cecar33 skrev:
???????!
Vad är oklart i mitt inlägg, tycker du? :)
Jag pratar om stående ytterpanel och således liggande spikläkt, den vars dimension tråden handlar om.
Att bara ha en 22x45 som är spikad i väggreglarna som som ofta står på cc60 borde bli ganska vekt sett ur min synvinkel.
Är det korsreglat på utsidan hamnar det ju i ett annat läge.

En annan sak, finns det 28x45gles? Om nu minimikravet på luftspalt är 28 som nån skrev?

<edit>
Ser nu att TS tänk sig ha en liggande 45a ytterst, då finns de ju stöd bakom, det hade jag nog missat/slarvat bort då jag svarade första ggn.
Men i vilket fall hade jag gått på glespanel 28x60-70, beroende på vad brädgårn har hemma, och gärna ändspontad sådan, snabbar upp momentet en hel del. :)
 
Redigerat:
Men hallå läs innantill i mina inlägg. Jag pratar spikreglar i normal fallet, och det är anser jag korsreglat med 45x45 och liggande isolering på stående regelstomme för att minimera köldbryggor. Då är det mycket mycket vanligt att man använder 22/28 x 45, för det är fullständigt onödigt att spikregeln är bredare en underliggande regelstomme. På prefabricerade hus så kan det vara vilka dimensioner som helst för där sparar man in på både antalet varianter och även på dimensioner, det är långt ifrån alltid det är så enkelt att man använder standarddimensioner överallt på virket i regelstommarna. Men när det gäller spikreglar så kan det givetvis vara så att man ser fördelen med stora kvantiteter 28x70 för det kan då används till bla glespanel i tak och spikregel. Men bygger man själv så ar det en kostnadsfråga, så lägga det dubbla på 70 mm bredd när 45 kostar hälften ungefär. Och är det som du så trevligt på pekar ang. liggande panel då använder man inte tunnare virke en 45 mm.för då svarar det när man spikar. Så vad du yrar om när du kommenterar mina inlägg är svårt att begripa.
 
Redigerat:
Det var ju det jag gjorde.. läste dina inlägg, sen när jag läste TS första inlägg så klarnade det. ;)
Du ansåg det vara självklart med korsreglat, men inte jag, därav förvirrningen.

Var handlar du 28x45?
 
FredrikR skrev:
Det var ju det jag gjorde.. läste dina inlägg, sen när jag läste TS första inlägg så klarnade det. ;)
Du ansåg det vara självklart med korsreglat, men inte jag, därav förvirrningen.

Var handlar du 28x45?
Byggmax har 21x45 vilket i normal faller räcker utmärkt pris 4,95/m. Det finns de flesta dimensioner på riktiga brädgårdarna.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nu ser jag att Beijer tex har 28x45, jag har bommat att det ens fanns. :)
Men, vad skulle du välja om det inte är korsreglat, alltså bara stående väggreglar innanför vindpappen?
 
Jag hade om det nu är utan panel, då skulle jag utan tvekan lägga på ett lager 45 mm isolering på 45x45 regel och vindpapp, spikregel 21x45. Men är det inte ett alternativ så min 28x45 mm. Men du kan kolla här så finns det alla alternativ till allt när det gäller hempul med hus http://www.dinbyggare.se/gorsjalv.aspx
 
tack för alla svar. Jag mena iaf att man har dem stående reglar, stomme alltså sen lägger man liggande 45x45m, isolering och vind papp. Och jag bara tänkte där, då lägger man väl luftspaltsreglarna på 45mm:surprised:rna och då har man väl samma 45mm där och då tänkte mest på tjocklek, hur stor luftspalt man ska ha. och tänkte om 20mm räckte, för just vid de tillfället jag leta hitta typ bara just då 20x45m eller vad det var.
 
andersmc skrev:
28x70 spikregel är ett populärt val.
Ids inte skapa ny tråd för min fråga... Men passar samma till vägg och takreglar i ett garage? Behöver en luftspalt mellan fuktspärren och gipsskivorna som blir väggar och tak. Men vet inte hur lmycket jag behöver.

Vad är det billigaste virkesstorleken annars (jag kan såga själv till rätt storlek), inte behöver man väl hyvlat virke (farsan tyckte det så man slipper stickor i händerna, men använd handskar tycker jag...)?
 
Ja det funkar, har du dragit el, annars har du ju möjlighet att använda luftspalten som installationsskikt.
 
Jo elen är dragen redan.
 
DennisCA skrev:
Ids inte skapa ny tråd för min fråga... Men passar samma till vägg och takreglar i ett garage? Behöver en luftspalt mellan fuktspärren och gipsskivorna som blir väggar och tak. Men vet inte hur lmycket jag behöver.

Vad är det billigaste virkesstorleken annars (jag kan såga själv till rätt storlek), inte behöver man väl hyvlat virke (farsan tyckte det så man slipper stickor i händerna, men använd handskar tycker jag...)?
Konstigt nog så är 28mm byggvirke väldig ovanligt i Finland (där Dennis och jag bor). Det som är 28mm tjockt så är vanligtvis av möbel/inredning-kvalite och priset därefter.

sågat 22x100 är väl det vanligaste att använda här i tak (om 22mm räcker) annars 48x48, i väggar brukar man inte göra någon sån luftspalt normalt.
 
Ja räcker 22mm tar jag väl det, Kan man kapa till 22x50? 100 låter onödigt brett.

Om samma storlek funkar i väggarna så bra det också. Jag vill gärna ha luftspalt för det känns inte rätt att trycka en gipsskiva rakt emot plastbarriären utan något mellanrum mellan de två. Lite av en "gut feeling" dock.
 
DennisCA skrev:
Ja räcker 22mm tar jag väl det, Kan man kapa till 22x50? 100 låter onödigt brett.

Om samma storlek funkar i väggarna så bra det också. Jag vill gärna ha luftspalt för det känns inte rätt att trycka en gipsskiva rakt emot plastbarriären utan något mellanrum mellan de två. Lite av en "gut feeling" dock.
Slöseri med utrymme skulle jag säga. Din "gut feeling" är ogrundad. Enda fördelen i ditt fall är att plastfolien inte blir punkterad lika lätt av saker du skruvar/spikar upp,
Det är vanligt att man gör som du vill, men då brukar man isolera där också, samt dra all el/tele/data där. Fördelen är att plastfolien blir väldigt väl skyddad och att dosor och slangar inte behöver punktera plastfolien öht.
 
Jaaa jag kommer ju att göra en sjuhelvetes massa hyllor och grejer...
 
Gör det något om spiken man sätter upp panelen med punkterar vindskyddet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.