Oh nej jag orkar inte oroa mig för sprängningen också. Hoppas hoppas de kan sitt jobb. Våra var grymma och det märktes knappt ngt.
Buspojken jag tror minst 2 v sprängning. Mest på grund av att de inte kan lägga massor någonstans när de ska spränga vägen. Rensa av , spränga, ned med grejor upp och lassa på osv. Det är en väldigt krånglig tomt då vägen går upp mellan två hus var det ena ligger i stort sett precis vid den vägen. Vår ligger 4,5 m på ett ställe ifrån.
 
Mikael_L skrev:
Du buspojken som är i branschen har kanske redan hört om denna fadäs ... ;)
[länk]
"Den Jeep som stod i garaget ska också ha fått sig en törn och hamnat upp och ned." Ja då lär den ha fått sig en törn... :eek:
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Du buspojken som är i branschen har kanske redan hört om denna fadäs ... ;)
[länk]
Absolut, ja är uppdaterad ;) olyckor i vårt jobb brukar landa i Kvällspressen
 
Vet grannen öht när de ska börja spränga??? I det första inlägget låter det som att de inte har nån aning. Det kan vara på måndag, det kan vara till halloween, eller nästa år.
 
O
Det är lite kul just det här med flexibilitet, och att anpassa sig...
Innebär inte det att båda ska försöka anpassa sig? och inte bara ena parten?
Varför ska just grannen som spränger vara flexibel? och inte den som målar?
Med en god kommunikation så kan man komma väldigt långt!
Men det krävs att man tar och ger.... Det gör man inte när man vill att grannen ska vara flexibel för att man själv ska måla.
Dessutom skulle jag nog oroa mig mer för sprängningarnas eventuella biverkningar... sättningsskador och annat skoj.
Även om jag vill tro att risken är ganska liten med en duktig sprängare. Då känns det som att eventuellt damm är ganska harmlöst. :)

Men man får hoppas att det blåser åt rätt håll när de spränger....
 
Sprängningen är nog det minsta problemet när det gäller damm, det ska borras, grävas och ut med grus, paddning osv, det dammar tämligen bra från en grushög.

Sprängning är alltid roligt, i stugan råkade de ladda dubbelt upp mot vad som behövdes när Eon grävde markkabel, det låg sten i fotbolls storlek 50 meter från där de sprängde.

men det kan ju inte vara svårare än så att man pratar med inblandade och får en tidsuppfattning vilken dag de ska göra vad och så målar man där det för dagen är mest lämpligt.
 
Ställ några stora vattenspridare i tomtgränsen....
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Går det inte att måla tidigare ? Kanske målaren som ska måla kan planera om sina jobb eller varför inte själva med hjälp av vänner o bekanta...
Mvh Robban
 
Att måla EXAKT samtidigt som de spränger är kanske dumt, men dammtorrt är det ju efter några timmar, och absolut dagen efter. Förstår inte varför det skulle behöva vara ett part veckor mellan sprängning och målning? Däremot är det väl bra att tvätta av eventuellt sprängdamm om det sprängs innan ni målar.
 
Om ni ska tvätta samma vecka ni ska måla så är väl inte väggen torr i djupet och om jag inte har fel så kommer fasaden så småningen om att rötasig under den nya färgen.
 
Men undrar varför kan inte hen börja måla nu den första vägg och resten väggarna tar målare w32. Så svårt är det inte att målning än man tro.
Och att färg brukar blir dammtorr efter flera timmar. Så det hinner innan dom börjar med någon ...
 
Okej nu börjar tråden spåra känner jag:) Jag var helt enkelt bara nyfiken på vad som gäller rent sakligt. Vi kan av olika anledningar inte påbörja målning före den veckan. Så klart det hade varit enklast men om vi inte är hemma och målare inte kan så går inte det. Men jag är övertygad om att vi löser det men frågan var ställd för jag är nyfiken på vad som gäller. Om vi målar (hypotetiskt) exakt samtidigt som man påbörjar el gör markjobb på tomten bredvid vem har då ansvaret för att väggen blir smutsig? Men nu önskar jag er alla som engagerat er så bra en skön sommar:)
 
  • Gilla
Pugetik
  • Laddar…
Låter som du vill provocera grannen. Varför inte vänta med målningen till sprängningen är klar. Inte för kallt som du skriver, kan måla hela hösten med viss hänsyn till var du bor. Har förståelse att dom måste spränga nu, mycket jobb innan huset kommer. Lägg ner att bidraga till osämja och tala om för grannen vad du hade tänkt men nu ändrar till efter, då har du verkligen tagit första steget till god grannsämja.
Rolf
 
Detsamma sköna sommar och lycka till.
 
Redigerat:
Rolf Håkan det är vi som kontaktat för att vara tillmötesgående och vi kan absolut vänta m målning om det passar bättre men har inte fått ngn info att anpassa oss till. Men att vänta i 12 v känns lite jobbigt måste jag erkänna. Vi får prata med byggarna när de kommer så löser vi nog allt:)
 
  • Gilla
andersjm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.