Fönstrens form, färg och placering är med och skapar upplevelsen av hela huset. Det gäller alltså att tänka till då husets ögon planeras. ? Det är viktigare var fönstren sitter än att de är stora, menar arkitekt Inger Kahne.


Du kan läsa artikeln här: Fönster - rätt form, material och placering
 
E
Skrivet av: Christoffer

Jag vet inte riktigt vad det beror på men av någon anledning så drar jag öronen åt mig när arkitekter uttalar sig om hur saker och ting bör se ut. Särskilt när det gäller fönster så verkar arkitekter ha en väldigt tydlig bild av att glas är coolt. De utmärkande arkitektritade husen jag stött på brukar i regel ha fönster med lustiga former och helst räcka från källaren till vinden. Tittar man sedan på mer kommersiella byggnader som ritas upp av någon arkitektfirma så ska helst golv, tak, dörrar och ventilationer också vara av glas.
Konstigt nog så verkar de mer massproducerade husen från Myresjö, Älvsby o.s.v kör med mer traditionella fönster av den fyrkantiga eller rektangulära typen som inte tar upp hela väggar, trots att dessa rimligtvis borde ha varit ritade av en arkitekt och därmed borde följa alla oskrivna regler kring arkitektdesign.

Egentligen handlar väl detta om "smaken är som baken" och man ska nog inte ta min kritik särskilt hårt. Jag vill bara nämna det att jag personligen stör mig på när proffs ska uttala sig om hur saker "ska/bör" se ut för att följa något sorts mode och då lägger fram några punkter som ska uppfyllas för att det ska anses vara godkänt.
 
E
Skrivet av: Gäst

Anledningen att de mer massproducerade husen kör med mer traditionella fönstren är nog mycket för att kunna få ner priset då det blir effektivare. Jobbar själv på husfabrik och vet hur krångligt det är när det blir väggar med bara stora fönsterpartier i, det är inte alls smidigt och tillverka dessa. För några år sen var det väldigt populärt med att ha stora partier med fönster från golv till tak och i storleken 1100-1200 breda och 4-6 st sammankopplade men den trenden ser man inte lika mycket längre. Tror delvis att hustillverkarna försöker styra över kunderna att välja lite smidigare lösningar på grund av ovan nämda anledningar.
 
E
Skrivet av: Sven

"Det kan räcka med att byta det yttersta glaset för att sänka energiåtgången, säger Oskar Storm på Emmaboda glas"

Han måste mena det INNERSTA glaset. De yttersta glasen bör sitta kvar i bågen. Att byta till planglas i ytterbågen (eller till helt nya fönster) avslöjar sig direkt och förfular fasaden mer an man först kan tro.
 
E
Skrivet av: Malin

Finns det i BBR regler för hur fönstrena ska placeras också. En kollega ska bygga ut sitt hus och de har valt att ha ett fåtal små fönster åt söder och en hel glasvägg åt norr. I energisnåla hus som byggs mycket nu undviker man ju norrfönster (ibland helt) för att bara ha fönster mot söder. Eller täcks detta på ett bra sätt av energihushållningsberäkningen?
De har nog inte gjort nån sån beräkning ännu.
 
Bumpar en gammal artikel.
Ja, det finns krav på fönster. Storlek och annat har betydelse.

När det kommer till fönster och energi så blir det knepigare. Det beror på att vi tittar på två olika saker. Effektbehov (W) och energibehov (Wh).
Kortfattat så påverkar orientering och storlek på fönstret husets energibehov. Ex på årsbasis så ger ett söderfönster ett energitillskott pga solinstrålning. Du får alltså tillgodoräkna dig Wh från solen. Problemet är att det sker på sommartid när du inte har ett uppvärmningsbehov så du måste kanske kyla bort den värmen.

Husets effektbehov, alltså hur många W du måste skicka in i huset för att hålla en behaglig temperatur beräknas med två grund antagagen. Dels dimensionerande utetemperatur och sen att vi inte har någon solinstrålning. Detta med ingen solinstrålning gör att du helt kan ignorera orienteringen på fönstren med tanke på effektbehovet.

Så skottgluggar i norr och stora fönster i söder är en myt och leder oftare till för höga temperaturer och den typen av problem. Så sätt fönstren där Ni vill ha dem och välj dem med bra U-värde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.