Min luftledning med fiber i börjar plötsligt kännas som en bra uppfinning.
 
  • Gilla
ValterP och 1 till
  • Laddar…
danielandersson skrev:
Man vet inte för att man inte var hemma t.ex. och det gick inte att få någon information från Telia Öppen Fiber 😇
Om man inte är hemma på ett halvår kan jag möjligen förstå det, men om det bara handlar om att inte vara hemma just när de gräver verkar det jättekonstigt att man inte vet var fibern ligger. När vi drog fiber var det flera informationsmöten och goda möjligheter att prata direkt med arbetsledaren för entreprenören om precis var de skulle gräva. Och det gick inte precis att missa direkt efter att de hade grävt heller. Dessutom vill man väl själv ha synpunkter på var i trädgården de gräver?
 
mexitegel skrev:
Nog för att gräset växer fort, men nog hinner man se var det är grävt ;)
Den som förlägger kabeln borde väl markera även om det bara är några stolpar i marken.
Någon betalar ju för tjänsten
 
Andy78 skrev:
Den som förlägger kabeln borde väl markera även om det bara är några stolpar i marken.
Någon betalar ju för tjänsten
Varför ska de göra det efter att dom har grävt??
 
gnuttisch skrev:
Varför ska de göra det efter att dom har grävt??
Så man inte gräver av fibern.....
 
Korrekt sätt är att lägga ett sök/varningsband i marken någon decimeter ovanför kabeln.

Sedan misstänker jag tyvärr att även där det läggs sökband så kommer de inte att fungera i så många år innan järnträden har rostat bort.

Det som alltid gäller är att kontakta www.ledningskollen.se och sedan handgräva inom ett par meter från anvisad ledning.

Har man inte begärt ledningsanvisning får man betala.
Skadar man en anvisad ledning får man betala.

Pinnar och egna kartor är givetvis bra, men ledningsägarna har ett perspektiv på 50-80 år och då är det endast tjänster som ledningskollen som fungerar.
 
mycke_nu skrev:
Pinnar och egna kartor är givetvis bra, men ledningsägarna har ett perspektiv på 50-80 år och då är det endast tjänster som ledningskollen som fungerar.
Förutsatt att ledningen finns dokumenterad där. Det är nog rätt mycket fiber som läggs nu i villaträdgårdar som aldrig ritas in. Liksom för övrigt gamla ledningar. Jag frågade om ledningsvisning till vårt hus (byggt 1966 i Lund) men det var helt rent. Inga ledningar fanns dokumenterade innanför tomtgränsen.
 
Det är upp till nätägaren att dokumentera. Kan denne inte visa var ledningen finns på begäran, så det inte heller ställas skadeståndsanspråk.

Med detta menar jag inte att egna kartor skulle vara onödiga, tvärtom, men ledningskollen är det enda långsiktigt hållbara.
 
Päronen har precis anslutit sin villa, och i samma veva byttes inkommande vatten. Så ducten ligger i en PEM32 på 245 cm djup. Garranterat grävsäkert! :D
 
DjAlbert skrev:
Päronen har precis anslutit sin villa, och i samma veva byttes inkommande vatten. Så ducten ligger i en PEM32 på 245 cm djup. Garranterat grävsäkert! :D
Och garanterat kommer den grävas av när dom behöver renovera inkommande vatten nästa gång....:) Men det blir ju ett någonannansproblem.
 
MathiasS skrev:
Och garanterat kommer den grävas av när dom behöver renovera inkommande vatten nästa gång....:) Men det blir ju ett någonannansproblem.
Bara för att du har lufthängd fiber ;)
 
Nu är det ju så att även om det förekommer avgrävningar, så är luftledningar betydligt mer drabbade av skador.

Det finns en anledning till att det satsas många miljarder på att stormsäkra elnätet genom att gå från luftledningar till kabel i mark. Luftledningar är en kompromiss för områden där det inte går att gräva av praktiska, juridiska, eller ekonomiska anledningar.
 
Har man tur och det är närma huset (ett fåtal meter) så kan det ligga en slinga i slingbrunnen som kan ligga en bit bort på gatan eller i ett annonymt kabelskåp. Finns det extra meter så kan man ha tur så de räcker in förbi skadan till sitt modem.

Annars så finns det ju nya elkablar med en slang i mitten som folk dragit fiber i. Ganska smart. Inte så ofta man gräver av någon kabel förvisso men när det sker så blir det ju ganska dyrt. Tänk elektrikern som inte har koll på det där och skarvar och tror att den vita slangen bara är utfyllnad för att ledarna ska ligga bättre.

Men 10cm djupt hade jag aldrig betalat något för. Tycker nästan att 30cm kan vara lite grunt. Liksom Bara plöja ner skiten eller använda en riktigt smal skopa Är ju bara vid evt ingång i huset som de kanske behöver lite mer utrymme så man kan stå i gropen och borra in i grunden etc.
 
  • Gilla
JOG65
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Nu är det ju så att även om det förekommer avgrävningar, så är luftledningar betydligt mer drabbade av skador.

Det finns en anledning till att det satsas många miljarder på att stormsäkra elnätet genom att gå från luftledningar till kabel i mark. Luftledningar är en kompromiss för områden där det inte går att gräva av praktiska, juridiska, eller ekonomiska anledningar.
Visst är det så och det gäller synnerligen i stamnäten. Här i villaområdet gissar jag att det är vanligare med avgrävningar än nedrivningar av den enkla anledningen att naturen iprincip aldrig orsakar problem, det är grävskopan som gör det.
 
Ja, det ska ju till ganska rejäla stormar för att riva näten inne i villakvarteren. I gengäld blir det tämligen förödande när det väl händer med kanske 100- eller 1000-tals skador samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.