Hej!
Vi har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa oss besvara.

Vi har lagt takpapp på ett underlag av råspont med ca 5 graders lutning. Vi startade med att lägga Byggmax underlagspapp YAP 2200, 221, vi har ordentliga överlapp och har lagt rejält med klister under takpappen mot råspont/takplåten. Vi har stolpar som går igenom pappen från sponten, där har vi tätat med massor av Biltemas tätkitt och klistrat pappen upp en bit på stolpen. Utanpå underlagspappen har vi lagt Byggmax Ytpapp 141 Glaciär 3 som vi limmat med klister en bit in på underlagspappen från takkanterna. Igår ösregnade det, när jag kom hem idag var min fru igång med att täta ännu mer då hon sett att det kommer upp lite vatten blandat med klister (som ännu inte torkat igenom helt) mellan stolparna och underlagspapp/takpapp.när hon tryckte med fingrarna på den ej ännu stelnade massan. Hon menar att underlagspappen suger vatten och att vattnet tar sig in till råsponten så det kommer att börja läcka medan jag menar att det är omöjligt. Jag vet att jag läst att underlagspappen kan suga (kapillärt), men vattnet skall också ta sig igenom tjäran och tätmassan vi lagt. Omöjligt menar jag, möjligt säger hon?? Vi kan inte se några läckor, men på några ställen tittar underlagspappen fram och ligger limmad mot takplåten, när hon drar i denna går den sönder, jag menar att det beror på att den är dränkt med tjära/lim. Hon säger att den är dränkt med vatten..
Behöver vi vara oroliga?
 
Lite bilder på jobbet?
Att ha stolpar upp genom papp och täta själv är ju som att be om problem tyvärr, inte ens om man svetsar pappen så är det en rekommenderad metod.
 
Ja det kan vi hålla med om tror jag men det visste inte de som gjorde grundjobbet. De sa att det funkade och vi trodde på dem. Stolparna sitter stenhårt fast och är bra förankrade. Men vi har ej svetsat pappen utan limmat/tätat.
Menar du att limmer/tätningen kommer att spricka eller är det andra saker som påverkar?
 
Vanligt skarvklister blir inte lika starkt som om man svetsar. Men har du några bilder så man kan se om det verkar vara en vettig lösning?
 
bild1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Julius_99
  • Laddar…
Vi har lagt armering in i klistret/tätningarna överallt där vi anser att det behövs men... Vi är inga takläggare vilket tyvärr firman som gjorde jobbet inte heller var. De var snickare så den delen är bra gjord..
 
Är nog ganska stor risk att det börjar läcka in runt stolparna inom några år då det inte är riktigt gjort runt dom. Behöver vara svetsad papp när man har stolpar genom taket.
Efter att tittat på bilderna sitter kroken till rännan på 60 cm cc som dom ska?
 
Redigerat:
Men underlagspappen suger inte in vatten.

Lösningen ser tveksam ut tycker jag. Stolparna få ju nästan alltid torksprickor, då kan sprickorna leda vatten nedåt.
 
Skall inte ett tak med så lite lutning vara svetsat? Jag tror att nuvarande lösning tyvärr inte är korrekt och att det kommer innebära problem med tiden...
 
Kollade lite snabbt, det är cc75 mellan krokarna till rännan men det tror inte jag är ett problem. Vattnet däremot..
Ok, torrsprickor skriver ni kan skapa problem framåt.
Frågan e om man skall ta in en firma som svetsar ny papp ovanpå den nuvarande? Eller om vi skall ta det när/om det börjar läcka? Som jag skrev tidigare, underarbetet är riktigt bra gjort, där har de inte slarvat..
 
Vad finns under denna "altan".

Frågar för om det är garage eller liknande kanske några droppar vatten vid ösregn kanske inte är en så stor sak.
 
Nej det är vårt vardagsrum och matrum som ligger under terrassen. Terrassen är ca 44 kvm totalt, Mellan stolparna skall nu staketet upp så snart det är sprutmålat med grundolja, grundfärg o 2 skikt oljefärg. Ovanpå detta ligger en tryckimpregnerad bräda som skydd. Jag postaren bild så ni ser det färdig resultatet. Stolparna planerar vi att måla vita om ett är, nu är de för nyindränkta med impreg. Så ni verkar tycka att om det är tätt nu vilket det är så skall vi intesvetsa en ny papp ovanpå den som redan ligger utan avvakta?
 
Redigerat:
Jag vågar påstå att ni inte får det tätt ens med svetsad papp.
Det är för liten yta på nedansidan av stolparna mot fotplåten för att man ska kunna göra ett korrekt arbete.
Taket skulle behöva gå ut ca 15 cm till.
Sen är det som det skrivis tidigare att trät kommer spricka och leda ner vatten.
 
jocke_mejsel skrev:
Jag vågar påstå att ni inte får det tätt ens med svetsad papp.
Det är för liten yta på nedansidan av stolparna mot fotplåten för att man ska kunna göra ett korrekt arbete.
Taket skulle behöva gå ut ca 15 cm till.
Sen är det som det skrivis tidigare att trät kommer spricka och leda ner vatten.
För en utomstående som är intresserad - hur skulle man gjort (från början) för att få det tätt och bra?
 
Skippat stolparna och svetsat papp. Jag antar att tanken är att göra nåt altanräcke där men det kommer aldrig hålla att gå på denna papp i alla fall, bandtäckning med plåt om lutningen är stor nog sen trall på det hade gått.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.