Min bror köpte ett hus dåligt hus med stall och drömläge. Ett sånt ställe där en vanlig försäljning kan sluta på hur högt pris som helst vid en budgivning.
Han kontaktade ägaren och berättade att han var intresserad. Ägaren berättade då att en hel hög personer redan hade varit där med olika bud. Så min bror åkte dit och tittade på huset och sedan ville ägaren att han skulle lägga ett bud. Min bror berättade då att han inte hade någon koll på husets värde man att han gärna tog ut en mäklare som skulle få värdera huset åt honom och att han skulle betala den kostnaden samt att ägaren fick vara med på värderingen. För han ville inte lura honom. Bror min tog dit en mäklare som gick runt och värderade fastigheten. När han var klar så berättade mäklaren vad det var värt. Då säger köparen att har du betalat mäklaren för att jag skall få reda på vad min fastighet är värd så skall du också få köpa den. Så bror min köpte kåken blixtsnabbt innan någon annan fick reda på det. Blev sedan ett himla liv. En av dom andra som hade lämnat pris som låg på en tredjedel av min brors bud var där och hotade att elda upp brorsans kåk. För han var skitförbannad och menade på att han hade kunnat betala dubbelt så mycket för kåken som min bror hade betalt. Så bror min polisanmälde honom för olaga hot. Han kom sedan och bad om ursäkt och lovade att om bror min tog bort polisanmälan så skulle han aldrig mera störa min bror.

Vi sålde själva en kåk den 1/11 2013 till en som kontaktade oss och undrade om han fick titta på huset som vi var på gång att sälja till våren 2014.
 
Redigerat:
Rosten1000 skrev:
Så bror min polisanmälde honom för olaga hot. Han kom sedan och bad om ursäkt och lovade att om bror min tog bort polisanmälan så skulle han aldrig mera störa min bror.
Jag tycker det låter som en nytt (indirekt) hot... :cool:
 
Nyfniken skrev:
Jag tycker det låter som en nytt (indirekt) hot... :cool:
Han som hotade hade sin dotters häst i stallet.
Så han fixade en annan stallplats och flyttade därifrån.
Efter det så har vi inte hört ett enda ljud från han och det är rätt många år som har gått.
 
Tack för alla era svar!

Mycket att tänka på nu, vi har god kontakt med ägaren av gården och han verkar fortfarande positiv till vårt intresse. Förhoppningsvis får vi komma och kolla nästa helg! All snö behöver försvinna..

Dock åkte vi förbi förr veckan och skogsbolaget som äger skogen runtom har börjar avverka... Vad tror ni det kan påverka? Våra vänner som bor kring samma skog menar att det kan bli lite avskräckande vid en visning för en del vill inte bo vid ett kalhygge. Men avd vet jag, kanske inte har betydelse alls.

Men nu undrar jag, hur man ska vara smidigast och verkligen få mannen att sälja till oss. Vi vill ha det ingen tvekan. Och därför ser vi ju gärna att vi får köpa utan mäklare och budgivning.
Besiktning måste ju såklart göras och antar att eftersom vi har tagit kontakten och vill ha så får vi stå för en sådan? Dock vill man ju inte slänga pengar på det för att sedan bli blåsta och inte alls få köpa. Kan man säga något om att hittas något på besiktning så gäller lägre pris osv?
Han har massor med "skit" liggandes här o där också, och pga av handikapp och ingen familj finns så tänkte vi också att vi kan göra någon deal där, ta det som det står?
Huset är byggt 1890 och som sagt inget avlopp.. Lite har vi att göra puh, men vi är unga utan barn och ser fram mot detta!



Det känns bra ändå, trots att vi bara haft kontakt via telefon ett par gånger och ännu inte träffats!

Flera tips och synpunkter?
 
Tycker det hörs som ett läge för en bra deal om ni erbjuder er att forsla bort allt skräp.
Sen är väl huvudprincipen att alltid göra en överlåtelsebesiktning, men i detta fall hörs det som att det från början är ett renoveringsobjekt och pris därefter.
Finns det överhuvudtaget något som kan vara så överraskande att det är värt en besiktning a´ 10-12.000:- för ett hus från 1890?
Det får ni ju själv naturligtvis avgöra.
Avverkningen runt om har väl inte påverkat i positiv riktning för ev. andra spekulanter att bjuda högre, kan jag tänka.
Lycka till :)
 
ErG skrev:
Huset är byggt 1890 och som sagt inget avlopp.. Lite har vi att göra puh, men vi är unga utan barn och ser fram mot detta!
Litet tips angående avloppet, kolla med kommunen så att ni får anlägga en avloppsanläggning innan ni köper fastigheten.
 
C
Huvudsaken att du köper med "öppna ögon". Vi köpte ett hus i uselt skick hopbyggt, påbyggt o jag vet inte vad cirka 200m2..... Men läget...helt otroligt... 5 m från vattnet, ensam på en udde i direkt söderläge 7 km till sjöänden. Tomten går 30 meter ut i vattnet...sol hela dagen frukost mot öster ,lunch mot söder o middag mot väst.

Men huset,bedrövligt...... vi köpte med öppna ögon o visste vad vi gav oss in på....12:e huset.... Ta med dig någon som kan mycket om hus , du verkar ju ung, o köp till "rätt pris" om han inte avråder p.g.a.? Ja vad som helst egentligen....Jämför med vad en tomt kostar.....
 
Äntligen!
Igår kom värderingen från den andra mäklaren.. 800' ! Man var inte nöjd med den första och tydligen ville de ha mer ändå men inser att det kanske inte är värt mer.

Nu har jag en till fråga. Vi ska göra upp detta privat, självklart ska vi ha med en bankman men! Vad ska man tänka på nu? Så man inte står där sedan med skägget i brevlådan så att säga? Huset är från 1890 så vi tänker endast göra en besiktning av stommar för att se hur själva skalet ser ut, resten ska endå blåsas ut..

Samt, detta har tagit extremt lång tid.. vi har väntat hit och dit pga av "gubbens" sjukdom och värderingar hit och dit, visst det har nog ingen betydelse men vi vill ju dit med våra saker så fort som möjligt.
En familjemedlem till gubben tar nu över då han är dålig igen och vi kommer därför göra upp detta med hen. Det är FULLT med saker på gården.. gamla skrothögar, vedhögar, gammalt hö på skullen osv.. Visst ska sådant vara borta när vi ska flytta in? Annars kan vi tex begära att för x antal tusen kr mindre så tar vi och flyttar in som det står idag. ?

Tips mottages gärna nu när detta ska ro i hamn! :)
 
Ni vill gärna köpa, säljaren hade tydligen hoppats på mer.

Börja inte jiddra om några tusenlappar hit och dit för ett pris på 800'.

Säljaren är sjuklig och ser kanske en stor kostnad att hyra in städfolk och kanske ångrar sig.

Om jag varit i ert ställe hade jag tagit det rakt av och ev. hoppats på något gammalt användbart i högarna :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar Roland53! Vi ser det också lite så, tänk vad för bra grejer som egentligen finns i ladan då det är ett mindre lantbruk! Vi får se på måndag om vi kan göra en bra deal :) Vi har haft hästar uppstallade och bara hyrt hus tidigare så "fix" saker har vi ju snålt om och behöver
 
Jag hade tagit huset som det är och lagt ut skrotet på blocket. Skänker ni bort det så lär det mesta försvinna utan problem.

Ved är ved , inte skräp.
Skrot är säljbar metall, alt jordbruksredskap med reparationsbehov.
Hö är bra till djuren eller i trädgårdslandet.
Etc

Med lite tur så står det en gammal traktor bland skrotet. En 60 år gammal traktor är fullt användbar idag, och det finns garanterat folk som kan serva den.
 
Redigerat:
Håller med övriga ta det som det är, utan knorr om städning etc för då drar det ut på tiden och affären kanske inte blir av.

Om den gamle mannen åter är sjuk så kommer det att bli en lång process om han går bort, så gör affären så fort som möjligt.

Var nu lite observant när ni ska göra upp affären och det är en släkting som är inblandad. Det måste vara ägaren som skriver på köpebrevet eller så ska det finnas en giltig fullmakt för den som ska göra det. Fullmakten måste finnas med sen när ni söker lagfart, om fullmakten används ska den vara bevittnad.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag var för ett par år sedan involverad i en liknande situation där det gällde att tömma en släktgård på saker som samlats länge och som i huvudsak var "bråte".
Vi anlitade en auktionsfirma som gick igenom det hela och sedan lämnade en ungefärlig kostnad. Det de kunde sälja räknades sedan av från kostnaden. Vill minnas att det hela gick ungefär +/-0 och att de fraktade bort containervis med "bråte".

Men i ert fall hade jag nog velat göra det själv, eftersom ni inte - till skillnad från i mitt fall - helt säkert vet vad som finns i alla vrår. Även om det är mycket skräp så blir det lite som skattjakt i och med att det är ett nytt ställe. Och det mesta går faktiskt att sälja !

Erbjud er alltså att ta hand om allt som det står, så faller dessutom en tung sten från säljarens hjärta, tror jag.
 
oceanis skrev:
om fullmakten används ska den vara bevittnad.
Det stämmer inte.

(Men det är en vanlig missuppfattning, så det är lika bra att följa rådet ändå)
 
Nyfniken skrev:
Det stämmer inte.

(Men det är en vanlig missuppfattning, så det är lika bra att följa rådet ändå)
I princip har du rätt att den ska anses som giltig utan vittne i Sverige. Samtidigt är det otaliga processer som handlar om dokumentet var äkta eller signerat av fullmaktsgivaren.

Så i TS fall hade jag inte chansat och helst haft familjemedlem/arvingar till att skriva på. Samma sak skulle jag gjort för köpebrevet, dvs fått det bevittnat av nära anhörig.

Speciellt om det är en äldre och sjuk person som säljer för att undvika alla tänkbara disskusioner med andra familjemedlemmar till den äldre farbrodern.

Köpebrevet måste vara bevittnat av två personer för att få lagfart.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.