6. spar tid

Är mycket nöjd med min 330x
 
  • Gilla
Hapsdog
  • Laddar…
Ljudlöst på kvällen utan myggbett :)
 
kaaswe skrev:
Det jag har upptäckt nu är att det inte bara är eld och vatten som man kan stirra sig blind på, jag kan verkligen bara sitta och förundras över hur Frodo åker runt och gör mitt jobb. Så ur den aspekten vet jag inte om det är någon tidsvinst. Men ser man bort ifrån planering + läsa forum som blev många timmar innan installationen så nu är det inte mycket. Själva installationen gick fort, det tog ca 3 timmar att lägga ut 450 m begränsningsslinga samt guide och min yta är ca 1130kvm och ganska komplex.

Jag spenderade även några timmar med att bygga en fejkad hage och guide för att testa varianter på en smal korridor in till laddstationen, för att sedan kunna gömma den under altanen, har ställt upp backningen till max 3 meter och är inte helt klar med designen, men är nära. Frodo har annars varit i drift nu i ca 3 veckor och det är magsikt, gräset är jämnt och fint och tidigare lade jag 1.5 timmar 1-2 gånger i veckan på att klippa. växte det mycket och gräset blev för långt fick man fula ränder, det problemet är nu helt borta. Så summerar man det hela:

1. mycket finare gräsmatta.
2. alltid nyklippt
3. ljudlöst
4. spännande att se på (kaffe öl i handen som bonus)
5. som tekniknerd ett måste att äga
6. spar tid

Är mycket nöjd med min 330x
Kan bara hålla med om alla punkter och vi är verkligen nöjda med vår 330x. Innan så klippte vi en gång i veckan och då hade vi alltid ränder av gräsklipp och när det försvann så var gräset för långt istället. Har varken tid/ork/lust att klippa oftare men nu har vi alltid en perfekt gräsmatta och det är värt mycket.

Så min slutsats är att det är nog kanske svårt att rent ekonomiskt motivera ett byte till en robot (särskilt om man väljer en lite dyrare modell) men som jag ser det är det andra värden som också spelar in som kaaswe tar upp. Är man bara ute efter att räkna hem investeringen i tidsvinst så är nog en robot kanske inte ett alternativ, i alla fall inte på kort sikt.
 
Har fungerat perfekt, kommer hem från några dagars semester och den står under balkongen, utan orsak. Ja , ja. Kör hem och laddar och ut igen. Nix...en styck sportbehå hade trasslat in sig, blåst ner från balkongen. Nu glad igen.
 
  • 1405100849360.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stingray468
  • Laddar…
AM330x tog lika lång tid att installera som det tog att klippa en gång med sladdmatad elklippare med ca 40 cm klippbredd. Dvs ca 2,5 timmar. Helt underbart på alla sätt och vis. Inte minst eftersom fler skaffar sig i grannskapet och mängden störande motorljud försvinner och ej katalysatorrenade avgaser minskar.

Har i snitt under de snart två månaderna med Rambo lagt ner ca 10 minuter i veckan på aktiviteter relaterat till
gräsklippning inklusive rengöring av Rambo efter hans strider i trädgårdsdjungeln. Håller knivarna rena från beläggning på ovansidan och hittills har jag inte bytt några knivar.
 
Hur rengör man knivarna smidigast?
Blötläggning?
 
Varför rengöra knivarna ?
Enda som man behöver göra emellanåt förutom byta knivarna är att se till så de snurrar fritt.
 
Man väl likaväl göra rent dem, när man slipar dem? Mindre risk för obalans kanske?
 
Jag skrapar, utan att demontera, bort beläggningen på ovansidan knivarna med hjälp av plastkanten på diskborste. Allt för att eggen på knivarna inte ska gömmas under någon trubbig, massiv, biodynamiska cement som gör att gräset slås sönder istället för att skäras av. Tar bara någon minut samtidigt som rotationfriheten på knivarna säkerställs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.