Status
Inte öppen för fler kommentarer.
FreddaP skrev:
Du kanske skulle behöva kolla dina kontakter med bänkskivor, för så svårt är det inte att få tag på djupare. Men det är väl svårt att lära en gammal hund att sitta ;)
Haha... JAG kan ordna men nu syftade jag på normala bygghandeln som sällan har det djupet hemma. ;)


Videonisse skrev:
20 mm är inget problem att få tag i, vi köper samtidigt fönsterbänkar i 20 mm granit.

Problemet är att ingen vågar försöka leverera stora bänkskivor tunnare är 30 mm, det blir tydligen för skört vid transporten och under monteringen. Vart gränsen går vet jag inte men vår kortaste skiva är drygt 280 cm och med 2 urtag för häll och vask.
Jag vet att fönsterbänkar görs i 20mm för det estetiskt är betydligt snyggare men jag vet också att t.ex Ballingslöv och deras granitleverantör levererar 20mm med underlimmad vask och ursågning för häll då jag nyligen satte ett sådant kök där de kom och levererade detta. :)
Dock som sagt väldigt ovanligt att stenleverantörerna vill göra detta.
 
bobas skrev:
Gick du till en synonymordbok för att leta fram det ordet? (Prosaiskt)
Av vilken anledning skulle någon leta i en ordbok för att hitta "prosaisk"?
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Graniten levereras oftast till stenleverantören i stora skivor med respektive tjocklek, alltså inget som görs lokalt. 20 mm råmaterial är inget konstigt, det är när det skall kapas ner till bänkskivans storlek och sedan hanteras som det är skört vid större ytor.

Hur stor var bänkskivan du monterade och var den förstärkt på ngt sätt?
 
Videonisse skrev:
...det är när det skall kapas ner till bänkskivans storlek och sedan hanteras som det är skört vid större ytor...
Ursäkt en ovetande, men det måste väl vara när stenskivorna skall förses med urtag för diskhoar och spishällar, som lämnar ett fåtal centimeter kvar av skivbredden på varje sida, som problemen uppstår.
 
Absolut, kanske var otydlig (skrev på mobilen) men att tex göra urtag inkluderar jag i "och sedan hanteras".

Det tror jag du förstod också men kanske upplysande för någon eventuell som inte gjorde det...


Detta är lite Off-Topic men kanske ändå intressant för de som inte nöjer sig med Ikeas standardbänkskivor utan vill ha något anpassat för sitt eget kök.

Nedan 2 bilder visar hur skivorna ser ut innan de sågas ner till slutkunds önskemål. Första bilden är direkt efter sågning och en i den andra så är skivorna polerade och redo att börja bearbetas.
 
  • granite raw.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sågad och polerad granit.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Videonisse skrev:
Absolut, kanske var otydlig (skrev på mobilen) men att tex göra urtag inkluderar jag i "och sedan hanteras".

Det tror jag du förstod också men kanske upplysande för någon eventuell som inte gjorde det...


Detta är lite Off-Topic men kanske ändå intressant för de som inte nöjer sig med Ikeas standardbänkskivor utan vill ha något anpassat för sitt eget kök.

Nedan 2 bilder visar hur skivorna ser ut innan de sågas ner till slutkunds önskemål. Första bilden är direkt efter sågning och en i den andra så är skivorna polerade och redo att börja bearbetas.
Det ser ju ut att va djupare än 63.5 :D :D
 
Videonisse skrev:
Graniten levereras oftast till stenleverantören i stora skivor med respektive tjocklek, alltså inget som görs lokalt. 20 mm råmaterial är inget konstigt, det är när det skall kapas ner till bänkskivans storlek och sedan hanteras som det är skört vid större ytor.

Hur stor var bänkskivan du monterade och var den förstärkt på ngt sätt?
Antar att det var mig du frågade men jag monterade inte denna utan det gjorde stenleverantörerna själva och jag var inte där när de kom med den faktiskt men storleken var nog strax över 2m med vasken och sen var där skarv vid spishällen.
 
FreddaP skrev:
Det ser ju ut att va djupare än 63.5 :D :D
Dåligt försök av dig att försöka göra dig lustig för jag tror inte här är någon härinne som påstår eller inbillar sig att det är svårt att ordna djupa granitbänkskivor utan att jag syftade på massivt eller laminat var ganska självklart när jag dessutom skrev bygghandeln... ;)
...och jag vet att Hornbach som t.ex sålt mycket bänkskivor till kunder med Ikeakök tidigare, helt plötsligt inte säljer en bråkdel av det antal de sålde tidigare just p.g.a detta med att Ikea ökat på djupet för att tvinga folk välja deras skivor.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Dåligt försök av dig att försöka göra dig lustig för jag tror inte här är någon härinne som påstår eller inbillar sig att det är svårt att ordna djupa granitbänkskivor utan att jag syftade på massivt eller laminat var ganska självklart när jag dessutom skrev bygghandeln... ;)
...och jag vet att Hornbach som t.ex sålt mycket bänkskivor till kunder med Ikeakök tidigare, helt plötsligt inte säljer en bråkdel av det antal de sålde tidigare just p.g.a detta med att Ikea ökat på djupet för att tvinga folk välja deras skivor.
What goes around comes around brukar man säga ;)
Dina kommentarer ang Ikeas kök kan sägas vara mer lustiga än min kommentar. Vi gör en ;) på den va :)
 
FreddaP skrev:
What goes around comes around brukar man säga ;)
Dina kommentarer ang Ikeas kök kan sägas vara mer lustiga än min kommentar. Vi gör en ;) på den va :)
Hahaha... om de nu är lustiga får stå för dig. :)
Själv tycker jag att jag varit väldigt saklig och på ett ingående sätt förklarat varför jag anser att de strävar bakåt och har försämrat sina kök och många många många i branschen håller med om allt detta...
Endast aktieägare i Ikea och Svenssons utan erfarenhet av andra kök tycker Ikeas nya kök är bra. ;)

Klart vi gör en sån... ;) ...haha
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Endast aktieägare i Ikea och Svenssons utan erfarenhet av andra kök tycker Ikeas nya kök är bra. ;)
Fast det bestämmer väl inte du?
Och Ikea är väl inte de enda som gått ifrån mått som spikades när medellängden vara 10 cm kortare än idag, och man var glad över att man överhuvudtaget hade ett kök?

"p.g.a detta med att Ikea ökat på djupet för att tvinga folk välja deras skivor"
Hallå! Tror du verkligen att det är skälet till ändringen?
 
Redigerat:
Hallå!

Har jag någon gång och någonstans påstått att jag bestämmer något ????
Svar: NEJ !

Ja jag tror verkligen att detta är en del av deras affärsidé och har du något som pekar på motsatsen så påvisa gärna det... i annat fall får jag lov att tro och tycka precis vad jag vill precis som alla andra i världen. !
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Jag tror det nya köket är ett (stort är väl att ta i) steg framåt.
Vem vill inte ha mera plats i underskåpen ?
Vem vill inte ha ett mera lättmonterat kök ?
Varför hålla fast vid något som kan göras bättre ?

Snart går rätt bredd/tjocklek på skivor köpas överallt. Att det inte finns från dag 1 är
väl förståeligt.
Snart levererar de andra i samma mått även på skåp.

Om man inte gillar/accepterar den nya modellen så kan man väl skita i IKEA och ta något från någon annan.
Jag ska snart, inom 2 år, byta hela köket och jag vet redan nu vem som får leverera.

Men jag har full förståelse för att andra montörer/leverantörer gör allt vad som går för att fortsätta kunna sko sig på denna simpla inredning.
 
eleson skrev:
Och Ikea är väl inte de enda som gått ifrån mått som spikades när medellängden vara 10 cm kortare än idag, och man var glad över att man överhuvudtaget hade ett kök?
Men nu har väl inte IKEA höjt sina underskåp ! Utan man har sänkt nedåt vilket möjligen gör det lättare om man är 30 cm hög vilket få människor är. Höjden är den samma så någon förbättring för långa personer har det väl knappast blivit.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
largab skrev:
...Vem vill inte ha mera plats i underskåpen ?...
Och vem vill inte ha mindre golvyta i sitt gamla 50-talskök?
 
  • Gilla
Goteborg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.