M
morbergskagge.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har precis beställt en sån här ölkagge ! :D Kommer vara perfekt till när jag börjar min semester. Någon som har testat? Tycker det är kul med öl, även om jag dricker mest ale så slinker det ofta ner en hel del lageröl på sommaren också.

Vad dricker ni för öl? Tips välkomnas varmt!
 
Hur ska du hålla den kall?
Om man dricker långsdamt, hur kommer den hålla kolsyra över tid?

Jag tror att den är perfekt för en fest, men kanske inte som långvarig byggöl.
 
D09
Isolera den mot värmen :)

I Thailand så serverades ölen på stranden i en isolerad " hållare " för att inte skumma över när flaskan kördes ner i sanden.
 
Husdrickat här hemma är Pilsner Urquell, jag tycker att riktig pilsner har mer karaktär än den svenska lagerölen, som jag upplever som lite slätstruken.

Jag köper helst öl på flaska, jag tycker det smakar bättre än burk. 33 cl flaskor hinner dessutom inte bli avslagna.

Överlag tittar jag inte så mycket på priset när jag köper öl. Som småbarnsförälder hinner jag inte dricka särskilt mycket öl ändå, och det verkliga priset för öl som jag betalar är att jag får i mig en massa kalorier som jag inte behöver. Så det viktigaste för mig är att ölen är god.

Roligast är ju att testa nya sorter, och välja öl efter tillfälle. Några andra favoriter är Oppigårds Golden Ale och Innis & Gunn Rum Finish Oak Aged Beer.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
M
nimhed skrev:
Hur ska du hålla den kall?
Om man dricker långsdamt, hur kommer den hålla kolsyra över tid?

Jag tror att den är perfekt för en fest, men kanske inte som långvarig byggöl.
Den ska tydligen få plats i kylen, 5 liter låter mycket men 5 mjölkpaket får ju plats. Sen så måste jag ju såklart hålla den kall ute ja, ha den i ett isbad kanske kunde vara något! Som du säger så är den nog kanon för en fest. Men ska kolla hur länge kolsyran håller. Det beror ju mest på hur tät tappen är.
 
Korvgubbe
De där var väldigt populära när jag bodde i Tyskland, och det är tyvärr inget jag kan rekommendera.
Att hålla dem kylda är inte helt lätt, men kylklampar ovanpå fungerar. De första ölen blev mest skum och det blev avslaget väldigt fort, vi pratar ett par timmar. På en fest fungerar det och kan vara en rolig grej, men tro inte att det är som en BiB där man kan gå och smådricka något glas åt gången över flera dagar. Nej, det är på alla vis bättre att köpa sin öl "portionsförpackad".
 
Jag är precis hemkommen från brorsan i München. Där bjöd han på öl mha följande:
DSC02499.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mindre burkar, som femliters, har jag blandad erfarenhet av. Det är smidigt att ha den i kylskåpet, men det har ibland krånglat med kolsyran.
 
Dessa har även ett dyrare literpris än burköl.
 
i Tyskland kan man hyra riktiga öltappar med kolsyra fat och allt som behövs, perfekt om man ska ha en större fest
 
Krilleman
http://beersweden.forumflash.com/index.php?/topic/3236-per-morbergs-premium-lager/

Spännande läsning... Vem "visar upp sitt öl" i första inläggetpå beersweden?

Jo, jag bidrar med trafik till just denna tråd. Ja, absolut, men jag anser att TS redan "slagit första slaget" och det är OK med länkar till Morbergs öl...

Dock så känns det lite som "någon" försöker göra för mycket PR för denna lager...

Suspekt!
 
P
Mollemolle skrev:
Vad dricker ni för öl? Tips välkomnas varmt!
Sen jag skrev det här inlägget har jag hittat en öl som jag tycker om: Sierra Nevadas Pale Ale. Dricker den oftast till en rejäl köttbit, gärna buffelstek. I övrigt gäller fortfarande det länkade inlägget
 
  • Gilla
Mollemolle
  • Laddar…
M
p.lundgren skrev:
Sen jag skrev det här inlägget har jag hittat en öl som jag tycker om: Sierra Nevadas Pale Ale. Dricker den oftast till en rejäl köttbit, gärna buffelstek. I övrigt gäller fortfarande det länkade inlägget
Smarrigt! Buffelstek har jag nog aldrig testat, vart hittar man det? Jag köpte Holländsk öl idag, Trapist! Med tanke på fotbollsmatchen som är ikväll :D
 
P
Mollemolle skrev:
Smarrigt! Buffelstek har jag nog aldrig testat, vart hittar man det?l :D
Brukar inta min buffelstek på Sadle and Sabre på Tegnergatan. Det borde gå att hitta på någon av saluhallarna om du vill steka på den själv.
 
En iskall mariestad💕:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.