Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Okej, har läst var tredje sida i tråden och tror att jag har en bra bild på situationen. Monteringsskenan är mycket omtvistad och man kan välja om köket skall monteras med dito eller inte.

Jag kommer köpa Metodstommarna, jag kanske monterar ihop ett skåp eller två men det blir snickare som "bygger" köket.

Min fråga är egentligen enkel, har jag som beställare någon anledning att be snickarna göra på det ena eller andra sättet. Finns det en finess med monteringsskenan eller är det bättre att låta proffsen bestämma?
 
Köp hem skenorna och lämplig infästning så kan ju beslutet tas på plats när snickarna är där. Är ju bara att lämna tillbaka skenorna om de inte används. :)
 
Precis monterat Ikea-köket och kan konstatera att det är ett kanonkök.
Kan inte förstå vad folk gnäller över skenan, det är ju jättebra.
Två saker som de kunde förbättrat är utbudet på skåp samt sockeln kunde va aningen högre när man ska in under.
 
Kan ju också vara så att om man nu inte har erfarenhet av andra kök så har man inte något att jämföra med.. ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Kan ju också vara så att om man nu inte har erfarenhet av andra kök så har man inte något att jämföra med.. ;)
Resultatet vart perfekt och det gick fort. Vad mer kan man begära?
För den prislappen så skulle jag aldrig tveka på att sätta in ett igen.
 
  • Gilla
Octavianus och 1 till
  • Laddar…
FreddaP skrev:
Två saker som de kunde förbättrat är utbudet på skåp samt sockeln kunde va aningen högre när man ska in under.
Ta en tunnare bänkskiva så kan du höja bänkskåpet med skillnaden och fortfarande få samma arbetshöjd, eller om det ok så kan ju även arbetshöjden höjas en aning.

Jag försökte både höja arbetshöjden och ha en tunnare bänkskiva - men fick tyvärr inte igenom det pga att min fru är 168 cm lång och ville ha granitskiva som är minimalt 30 mm... ;)
 
Problemet är ju att Ikea även gått från standarden på bänkskivorna och i princip inga andra säljer bänkskivor med 635mm djup och Ikeas utbud på normaltjocka (30mm) bänkskivor är obefintligt väl... ;)

Granit kan man få i 20mm också men det tillhör ovanligheterna.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Problemet är ju att Ikea även gått från standarden på bänkskivorna och i princip inga andra säljer bänkskivor med 635mm djup och Ikeas utbud på normaltjocka (30mm) bänkskivor är obefintligt väl... ;)

Granit kan man få i 20mm också men det tillhör ovanligheterna.
Du kanske skulle behöva kolla dina kontakter med bänkskivor, för så svårt är det inte att få tag på djupare. Men det är väl svårt att lära en gammal hund att sitta ;)
 
  • Gilla
Videonisse och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Granit kan man få i 20mm också men det tillhör ovanligheterna.
20 mm är inget problem att få tag i, vi köper samtidigt fönsterbänkar i 20 mm granit.

Problemet är att ingen vågar försöka leverera stora bänkskivor tunnare är 30 mm, det blir tydligen för skört vid transporten och under monteringen. Vart gränsen går vet jag inte men vår kortaste skiva är drygt 280 cm och med 2 urtag för häll och vask.
 
Videonisse skrev:
...
Problemet är att ingen vågar försöka leverera stora bänkskivor tunnare är 30 mm, det blir tydligen för skört vid transporten och under monteringen...
Det tyder ju på att du/ni är ute och tassar på gränsen till det tekniskt möljliga.

Är det vettigt att sträcka sig så långt det när det gäller något så prosaiskt som en köksbänk?
 
KnockOnWood skrev:
Det tyder ju på att du/ni är ute och tassar på gränsen till det tekniskt möljliga.

Är det vettigt att sträcka sig så långt det när det gäller något så prosaiskt som en köksbänk?
Gick du till en synonymordbok för att leta fram det ordet? (Prosaiskt)
 
bobas skrev:
Gick du till en synonymordbok för att leta fram det ordet? (Prosaiskt)
Nej, jag använder en hel del ovanliga ord.
Det är en av mina idiosynkrasier :)

Men du håller väl i alla fall med om att en köksbänk är ganska prosaisk (=vardaglig)
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
T
KnockOnWood skrev:
Nej, jag använder en hel del ovanliga ord.
Det är en av mina idiosynkrasier :)

Men du håller väl i alla fall med om att en köksbänk är ganska prosaisk (=vardaglig)
Varför använda ord som ändå inte gemene man inte förstår?
 
tank77 skrev:
Varför använda ord som ändå inte gemene man inte förstår?
Jag kanske skall påpeka att det jag skrev i kommentar #282 var menat som ett skämt.
Om det togs illa upp av någon ber jag om ursäkt.

Annars använder jag de ord som finns i min ordförråd.
Hur skall jag veta vad du/ni förstår eller inte förstår?

Är det något du/ni inte förstår är det ju bara att fråga, eller som Bobas gjorde, googla.
Alltid lär man sig något. Och det är väl bara så att vi inte har samma ordförråd helt enkelt.

Men nu handlade väl det här om köksbänkar, eller hur :)
 
Videonisse skrev:
20 mm är inget problem att få tag i, vi köper samtidigt fönsterbänkar i 20 mm granit.

Problemet är att ingen vågar försöka leverera stora bänkskivor tunnare är 30 mm, det blir tydligen för skört vid transporten och under monteringen. Vart gränsen går vet jag inte men vår kortaste skiva är drygt 280 cm och med 2 urtag för häll och vask.
Vad skriver du egentligen?

Först att 20 mm inte är några problem att få tag i, sen att ingen vågar leverera tunnare än 30 mm.

Det sista innebär väl att det är svårt att få tag i bänkskivor som det hela handlade om.......eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.