Borde man inte lätt kunna orsaka en spricka i spikläkten om den är för smal eftersom man driver in många spik i linje?
 
Klicka skrev:
Borde man inte lätt kunna orsaka en spricka i spikläkten om den är för smal eftersom man driver in många spik i linje?
Brukar vanligtvis klara sig, men beror såklart på klass på virket och annat. Om du hugger(klipper) av spikarna så du får platt ända så krossar spiken av fibrerna i trät istället för att spräcka isär fibrerna. Gjordes förr, då man även gjorde spiken lite krokig(en böj) med flit så att den höll i bättre.
 
cecar33 skrev:
Byggmax har 21x45 vilket i normal faller räcker utmärkt pris 4,95/m. Det finns de flesta dimensioner på riktiga brädgårdarna.
...betalar inte mer för ändspontad 28x70
 
Johan- skrev:
...betalar inte mer för ändspontad 28x70
Aj då!
Jag som betalar 7,5 kr/m. Billigt ändå för så bra trä :)
 
Johan- skrev:
Brukar vanligtvis klara sig, men beror såklart på klass på virket och annat. Om du hugger(klipper) av spikarna så du får platt ända så krossar spiken av fibrerna i trät istället för att spräcka isär fibrerna. Gjordes förr, då man även gjorde spiken lite krokig(en böj) med flit så att den höll i bättre.
Finns det någon som skulle klippa och böja spikar idag, när det är "måste" att spika panel med rullspikpistol med serieavfyring för allt ska ju gå så snabbt nuförtiden.
 
Kicken skrev:
Finns det någon som skulle klippa och böja spikar idag, när det är "måste" att spika panel med rullspikpistol med serieavfyring för allt ska ju gå så snabbt nuförtiden.
Får tyvärr bekänna att även jag sällar mig till rullspikpistolsanvändarna till ytterpanel. 3,3x50mm och trehundra spik i varje magasinsband, preppade med friktionslim håller bottenbrädorna bra och perforerar inte heller vindpappen. Klippspik eller huggen är för byggnadsvårdsromantiker. Har man närmare 4km virke som ska upp på väggarna inom några veckor så kan man inte unna sig att skapa extra tidsödande moment.
 
Det har blivit dags att spika upp reglarna nu, jag har sorterat igenom det virke jag har och jag har en väldigt massa virke som verkar vara cirka 35x100, ohyvlat. Jag antar det är reglarna, farsan sade något om att reglarna borde vara hyvlade på en sida men dessa är helt ohyvlade, på vissa ser man i kanten att där var barken tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.