Nu har jag lyckats gräva av min fiberkabel i trädgården när jag skulle ner med en plint till en grind.

Grävde i hörnet vid änden av en stenlagd gång ca 10-12 cm ner låg en vit ca 1cm tjock slang som jag satte spaden i så att slangen gick av. Själva fibertråden inuti är hel men vikt.

Ringde och felanmälde och efter en timme ringde Universal Telecom tillbaka och sa att detta "kommer bli jävligt dyrt" för mig när Telia/Skanova ska reparera den.

Är det normalt vid nedgrävning av fiber (Telia öppen fiber) att lägga utan skyddsrör bara 10-12 cm ner i gräsmattan så nära en trädgårdsgång?

Hur lagas en sådan fiberkabel?
 
Väntar på samma svar...
Sitter i exakt samma situation.

Får se vad de säger på måndag. Inget varningsband eller skyddsrör runt fiberslangen :( ..
 
Vi kommer snart att få Öppen Fiber indragen till huset, och har fått uppgiften att fibern kommer att förläggas 30-40 cm under marknivå (utan skyddsrör). 10-12 cm låter väldigt grunt i mina öron...
 
peternicklas
Hos oss så är det husägaren som gräver ner dukten i trädgården men rek. djup är 30 cm. Inte kul, dukten(vita plaströret) kan skarvas utan problem. Värre är det med själva fibern, tror inte den får plats i dukten om den skarvas. Kan hända de får blåsa in en ny fiber. Om ni har ett brott elle en skada så det är hål i dukten kan de komma fukt in i den, det är inte bra. Har det kommit fukt in i dukten kan det hända att även denna får bytas på en begränsad sträcka. Kommer nog att kosta en slant, rätt dåligt att de inte har lagt något görnt band ovanför dukten. Har lagt min dukt i ett gränt 50 mm. rör.
 
A
Först, begär alltid kabelutsättning vid all slags grävning.

Sedan, om det ibte finns nåt märkband/tråd kan den ju inte sättas ut, lite märkligt att det inte fanns, så kabelägaren borde ha ett litet ansvar också (om du hade begärt utsättning först)

Sen att skarva fibern, det lär kännas i plånboken ;)
 
Troligen skarvas inte fibern utan processen är vanligen den följande:

1. Den skadade fibern dras ur tuben
2. Ny fiber blåses i
3. Den nya fibern svetsas i båda ändar

Skulle tro att det tar en halv dag för två gubbar inklusive resor. Inte billigt alls, tyvärr.

Kolla med försäkringsbolaget, jag tycker det borde kunna falla under drulleförsäkringen.

Anmäl ALLTID grävning till Ledningskollen, då har man ryggen fri om något skulle hända.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Hur är det med fiber på egen fastighet, brukar man inte ofta överlåta det ansvaret på fastighetsägaren?
Sedan kan entreprenör för fibernätet erbjuda även grävning på privat fastighet men då på uppdrag av fastighetsägaren.
Är det då vanligt att man registrerar hur den är nedgrävd, eller är fastighetsägaren själv som ska göra det?
 
Ser det dagligen i jobbet.
Inne på tomt är det kundens egna ansvar, hur pass illa kabeln än är förlagd från början.
Också svårt med utsättning då det för det mesta inte läggs i nåt märkband in på tomter.

Det blir garanterat nyblåsning av fiber från nodrum/skarvskåp och kommer kosta mellan 5-8000:-
Det går bra att ta på hemförsäkringen :)
 
Här tog det mindre en timme att hänga upp luftkanal, blåsa i fiber och svetsa två gånger. Bra pröjs om det kostar så många tusenlappar men ni har nog rätt i att man försöker ta så mycket betalt.
 
peternicklas
MathiasS skrev:
Här tog det mindre en timme att hänga upp luftkanal, blåsa i fiber och svetsa två gånger. Bra pröjs om det kostar så många tusenlappar men ni har nog rätt i att man försöker ta så mycket betalt.
De måste ju vara 2 personer, transport, instrument så visst kostar det, sedan är det ju inte så många som kan utföra det.
 
MathiasS skrev:
Här tog det mindre en timme att hänga upp luftkanal, blåsa i fiber och svetsa två gånger. Bra pröjs om det kostar så många tusenlappar men ni har nog rätt i att man försöker ta så mycket betalt.
Etableringskostnaden blir ganska avservärd för ett litet jobb, det är skillnad om man blåser/svetsar ett helt område på en gång.
 
Sen får man ju ställa sig frågan om slangen ligger 10cm resten av vägen också. Kanske värt att passa på att sondera dragningen nu när det inte finns en hel fiber i PEM-slangen. Om man är en riktig redigbyxa så kan man ju passa på att lägga ner ett riktigt kabelrör (dyrare) eller en 32mm PEM som skydd.
 
Blir ju nästan nyinstallation av fibern om de får blåsa i ny.
En sak som gör att det blir dyrt med Telia är att det (iaf för mig) inte var samma personal som blåste i fibern som gjorde själva inkopplingen utan de kom i 2 omgångar.
De som var hos mig hade ca 1 timme enkel resväg, så bara totalt 4 timmar bilresande och det var 2 personer vid varje besök, så det vara 8 arbetstimmar som gick bort bara på att åka bil.
 
Ringde Telia öppen fiber igår och låtsades vara ny kund med frågor om installation. Killen där sa att man i trädgårdar lägger kabel på 30-40cm djup med antingen brun eller svart skyddsrör. Han sa att det ska mycket till för att lyckas gräva av denna med spade (vilket jag nu gjort) och att det är så dom tänker vid installation för att ovan inte ska kunna hända.

Vi får se när de återkommer, hemförsäkringen menade på att det var Telias ansvar när det gäller kabeln men att de kan försöka få mig ansvarig för skada på deras egendom, nåt som i så fall går på min ansvarsdel i hemförsäkringen.
 
Har Telia eller någon entreprenör lagt kabeln för grunt (i förhållande till vad som avtalats ang förläggningsdjupet) så får dom stå för kostnaden. Har däremot fastighetsägaren grävt så får man givetvis stå risken själv.

Skanova (som bygger Telias nät) specar normalt 40 cm i villaträdgårdar. I övrig mark gäller vanligen 60 cm, utom i åkermark där det krävs 80 cm pga risken för plöjningsskador.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.