Vore kul om ni med robotklippare mäta i tid hur mycket tid ni lägger på att hämta roboten, slå in säkerhetskoder, fixa med lindragningen, ta undan hinder etc allt jobb med klipparen, samt vaktande av den räknas in.
Själv fick jag ett "problemfritt gräsklippande, så man kunde lägga tid på annat" först när jag avskaffade min Bosch Indego och köpte en begagnad Stiga Multiclipp.

På Bosch tiden spenderade jag nog 2-4 timmar i veckan på att hålla koll på klipparen, kartera om, fixa med tråden, bära runt klipparen från ställen den inte skule vara, fastnat, utanför kanttråd etc, slå in säkerhetskod, laga linan som den klippt. osv. Har aldrig lagt så mycket tid på gräsmattan innan.

Med den gamla Stigan lägger jag 30-35min i veckan när gräset växer som mest, och då får jag en klockren matta, dessutom lite extra motion på kuppen. :p
Nu tror jag inte Bosch är unik, tippar på det är snarare en rätt vanlig företeelse att man lägger minst lika mycket, eller mer tid än med än vanlig, traditionell klippare.

Någon med liknande erfarenhet.?
 
Låter extremt tråkigt att räkna på det. Ungefär som att räkna in värdeminskning på bil...

Skulle man göra det så blir det svårt att motivera ett köp ;)
 
Har själv en Landroid M. Om jag bortser från tiden spenderad innan beslut att köpa, tvångsmässigt läsande på byggahus.se, samt klurande på hur klippargaraget ska se ut så ser det ut att vara tidsbesparande med en robot.
Min robot har sladdat utanför slingan två ggr på snart 2 mån. Båda gångerna på ställen där jag frångått manualens instruktioner. Sedan har stegen till studsmattan lyckats träffa stoppknappen vid några tillfällen. Sammantaget har det nog gått åt 15 min med att bära tillbaka maskinen vid dessa stopp.
Slingan tog några timmar att få ner. Nu hade jag väl turen i robotklipparlotteriet att få ett hittills problemfritt ex.

Tidigare år vart det i snitt 2 klipp/vecka á 45 min när det växte som mest. Till detta kommer kantklipp och div tillsnyggning med trimmern men det gjordes även tidigare.
 
Bockstensmannen skrev:
Vore kul om ni med robotklippare mäta i tid hur mycket tid ni lägger på att hämta roboten, slå in säkerhetskoder, fixa med lindragningen, ta undan hinder etc allt jobb med klipparen, samt vaktande av den räknas in.
Själv fick jag ett "problemfritt gräsklippande, så man kunde lägga tid på annat" först när jag avskaffade min Bosch Indego och köpte en begagnad Stiga Multiclipp.

På Bosch tiden spenderade jag nog 2-4 timmar i veckan på att hålla koll på klipparen, kartera om, fixa med tråden, bära runt klipparen från ställen den inte skule vara, fastnat, utanför kanttråd etc, slå in säkerhetskod, laga linan som den klippt. osv. Har aldrig lagt så mycket tid på gräsmattan innan.

Med den gamla Stigan lägger jag 30-35min i veckan när gräset växer som mest, och då får jag en klockren matta, dessutom lite extra motion på kuppen. :p
Nu tror jag inte Bosch är unik, tippar på det är snarare en rätt vanlig företeelse att man lägger minst lika mycket, eller mer tid än med än vanlig, traditionell klippare.

Någon med liknande erfarenhet.?
Efter installation i april har min Gardena R70 inte omotiverat stannat en enda gång så den har sparat tid. Kör trimmen ca 20 min varannan vecka.
 
Enda extrajobbet jag har är att varje kväll samla ihop leksaker som ligger utspridda i trädgården. Robomowen gör slarvsylta av det annars. Fastnar gör den ca 1 gång/2 veckor. Optimerade tråden förra sommaren och verkar nu fungera.
 
Haha! Även jag har funderat på det. Har lagt ner en massa tid på tråddragning, husbygge till klipparen osv. Men nu rullar den bara på, trimmar 10min varannan vecka eller något. Sen står jag mest och dricker kaffe och tittar ut genom köksfönstret på morgonen och tittar på när Edvard arbetar. Mycket bra hobby, alltså att se på när andra arbetar!
 
Jag gissar att jag kanske lagt en aning mer tid på min AM220AC på fyra år än vad jag hade lagt på den gamla Stiga bensinaren. Men å andra sidan så:
1) har jag använt en stor del av den tiden till att förbättra tomten så att den nu ser mycket bättre ut och är lättare att underhålla även utan roboten.
2) har jag mycket snyggare gräsmatta nu
3) har jag fått ett husdjur
4) lämnar inte längre barnen saker över hela gräsmattan, både de och jag har lärt oss att plocka undan efter oss...
5) känner jag inte längre något tvång att klippa gräsmattan när man inte vill och jag slipper diskussioner med frugan om saken...
6) gör jag en insats för miljön
7) gör jag en insats för ljudmiljön i grannskapet
8) har jag inspirerat flera grannar att köpa robot också, vilket i sin tur gör att jag fått förstärkningseffekter på punkt #6&7 ovan.
9) får jag bättre träning när jag nu frigjort tid för att förbättra trädgården (tungt arbete allt som oftast) och för att motionera regelbundet under sommarhalvåret, vilket inte gjordes när man kunde skylla på att man ändå rör sig när man klipper gräset
10) innebär alla punkterna ovan att jag mår bättre i allmänhet, framförallt psykiskt.

Slutsats: Att skaffa sig en robot handlar om en så mycket större fråga än att spara tid... ;-)
 
Redigerat:
  • Gilla
fredri_k och 8 till
  • Laddar…
Jag har en Landroid M och har lagt mycket mer tid än jag hade gjort med en vanlig gräsklippare. Har fått dra om slingan massa gånger för att den fastnar i backar, jämnat ut gräsmattan i två slänter, skickat in den för att den gick sönder, åkt och lånat gräsklippare medan den blev lagad, skickat in den på uppgradering, åkt och köpt tyngder och monterat i hjulen, åkt och köpt plåtskruv och skruvat i hjulen, hämtat fastnad klippare massa gånger.
Men nu funkar den äntligen som den borde och har inte fastnat på tre veckor.
Visst har man lagt en del tid, men det är ju roligare projekt än att klippa gräs så det gör inte så mycket. Jag hade nog inte behövt lägga så mycket tid om jag hade valt en robot som varit bättre på backar.
 
Jag kan instämma på många av punkterna från pacman42 här ovan.

Ser man sedan till tiden. Med Indegon så var det enbart tidsförlust i alla hänseenden; framförallt att köra den till verkstaden 4ggr, egen felsökning, vakta och ha koll på att den klippte som den den skulle.
Ser man nu till min Gardena R160 så är det enbart tidsbesparande. Justerat begränsningstråden vid ett parti (för god marginal sedan Indegon), byggt nytt garage/hus till Fido. Kanttrimmar ca 20min varannan vecka.
Tidigare la jag 45min*2 klippningar i veckan under högsäsongen.
Nästa år ska förhoppningsvis enbart behöva kanttrimma.

Edit: Har faktiskt hämtat Gardenan en gång vilket berodde på att det var för trångt runt buskarna. Dock inte fastnat där nu sedan jag drog om kabeln.
 
Redigerat:
Jag har aldrig lagt så mycket tid på trädgårdsarbete som när jag skaffat robotklippare...

Installationen tog typ två dagar med att dra ut begränsningstråd och få bort hinder...

Men när gräsmattan är så välklippt så syns ju alla andra synder i trädgården så tydligt så nu måste jag ju hålla efter buskarna, plantera gräsfrö på kala fläckar, lägga kantsten runt grusgångarna så att inte gräset växer in i grusgången mm..

Arbetet tar ju aldrig slut, när jag klippte för hand var jag så slut när jag äntligen lyckats få hela gräsmattan klippt så då hade jag aldrig orken att ens titta på det andra :rolleyes:

Men roboten bara klipper och klipper helt problemfritt i alla fall, hänger upp sig på någon av ungarnas kvarglömda leksaker någon gång bara.
 
Jag tror, och utifrån vad man läser, att första året får man räkna med att det är lite av en tidsförlust innan man anpassat trädgården och finjuterat kabel och inställningar på roboten.
 
  • Gilla
Stingray468
  • Laddar…
Jag har en Landroid M. 1000m2 gräs
Funkar helt makalöst bra,
Väldigt sällan den fastnar..
Lägger ner Max 15 minuter/vecka. :)

Sen slipper man ju själv klippa, tanka, byta tändstift slipa knivarna etc...
(Får väl tillägga att installation och småkorrigeringar tagit ca 2-3 arbetsdagar totalt på två år :) )
 
Redigerat:
La ner ca 60 timmar per sommar (1000 kvm gräs) och då oftast när det var bra väder att klippa gräset.. Nu har jag haft Ture (AM 330x) i 2 veckor och säkert satt av 25 timmar för att installera, spana hur han åker et.c, så visst tar det tid i början, men det räknar jag med att spara in med råge sen.

Nu är det dock så skoj att se gräset växa att jag både har toppdressat och stoller kombi gödslat för att få fart samt snygga till mattan, något man inte orkat förut, för då hade man fått klippt ännu mera... Funderar dock på om man inte skulle vertikalskärt innan man märlade dit tråden..

Hoppas just nu att mitt köp ska smitta av sig på grannskapet, så man slipper höra gräsklippare mitt i middan :confused:

Hunden har dessutom fått en kompis som kan vakta reviret :p
 
Redigerat:
Jag byter gärna en timmes tråkig, jobbig tid (= gräsklippning) i veckan mot två timmars njutningsfull tid i veckan sittande i min solstol med en lättöl/kaffekopp i handen och njuta av att se roboten utföra det arbete jag skulle ha gjort och en ständigt nyklippt gräsmatta.

Mitt kroniskt onda knä gjorde det till en riktig plåga att föra runt den gamla bensinluktande besten över gräsmattan. Det gjorde att det ofta gick lite för lång tid mellan klippningarna vilket i sin tur framkallade återkommande dåligt samvete.
 
Nu sparar jag tid. Efter lite vikter omdragning så går den klockrent.

Men viktigast är att gräsmattan är så mycket bättre nu, och jag törs gödsla!
Mossan är i princip borta.

Jag gillade inte alla ställtider med bensinaren. In o ut ur garaget. (Och det stod ju aldrig något ivägen ...)
Tanka, handla bensin, fixa o trixa för att få den att gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.