Hejsan!

Jag har precis köpt hus, enplans med källare. Vedeldning, vattenburen värme med ackumulatortank, värmeåtervinning stationerad på vinden.

Har börjat elda nu när det regnar så förbannat, kändes som att det skulle bli redigt dyrt att köra på elpatronen i det här vädret.. Men jag får ingen värme i källaren trots eldning?

Det har varit kallt i källaren även fast det varit riktigt varmt ute, men jag har trott att det kommer ändra sig när man väl börjar elda, dels att elementen går igång och att det blir strålningsvärme från pannrummet.

Men icke - har bra värme på ovanplanet, håller 21-22 grader, tanken blir varm som den ska, och elementen är på nere i källaren oxå. Min stora tanke var att om jag hade det lite varmare i källaren, så kommer värmen gå upp och värma ovanvåningen oxå (lite som golvvärme, ta vara på den värmen som kommer ut)

När jag började elda så gjorde jag så att jag öppnade upp alla element på full värme, och justerade därefter in shunten så att jag bara skulle kunna vrida ner värmen på elementen om det vart för varmt helt enkelt. Mao så borde det inte gå ut onödigt mycket uppvärmt vatten i systemet.

Är det bara jag som får vänja mig med att källaren kommer vara kall..? Eller är det något som jag gör fel?

Våningen är på 105kvadrat, källaren lika stor. Källaren är totalrenoverad med ny grund och allt för c:a 10 år sedan. Euronom V30UB panna med 750l ackumulatortank

Tacksam för svar!
 
Blir elementen varma i källaren? Om dom inte blir det så kan ventilen bakom termostaten kärva. Då blir man tvungen att ta lös termostaten och motionera piggen.

Blir dom varma men du upplever källaren kall så får du shunta ut mer värme och styra tempen på övervåningen med termostaterna, blir elementen då varmare men du får fortfarande inte bog varmt i källaren så är nog elementen underdimensionerade tyvärr.
Då finns möjligheten att byta ut ett centralt element mot en fläktkonvektor
 
  • Gilla
ptshao
  • Laddar…
Elementen blir varma, absolut. Innan jag vred på alla element så vred jag dom från min till max ett par gånger för att försöka motionera igång dom, men det går alltså att ta isär dom och motionera oxå?

Jag har funderat på om jag ska shunta ut mer värme och ställa ner elementen, men jag har fått till en så himla bra värme uppe så jag vet inte hur mycket jag törs laborera :p

Vad menas med en sån här fläkt? Tycker det är lite tråkigt att pannrummet är i ett hörn av källaren, hade varit bättre om den stor i mitten på huset (men jag förstår ju helt klart, det skulle försvinne ett rum på ovanvåningen om pannrummrt var annorlunda placerat) då hade kanske spridningen av strålningsvärmen varit bättre!

Har tänkt stoppa i ett pelletssystem på denna panna nästa vår, och hade gärna velat trimma in allt så det vart behaglig värme innan jag monterar dit pellets som sen oxå skall trimmas in
 
Flukie skrev:
Elementen blir varma, absolut. Innan jag vred på alla element så vred jag dom från min till max ett par gånger för att försöka motionera igång dom, men det går alltså att ta isär dom och motionera oxå?

Jag har funderat på om jag ska shunta ut mer värme och ställa ner elementen, men jag har fått till en så himla bra värme uppe så jag vet inte hur mycket jag törs laborera :p

Vad menas med en sån här fläkt? Tycker det är lite tråkigt att pannrummet är i ett hörn av källaren, hade varit bättre om den stor i mitten på huset (men jag förstår ju helt klart, det skulle försvinne ett rum på ovanvåningen om pannrummrt var annorlunda placerat) då hade kanske spridningen av strålningsvärmen varit bättre!

Har tänkt stoppa i ett pelletssystem på denna panna nästa vår, och hade gärna velat trimma in allt så det vart behaglig värme innan jag monterar dit pellets som sen oxå skall trimmas in
Inte för att jag kan så mycket om vedpannor i allmänhet och inte din panna i synnerhet. Men strålningsvärme från en vedpanna? Den är väl designad för att det ska bli så lite som möjligt av den varan?
 
Nej pannan är ju isolerad i sig självt och rören är även dom isolerade. Men någonting brukar det alltid bli
 
Hur varmt vill du ha i huset...?

Vi bor också i ett enplanshus med källare och vi har knappt på någon värme alls nu. Det lär väl inte vara någon större skillnad i klimatet mellan Stockholm och Dalarna. Vi har ett par graders skillnad mellan källaren och ovanvåningen när det är mulet och runt 16° utomhus. Kommer solen fram blir givetvis skillnaden större men då blir det oftast för varmt på ovanvåningen och när det var som varmast i april var jag nära att flytta ned till gästrummet i källaren för att kunna sova.
 
Värmen på ovanvåningen är det inget fel på, inte alls, men det är källaren som är iskall. Saken är den att badrummet på ovanvåningen är i renoveringsbehov så vi använder bara badrummet i källaren, därav att det hade varit fint med lite värme där.

På mornarna när jag gått upp för att åka till jobbet har det varit 5-6 grader varmt ute, blir givetvis varmare på dagarna men det är ändå råkallt när det blåser.

Som sagt, jag hade tänkt att med lite varmare i källaren skulle det gå att vrida ner värmen här uppe och få värmen att stråka uppåt. Samtidigt som jag undrar om det är något fel eftersom att det är ständigt kallt där nere.. men det kan faktiskt vara så enkelt att det ör en vanesak
 
Hur kallt är "råkallt" då?

Det där med att värmen ska stråla uppåt är inget man ska räkna med att man känner av något vidare. På vintern eldar vi i gillestugans kamin och den värmen strömmar genom dörröppningen och vidare upp via trappan...men att det skulle göra att det känns mycket varmare på ovanvåningen är för mycket att säga.

Hur varm luft rör sig i ett hus beror väldigt mycket på husets planlösning. Sen måste man ju tänka på att den varma luften som tar sig upp från källaren direkt går upp i taket på ovanvåningen så det tar lång tid innan man känner någon skillnad på levnadsnivå så att säga.
 
Paxman skrev:
Det där med att värmen ska stråla uppåt är inget man ska räkna med att man känner av något vidare. På vintern eldar vi i gillestugans kamin och den värmen strömmar genom dörröppningen och vidare upp via trappan...men att det skulle göra att det känns mycket varmare på ovanvåningen är för mycket att säga.

Hur varm luft rör sig i ett hus beror väldigt mycket på husets planlösning. Sen måste man ju tänka på att den varma luften som tar sig upp från källaren direkt går upp i taket på ovanvåningen så det tar lång tid innan man känner någon skillnad på levnadsnivå så att säga.
Från att flyttat från ett hus med källare till ett enplans med golvvärme så kan jag jämföra lite.

Med värme i källaren så upplevde vi nog att golven på 1:a plan i källarhuset hade samma behagliga temperatur som i nuvarande med golvvärme.

Om vi stängde värmen i källaren så blev golven på 1:a plan genast lite mindre behagliga att gå på.

Så, enligt mig, kan visst värme i källaren påverka klimatet på våningen ovanför men då kanske i första hand golvtemperaturen, men det i sin tur avger ju värme till hela våningen.

Bortsett från detta så mår en källare bra att ha värme, speciellt på sommaren, för att hålla fukt och den råkalla luften borta.
Inkommande luft har en betydligt högre fukthallt på sommaren, i en kall källare fälls denna fukt ut från den varma luften och därför kan känslan i källaren bli "råkallt". Detta beror då på högre luftfuktighet som behöver ventileras bort (värme+ventilation)
 
Det måste ju bero mycket på vad man har för bjälklag. Vi har betongbjälklag och känner absolut ingen skillnad på ovanvåningens golvtemperatur även om vi har närmare 30° i taket på gillestugan! :p
 
Paxman skrev:
Det måste ju bero mycket på vad man har för bjälklag. Vi har betongbjälklag och känner absolut ingen skillnad på ovanvåningens golvtemperatur även om vi har närmare 30° i taket på gillestugan! :p
I mitt fall var det siporex (lättbetong) bjälklag, och det materialet är inte särskilt värmeledande, tror till och med sämre än betong.

30 grader ??. Avser du under en längre tid? Varför så varmt i källaren ?
Om det bara är under kortare tid typ en kvälls eldning i vedspis el. dyl kan man nog inte räkna med att det blir värmeöverföring som märks.
Uppvärmning av ett bjälklag (speciellt typ betong/lättbetong) tar lååång tid.

Ett exempel: Sonens rum låg precis ovanför pannrummet. I pannrummet fanns elpanna/vv-tank + värmepump. Dock var det alltid varmt.
Sonen hade aldrig behov av sin radiator i sitt rum pga värme från pannrummet under hela sin uppväxttid. Sommar som vinter
 
Alltså 30° har vi ju bara när vi tokeldar och då är det bara under väldigt begränsad tid. Lite tankevurpa av mig eftersom vi föredrar att hålla en ganska låg temperatur i huset generellt och i källaren i synnerhet.

Vi vet fortfarande inte vad TS anser vara "råkallt", bara att "bra värme" är 21-22°, så det är lite svårt att ge något råd hur denne ska göra för att få upp komforten. Skillnaden i komfort med 2° differens är avsevärd men var bias ligger är högst subjektivt. Jag föredrar runt 20° generellt i huset och då känns 18° riktigt kallt medan 19° är helt OK i sovrummet. För TS kanske 20° är "råkallt" och då krävs det ganska mycket för att värma upp källaren även på sommaren. Dessutom är upplevd temperatur en helt annan sak än faktisk temperatur. Kalla golv, drag och fukt gör att temperaturen känns lägre än den är.
 
Är inte bara så det är trögt...uppe har du ju strålningsvärme. I källaren kyler jorden ned. På vintern har jag riktigt varmt nere...nu betydligt kyligare.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Är inte bara så det är trögt...uppe har du ju strålningsvärme. I källaren kyler jorden ned. På vintern har jag riktigt varmt nere...nu betydligt kyligare.
Betyder det att du inte har uppvärmning i källaren nu i sommartider?

I så fall tror jag att du begår ett misstag. Det är just i sommartider det är extra viktigt att hålla värme i en källare för att inte eventuell fukt i luft och grund skall fällas ut mot "kalla" ytor. Med kalla menar jag då jämfört med den varma fuktiga luft som genom ventiler/ventilation kommer in i källaren utifrån.
Vad man upplever som kallt,varmt,fuktigt, torrt kan vara lurigt. Man ska nog gå efter ett för ändamålet lämpligt mätinstrument typ termometer, luftfuktsmätare o. dyl.
 
Tenperaturen i källaren ligger mellan 15-17 grader, känns kallare iom att det är klinkers på hela golvet i källaren, fukt kan jag inte säga att det är, när vi köpte huset hade de mätt fuktigheten och det var långt under vad gränsvärdet skulle vara (det här mätte dom på våren när det börjat smälta ute) och det luktar inte något alls i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.