Den kommer avbryta slingkörningen där guiden är inkopplad antar jag, men det kan ändå bli en lång resa.

Stationen står på max.

Enligt stora manualen vill jag minnas att den lagrar GPS-info om var begränsningsslingan och guiderna är men jag minns inget om stationen.
 
Det finns ingen anledning att någonsin låta den följa begränsningsslingan, använd guider(y) Då behöver du inte heller bry dig om att laddstationen står på en ö eller vad den är inställd på för styrka.
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
Det har regnat väldigt mycket där jag bor senaste två veckorna. "Bamse" har stått stilla en del eftersom det har åskat mycket. En gång när jag slog på strömmen och startade honom fick jag upp en varning om att jag inte skulle spola vatten på klipparen utan använda en borste för att rengöra den. Har det kommit in vatten någonstans som de inte borde?
Har inget hus till klipparen, men de ska den väl klarar?
 
Har grävt ner en guide nu och den är ganska lätt för klipparen att hitta och har samtidigt stängt av "sök via begränsningsslingan". Efter drygt ett dygn är gräsmattan snyggare än någonsin!

Klart imponerad av vilken lutning den klarar i vått gräs, samt hur den hanterar hinder på väg nerför.
 
Micleg skrev:
Efter drygt ett dygn är gräsmattan snyggare än någonsin!
Visst är det skoj. Första gången på många år som jag gödslat igen (Stoller kombi). Förr har man dragit sig för all klippning det har medfört, men nu är det bara skoj när det växer :)
 
Stingray468 skrev:
Visst är det skoj. Första gången på många år som jag gödslat igen (Stoller kombi). Förr har man dragit sig för all klippning det har medfört, men nu är det bara skoj när det växer :)
Tänkte samma sak, att jag nog ska gödsla en andra vända :)
 
Apropå vad för info den sparar ihop med koordinater från GPS:en...

"GPS-stödd navigering använder en inbyggd GPS för att
kontrollera vilka ytor som har klippts och därmed vilka ytor
som behöver klippas härnäst. Efter några dagars drift har
robotgräsklipparen skapat en karta över arbetsområdet
och var guidekablarna är placerade
. På så sätt kan
Automower® 330X automatiskt ställa in sträcka och
proportion till svårnådda delar av arbetsområdet.
De automatiska inställningar som robotgräsklipparen gör
kan inte läsas i displayen"


Jag skulle vilja veta om den fortsätter lagra nyupptäckta ytor för min slutade
blinka med GPS-symbolen redan efter två dygn. Inte helt hundra på att den
"känt av" hela tomten.
 
Micleg skrev:
Jag skulle vilja veta om den fortsätter lagra nyupptäckta ytor för min slutade
blinka med GPS-symbolen redan efter två dygn. Inte helt hundra på att den
"känt av" hela tomten.
Om du går in i servicemenyn som jag skrev om på sidan 12 (inlägg #178), ser du i klartext vad GPSen gör. Om det ger något mer vet jag inte, då min fortfarande lär.
https://www.byggahus.se/forum/threads/erfarenheter-am-330x.214838/page-12#post-2019381
 
naoj skrev:
Det har regnat väldigt mycket där jag bor senaste två veckorna. "Bamse" har stått stilla en del eftersom det har åskat mycket. En gång när jag slog på strömmen och startade honom fick jag upp en varning om att jag inte skulle spola vatten på klipparen utan använda en borste för att rengöra den. Har det kommit in vatten någonstans som de inte borde?
Har inget hus till klipparen, men de ska den väl klarar?
Meddelandet finns där för att kunden inte ska kunna säga att "det hade jag ingen aaaaning om att jag inte fick spola av klipparen med högtryckstvätten, det står inte i instruktionsboken, det måste vara garanti för jag har inte gjort nåt" när den kommer in till verkstad fylld med vatten. Det står för övrigt i instruktionsboken, som oftast ligger oläst.Meddelandet visas på förekommen anledning alltså. Det visas ibland, och på hösten kommer det stå att maskinen ska underhållsladdas på vintern. Av samma anledning.
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
Så bra att det inte är något fel jag gjort. Blev lite fundersam eftersom jag alltid använt bara borste när jag rengjort den eftersom det står i manualen.
Står det verkligen i manualen att de meddelandet visas ibland eller missförstod jag dig? Har inte kunnat hitta något om det.
 
Vet inte om det varit uppe tidigare men det går utmärkt att samköra timer och vädertimer. Resultatet blir att den kör vädertimer men bara under de tider som timern tillåter. På så vis slipper man att den drar ut i vått gräs kl 2400. Förutsättningen är dock att den inte behöver klippa hela dygnet för då kapar man ju klipptiden med timern vilket begränsar vädertimern.
 
Ska testa vädertimer om något dygn. Börjar nog med Max klippningstid och ser om det duger. I så fall minskar jag intensiteten.

Vilka höjder kör ni på? Jag är på 4 nu.
 
Jag kör på maxtid på vädertimer, timer 9- 23 (för att slippa klipp i daggen), högsta klipphöjd och det håller efter bra. Klipper några timmar per dag men just nu växer det inte mycket pga torka.
 
Står nog inget i manualen om meddelandet, funktionen kom i version 4.x och är ju egentligen bara en påminnelse om vad som står i manualen redan.

naoj skrev:
Så bra att det inte är något fel jag gjort. Blev lite fundersam eftersom jag alltid använt bara borste när jag rengjort den eftersom det står i manualen.
Står det verkligen i manualen att de meddelandet visas ibland eller missförstod jag dig? Har inte kunnat hitta något om det.
 
Någon som har koll på vad som händer vid ett strömavbrott. Kommer tydligen att ske denna vecka mot min 330x i sommarstugan. Står ingenting i manualen vad jag ser. Kommer "shaun" igång igen efter strömavbrottet eller måste han resettas. Han kommer väll inte att gå vilse och tok skrika i skogen får jag hoppas.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.